سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پیشنهاد مرعشی به عارف و لاریجانی


پیشنهاد مرعشی به عارف و لاریجانیایرنا/ سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، مجلس دهم را متشکل از دو فراکسیون یا دو قطب دانست و درباره ریاست آن نیز گفت: آقایان لاریجانی و عارف می توانند قبل از رسیدن به نقطه رقابت، با یکدیگر توافق کنند.

کمتر از یک ماه به آغاز مجلس دهم باقی مانده است. اگرچه مجلس دهم پیش از فعالیت رسمی، پر نشاط نشان داده است و فعالان سیاسی با تجربه از بازی فراکسیونی در مجلس می گویند اما ترکیب هیات رئیسه مجلس آینده، موضوع گمانه زنی های فعالان سیاسی است.

حسین مرعشی عضو شورای مرکزی و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در گفت و گو با ایرنا به وزن کشی سیاسی در مجلس اشاره می کند و با پرداختن به تجربه مجلس نهم، فارغ از بحث های جناحی به نمایندگان مجلس دهم توصیه می کند در مسائل کشور رویکرد ملی داشته باشند.

سخنگوی حزب کارگزاران می گوید: در مجلس نهم متاسفانه برخی رویکردها بر اساس منافع ملی نبود و برخی نمایندگان منافع شخصی و جناحی را در طرح بحث ها لحاظ می کردند که امیدواریم مجلس دهم شاهد این قبیل جهت گیری ها نباشد و منافع ملی را بر منافع شخصی و گروهی ترجیح دهد.

مشروح گفت و گوی ایرنا با حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در ذیل آمده است:
** کمتر از یک ماه به آغاز مجلس دهم باقی مانده است. با توجه به حضور اصلاح طلبان، رهروان ولایت و اصولگرایان به نظر شما چند فراکسیون در مجلس شورای اسلامی تشکیل می شود؟
++ مسلما فراکسیون اصولگرایان و فراکسیون امید؛ دو فراکسیون اصلی مجلس دهم خواهند بود. اینکه کدامیک از فراکسیون ها در اکثریت یا در اقلیت قرار دارند، این مسئله بستگی به میزان جذب نیروهای مستقل دارد.
در روزهای گذشته افراد شاخص هر فراکسیون تلاش های خود را برای جذب منتخبان مستقل شدت بخشیده اند. امروز هیچ کدام از دو فراکسیونی که من نام بردم، اکثریت قاطع مجلس دهم را در اختیار نگرفته اند. تا آنجا که من خبر دارم فراکسیون امید تا این لحظه حدود 35 نفر بیشتر از فراکسیون اصولگرایان عضو دارد.
در حال حاضر برتری عددی با اصلاح‌طلبان است اما باید ببینیم نیروهای مستقلی که وارد مجلس شده اند به کدامیک از دو فراکسیون اصلی مجلس گرایش پیدا خواهند کرد.

**برخی فعالان سیاسی صحبت از فراکسیون مستقلین می کنند. آیا تصمیمی در مورد تشکیل فراکسیون مستقلین گرفته شده است؟
++تا امروز هیچ کسی تصمیمی در مورد ایجاد فراکسیون مستقلین در مجلس نگرفته است. تا آنجا که من خبر دارم تا کنون هیچ کدام از منتخبان تصمیم خود را برای راه اندازی چنین فراکسیونی اعلام نکرده است. اصلاح طلبان و اعضای فراکسیون امید و در مقابل، اصولگرایان در حال رایزنی با منتخبان مستقل مجلس دهم هستند.
دیر یا زود و با تشکیل مجلس دهم؛ نمایندگان مستقل به سمت یکی از فراکسیون ها گرایش پیدا می کنند. برنده نهایی وزن کشی سیاسی در مجلس کسی است که بتواند مستقل ها را جذب کند. من ترکیب مجلس آینده را دو فراکسیونی یا دو قطبی می بینم. فراکسیون امید که متشکل از اصلاح طلبان، اعتدالگرایان و حامیان دولت است تا امروز بیشترین تعداد نماینده را در خود جای داده است. هر چند تا آغاز فعالیت مجلس دهم فراکسیونی می تواند مدعی اکثریت شود که مستقل های مجلس را جذب کند.
**آقای مطهری چندی پیش در مورد تلاش برای تشکیل فراکسیون «صدای ملت» صحبت کرده بود. آیا راه اندازی این فراکسیون، موضوع دو قطبی بودن مجلس دهم را که شما گفتید زیر سوال نمی برد؟
++ البته من آنچه در مورد تشکیل فراکسیون صدای ملت شنیده ام در حد اظهار نظر است و تحرک خاصی را برای راه اندازی این فراکسیون ندیدم و چندان اطلاعی ندارم اما توصیه می کنم ترکیب این دو فراکسیون یعنی فراکسیون امید که متشکل از اصلاح طلبان، حامیان دولت و اعتدالگرایان و فراکسیون اصولگرایان را بر هم نزنیم. نمایندگان می توانند در ذیل همین فراکسیون های اصلی کارگروه های متعددی تشکیل دهند که گرایش های خاصی را نمایندگی کند.
**برخی فعلان سیاسی معتقدند امری که باعث می شود فراکسیون امید که متشکل از گروه های مختلف است، دچار چند دستگی شود، رقابت بر سر ریاست مجلس است. برنده انتخاب هیات رئیسه و ریاست مجلس به نظر شما چه کسی خواهد بود؟ شما چه رویکردی را توصیه می کنید؟
++ اگر بنای آقای لاریجانی و آقای عارف بر رقابت باشد باید منتظر رقابت نهایی این دونفر در مجلس باشیم. البته راهکار دیگری هم وجود دارد؛ آقایان لاریجانی و عارف می توانند قبل از رسیدن به نقطه رقابت، با یکدیگر توافق کنند. به هر حال تلاش هایی در جریان است که در بحث ریاست مجلس میان آقایان لاریجانی و عارف توافق صورت بگیرد. فراکسیون ما شامل اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان حامی دولت اکثریت مجلس را خواهد داشت. ولی اینکه ما بتوانیم این فراکسیون را به گونه‌ای دموکراتیک اداره کنیم که انسجام آن بیشتر شود، مسئله‌ای است که پیش روی ما است و باید روی آن کار کنیم.

**رویکرد حزب کارگزاران در بحث حمایت از کدام دو کاندیدا است؟
++ حزب کارگزاران تلاش می کند در چارچوب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گام بردارد و در بحث ریاست مجلس با نظر جمعی اصلاح طلبان همراه باشد اما نگاه حزب کارگزاران به توافق میان آقایان لاریجانی و عارف بر سر ریاست مجلس جدی است. یعنی حزب کارگزاران تلاش می کند که میان آقایان عارف و لاریجانی در خصوص ریاست مجلس توافق صورت بگیرد. توصیه می کنیم دو طرف در خصوص هیات رئیسه مجلس با هم همکاری هایی هم داشته باشند.

**پیش بینی شما از نحوه همکاری مجلس دهم با دولت یازدهم چیست؟ آیا این مجلس کاملا همسو با دولت یا منتقد دولت خواهد بود؟
++مجلس باید به وظایف قانونی و ذاتی خود پایبند باشد. به معنای بهتر، نظارت بر دولت باید مطابق قانون و جدی باشد اما انگیزه های این مجلس باید انگیزه های ملی باشد تا انگیزه های شخصی وجناحی.
آنچه در خصوص مجلس نهم باید ذکر کرد این است که برخی از نمایندگان محترم مجلس نهم، منافع شخصی و جناحی خود را در طرح بحث ها مدنظر داشتند. انتظار از نمایندگان محترم مجلس این بود که آنان به مردم خدمت ارائه کنند نه اینکه در برخورد با دولت و دیگر مسائل کشور رویکرد جناحی، شخصی و گروهی در پیش بگیرند. ما بیش از هر چیز نیازمند رویکرد ملی به مسائل کشور هستیم.
دغدغه نمایندگان مجلس دهم بیش از هر چیز باید مسائل ملی و منافع کلان کشور باشد و به همین ترتیب بر دولت نظارت کنند. یکی از مهم ترین وظایف نمایندگان مجلس وظایف نظارتی است. مردم انتظار دارند نمایندگان مجلس وظایف نظارتی خود را به درستی انجام دهند اما در عین حال امیدواریم در مجلس دهم برخی رویکردهای نادرست مجلس گذشته تکرار نشود.

**پیش بینی شما از رفتار اصولگرایان راه یافته به مجلس دهم چیست؟ رفتار نماینده های نزدیک به جبهه پایداری چگونه خواهد بود؟
++تعداد نماینده های نزدیک به جبهه پایداری در مجلس دهم یک اقلیت حداکثر 15 نفره در مجلس دهم دارد. این گروه اثر گذاری خاصی بر رفتار فراکسیون اصول گرایان مجلس نخواهد داشت. به معنای بهتر این اقلیت راه یافته اصلا در معادلات مجلس تاثیر گذار نخواهند بود. نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری مجبورند در مجلس آینده در ذیل چتر اصولگرایان میانه قرار بگیرند تا بتوانند اثر گذار باشند.
به معنای بهتر می توان ادعا کرد نمایندگان جبهه پایداری در معادلات مجلس باید تسلیم تصمیم گیری های اصولگرایان میانه باشند تا در فراکسیون اصولگرایی بقا داشته باشند. حداکثر 15 نماینده نزدیک به این جبهه، برخلاف مجلس نهم نمی توانند راه خود را از جریان اصلی اصولگرایی و اصولگرایان میانه رو جدا کنند یا اینکه بر فضای مجلس و مصوبات آن تاثیر گذار باشند. با این ترکیب و فراکسیون بندی دو قطبی که در مجلس دهم در حال شکل گیری است، نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری باید خود را ذیل فراکسیون اصولگرایان که هدایت آن با اکثریت نمایندگان میانه رو است، تعریف کنند. به طور کلی می توان گفت که جبهه پایداری جایگاهی در مجلس دهم ندارد.



منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
واکنش علی لاریجانی به پیشنهاد رییس جمهور درباره تعطیلی دستگاه قضا