دوران زنگ ساعت برای بیدار شدن به پایان می‌رسد؟


براساس گزارش سی‌ان‌ان، با این‌همه طی سال‌های اخیر شركت‌های بزرگ با ابداع مجموعه‌ای از گجت‌های جدید در تلاشند این روند پراسترس و ناخوشایند را متحول سازند. این تجهیزات با استفاده از فناوری‌هایی از قبیل حسگرها و نور تلاش دارند انسان‌ها را به سبكی مهربان‌تر و آرامتر از دنیای خواب به دنیای بیداری بكشانند.

مطالعات نشان داده‌اند كه نور آبی از تولید هورمون ملاتونین، هورمونی كه فرارسیدن زمان خواب را به بدن اعلام می‌كند، جلوگیری می‌كند. شركت‌هایی مانند اپل و گوگل برهمین مبنا حذف كردن نور آبی از نمایشگر اسمارت‌فون‌های خود را آغاز كرده‌اند تا به كاربرانشان اجازه دهند راحت‌تر بخوابند.

گجت‌های بیداری نیز از همین تكنیك برای بیدار كردن افراد بهره می‌برند. ساعت زنگ‌دار آئورا به آرامی اتاق را با نور آبی روشن پر می‌كند تا طلوع خورشید را برای افرادی كه به نور مستقیم خورشید دسترسی ندارند، شبیه‌سازی كند.

این ساعت همچنین حسگر همراهی نیز دارد كه زیر ملحفه قرار گرفته و چرخه و الگوی خواب فرد را تعقیب می‌كند، این حوزه مهم دیگری است كه گجت‌های بیداری روی آن متمركز شده‌اند. انسان دارای سه چرخه خواب است: سبك، عمیق و REM، مرحله‌ای كه انسان در آن خواب می‌بیند. این ابداع جدید می‌تواند فرد را در مرحله‌ای از خواب سبك بیدار كند تا فرد پس از بیداری كمتر دچار اضطراب و سرگشتگی شود.

BEDDIT حسگری مشابه آئورا است كه می‌تواند اطلاعاتی از قبیل مدت زمانی كه طول می‌كشد تا فرد به خواب رود،‌ خروپف كردن فرد و تعداد دم و بازدم‌های فرد در هر دقیقه را ثبت می‌كند. این حسگر با همكاری یك اپلیكیشن همراه فرد را در سبك‌ترین مرحله از خوابش بیدار می‌كند. مانند بسیاری از دیگر اپلیكیشن‌های نظارتی، این اپلیكیشن نیز خوابیدن را با دادن امتیاز به كیفیت خواب به یك بازی تبدیل می‌كند و فرد می‌تواند با یك چرت نیمروزی امتیاز خود را افزایش دهد.

Sleep Cycle اپلیكیشن دقیق‌تری است كه با استفاده از شتاب‌سنج یا میكروفن اسمارت‌فون فرد حركات وی را در حین خواب زیر نظر می‌گیرد. هرچه فرد در حین خواب كمتر حركت كند، خواب او عمیق‌تر است.

الكترونیك‌های پوشیدنی از قبیل Fitbit نیز تجهیزات نظارت بر خواب را ارائه می‌دهند،‌به شرطی كه با به تن داشتن این تجهیزات در طول شب مشكلی نداشته‌باشید. كی از پیشرفته‌ترین آنها The It Bed نام دارد،‌ ملحفه‌ای كه مشابه یك آزمایشگاه خواب عمل می‌كند و به حسگرهای زیستی مجهز است كه حركات فرد خواب را دنبال كرده و نشانه‌های حیاتی وی را هر ثانیه برای چند‌صد بار بررسی می‌كند. این ملحفه حتی می‌تواند دیگر پوشیدنی‌ها و اپلیكیشن‌ها متصل شود تا كوچكترین تغییرات در بدن فرد درخواب را با دقت ردیابی كند.

این ابزار با استفاده از این حجم از اطلاعات الگوهایی را كشف كرده و پیشنهاداتی می‌دهد. شاید فردی در دمای كمتر از 18 درجه بهتر به خواب برود. از آنجایی كه تخت‌خواب در این سیستم نظارتی قابل تنظیم است، سیستم می‌تواند براساس اطلاعات جامعی كه از فرد جمع‌آوری كرده‌است، بهترین زاویه سطح تشك را برای راحتی را پیشنهاد دهد. این سیستم در نمایشگاه الكترونیك‌های مصرفی سال 2016 معرفی شد و قرار است در تابستان درپیش رو عرضه شود.

با این‌همه به گفته پروفسور جری سیگل از دانشگاه كالیفرنیا لس‌آنجلس تاكنون اطلاعات دقیق و جامعی روی این نوع از تجهیزات و خدمات انجام نگرفته‌است. از این رو اگرچه شركت‌های تولید كننده این اپلیكیشن‌ها و تجهیزات ادعا دارند خواب و بیداری بهتری را برای افراد رقم می‌زنند، اما هیچ مدركی بر اثبات این ادعا وجود ندارد. علاوه‌براین وابستگی بیش از اندازه به این تجهیزات نظارت بر روند خواب و بیداری می‌تواند منجر به افزایش اضطراب درباره خواب شده و شب‌های ناآرامی را برای افراد ایجاد كند.

خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
به جای زنگ ساعت با بوی مورد علاقه تان بیدار شوید!