«محمود پاک نیت»: قرار نبود خبر مرگ مرا لو بدهند!


«محمود پاک نیت»: قرار نبود خبر مرگ مرا لو بدهند!

سینما خبر/ محمود پاک نیت بازیگر دو سریال در حال پخش «شهرزاد» و «نفس گرم» است. حضور او به طور همزمان در دو سریال که با دو تم کاملا متفاوت و از دو منبع مختلف پخش می شود ، باور پذیری هر دو نقش را دشوار می کند. او در «شهرزاد» نقش جمشید، فردی سنتی و پدر شهرزاد را ایفا می کند. ظرافت هایی مثل تکه کلام (حرف های خارجی) و نحوه برخورد با بزرگ آقا به خوبی شخصیت پدری سنتی و شاغل در بازار آن سال ها را نشان می دهد. بازی او در این نقش بیشتر در مقابل علی نصیریان «بزرگ آقا» اتفاق می افتد. از طرفی دیگر حضور او در سریال «نفس گرم» نیز با حاشیه هایی رو به رو شده است. پیش از پخش سریال برخی خبرگزاری ها از زبان وی درباره شخصیت او در قصه اطلاعاتی داده اند که طبق گفته های وی قرار بر انتشار آن صحبت ها نبوده است. در این سریال بازی او در مقابل مرجانه گلچین است و نقش حاج مرتضی شخصیتی مذهبی را ایفا می کند. با توجه به برخی از حالت های این شخصیت، از جمله اضطراب برای گفتن ماجرایی به همسرش، بخش هایی از قصه قابل پیش بینی است. این سریال برای ماه رمضان تهیه شده ، در نتیجه فضایی معنوی را نشان می دهد. او پیش از این در سریال های «شب دهم»،«روشنتر از خاموشی» نیز با حسن فتحی همکاری کرده است. از جمله دیگر سریال هایی که این بازیگر در آن حضور داشته «روزی روزگاری» ،«یوسف پیامبر»،«پس از باران»،« پدر سالار» و « کهنه سوار» را می توان نام برد. حضور او در دو سریال در حال پخش فرصتی برای گفتگو با این هنرمند را ایجاد کرده است.

حضور در دو پروژه به طور همزمان به چه نحوی امکان یافت؟
- حضور در دو سریال به طور همزمان نیازمند برنامه ریزی دقیقی بود که زحمتش بر عهده برنامه ریز دو سریال بوده است. من از این تیم به تیم دیگر می رفتم و بازی می کردم. تصویر برداری سریال «شهرزاد» 8 ماه و «نفس گرم» حدود 9 ماه طول کشیده است.
آنچه مسلم است وجود حذف برخی محدودیت های رسانه ملی در شبکه نمایش خانگی است. برای شما به عنوان بازیگر حضور در کدام یک مطلوب تر است؟
- برای من به عنوان بازیگر تفاوتی ندارد. به هر حال رفع یکسری محدودیت ها در شبکه نمایش خانگی صورت می گیرد ، اما مزیت رسانه ملی درباره دربرگیری خیل مخاطبان را ندارد. به طور مثال سیگار کشیدن بازیگر برای ایفای نقش در سریال های تلویزیون امکان پذیر نسیت ، اما در شبکه نمایش خانگی محدودیتی وجود ندارد. به نظر من بازیگر نباید بازی خود را به باید ها و نباید ها محدود کند. اگر باید لباس حریر بپوشیم و حالا امکان نداریم مهم نیست با پوشیدن یک گونی هم می توان حس را القا کرد. بازیگر باید شخصیت را باور پذیر کند. در مواردی بازیگر در مقابل ما قرار ندارد ، اما باز هم باید حس را به خوبی القا کنیم. این محدویت های کوچک نباید در بازی ظهور کند و به چشم مخاطب بیاید.
شما اغلب در کارهای تاریخی بازی کرده اید ، با توجه به تجربه ای که دارید حضور در سریال «شهرزاد» را چگونه می بینید؟
- بله من تجربه کار تاریخی زیادی را دارم. مثلا در همکاری با حسن فتحی نیز دو کار تاریخی را بازی کرده بودم. نکته جالب درباره این قصه مرور تاریخ در محوریت و در عین حال حاشیه زندگی شهرزاد است. ما از طرفی تاریخ را در حاشیه زندگی شهرزاد مرور می کنیم و از طرفی دیگر زندگی شهرزاد بهانه ای برای مرور تاریخ آن زمان شده است. گرچه شخصیت هایی که زندگی شان را می بینیم ساختگی هستند ، اما چهره هایی مثل مصدق و .. در طول تاریخ حضور دارند. زندگی شهرزاد جذابیتی برای مرور تاریخ و شرایط آن زمان فراهم کرده است.
درباره نقشتان در این سریال و شخصیت پردازی آن بفرمایید.
- پدر شهرزاد شخصیتی سنتی دارد که تحت کنترل بزرگ آقا قدم بر می دارد. جمشید فردی مهربان است که با تمام مشکلاتی که با شخصیت های دیگر دارد ، فردی مهربان است. او فکر می کند در حال محبت به اطرافیان است ، درحالیکه به دیگران ظلم می کند. تکه کلام او و نحوه نگاهش به اتفاق ها همه نشان از ریشه سنتی و باور های فردی تحت کنترل بالا دست دارد. این نقش تقریبا تا اواخر قصه ، قسمت های 16 و 17 حضور پر رنگی دارد.
با توجه به ایتکه اکثر بازیگران سریال «شهرزاد» افرادی حرفه ای هستند ، همکاری با کدام یک از آن ها برای شما رضایت بخش تر بوده است؟
- همکاری با تک تک اعضای این گروه برای من افتخار بوده است. بازیگران همه قوی و حرفه ای بوده اند. آقای فتحی حتی برای نقش های خیلی کوتاه هم از بازیگران تئاتر دعوت کرد. بازی در برابر همه آنها باعث آرامش من می شد، چرا که وقتی بازیگر مقابل حرفه ای باشد ناخ ود آگاه کاستی های بازی من هم تحت قوت عمل او پوشیده می شود. در زمین فوتبال هم چنین مسئله ای وجود دارد و بازی خوب تک تک بازیکنان در نتیجه کلی تاثیر می گذارد. به هر حال از بین این بازیگران حرفه ای ، بازی در مقابل استاد نصیریان برای من حس و حال دیگری به ارمغان داشته است. علاوه بر اینکه درس های زیادی از ایشان گرفته ام، از بازی در کنار ایشان مفتخرم. علی نصیریان قبل از هر سکانس از بازیگر مقابلش می خواست تا برای تمرین آماده شود و پیش از فیلمبرداری ابتدا تمرین می کردند. متاسفانه این مسئله برای بسیاری از بازیگران تعریف نشده است.
همکاری با حسن فتحی چه ویژگی هایی دارد؟
- در ابتدای آشنایی من با حسن فتحی طی سال های گذشته ، وی منتقد تئاتر بود. در حال حاضر هم منتقد ، نویسنده و کارگردان به نامی است. اینکه فردی اهل قلم کارگردانی را به خوبی بداند ، قطعا نتایج درخشانی از او دیده می شود. او بسیار حساس نسبت به ساخت آثارش عمل می کند و بازیگر به خاطر این نگاه او خود را مثل دانش آموزی موظف به درست امتحان دادن در مقابل دوربین فتحی می داند.
تا کنون بازخورد ها نسبت به این سریال چطور بوده است؟
- تا آنجایی که من شنیده ام بازخوردها بسیار عالی بوده است.وقتی متن خوب توسط کارگردان خوب و تهیه کنندگان مسئول و دلسوز مجموعه ای را تشکیل دهد ، بازخوردها مثبت خواهد بود.تهیه کنندگان ما هدفمان برگشت سرمایه نیست و همین که کار دیده شود و مورد پسند مخاطب باشد ، خواسته ما محقق شده است. شما ببینید در این روزگار چنین تهیه کنندگانی که تا این حد به فرهنگ و هنر اهمیت می دهند ، ارزشمند است.
چرا کار از طریق رسانه ملی پخش نشده است؟
- من خودم هم این سوال را داشتم ، اما به هر حال شرایط اینچنین شد.به هر حال پخش از رسانه ملی می تواند هزینه کمتری برای مخاطب داشته باشد و تعداد بیشتری امکان تماشای سریال را داشته باشند. ما امیدواریم که سریال «شهرزاد» بعد از پخش شبکه نمایش خانگی توسط رسانه ملی نیز پخش شود.
چگونه در سریال «نفس گرم» حضور پیدا کردید؟
- اولین تجربه همکاری من و مهدی عسگر پور سریال «نفس گرم» است. پیش از این همسرم در یک سریال ویژه ماه رمضان به کارگردانی مهدی عسگرپور بازی کرده بود و همیشه از متانت و رفتار حرفه ای او برای من تعریف می کرد. چند بار در گذشته هم پیشنهاد هایی برای حضور در آثار وی داشتم ، اما به لحاظ زمانی امکان هماهنگی فراهم نمی شد. خوشبختانه برای حضور در این سریال شرایط فراهم شد و من افتخار همکاری با او را پیدا کردم. مهدی عسگرپور به من گفت که نقشی کلیدی ، اما کوتاه را برای تو در نظر دارم. من هم بعد از خواندن متن اشتیاق برای حضور در کار داشتم ، در نتیجه بازی در این سریال را پذیرفتم.
در ابتدای پخش سریال «نفس گرم» خبرگزاری ها بخشی از قصه را از زبان شما بیان کردند. گویا گفته اید شخصیت حاج مرتضی در قسمت اول فوت می شود. این کار از نظر حرفه ای یک مقدار تعجب بر انگیز است.
- من به خبرنگار گفتم که در قسمت های اول فوت می شود نه اینکه در قسمت اول. مسئله دیگر اینکه من به خبرنگاری که متاسفانه اسمش را هم به یاد نمی آورم، گفتم این مسئله را به شما می گویم و لطفا انتشار ندهید و او هم متعهد شد که موضوع انتشار پیدا نکند ، اما در نهایت به اشتباه و از زبان من بخشی از قصه بیان شد.
حضور این نقش تا کدام بخش از سریال ادامه دارد؟
- شخصیت حاج مرتضی در اکثر قسمت ها حضور دارد ، چرا که به بهانه یاد آوری خاطرات وی توسط خانواده و اطرافیان فلاش بک هایی از او می بینیم. در واقع خاطرات او توسط خانواده مرور می شود و این موضوع منجر به دیده شدن مجدد حاج مرتضی است.
درباره شخصیت حاج مرتضی به نظر می آید که بخش هایی از رفتار و اضطراب او در ابتدای قصه تا حدی ادامه آن را قابل پیش بینی می کند ، انگار که حاج مرتضی خطایی انجام داده است.
- نه اصلا خطا نیست و اینکه در بخش هایی اضطراب برای گفتن حرفی به زنش وجود دارد ، اما خطایی انجام نداده و هنوز معمای داستان حفظ شده است. حاج مرتضی به عنوان شخصیتی خیر و مومن ترس از بیان موضوعی دارد که به خاطر آن با همسر خود مشورت نکرده است. همچنین ترس از قضاوت شدن توسط افراد دیگر را دارد.
در ادامه هم بیشتر بازی شما در مقابل مرجانه گلچین خواهد بود. همکاری با او چه ویژگی هایی دارد؟
- تا کنون افتخار بازی در کنار خانم گلچین را نداشتم. وقتی با او همبازی شدم واقعا پی بردم که چقدر قدرت بازیگری او دربرخی از کارها هدر رفته است. من از بازی در مقابل وی درس گرفتم.گرچه ایشان بعد از مدت ها حضور در حوزه طنز وارد بخش جدی شده ، اما در این ژانر هم به خوبی درخشیده است ، البته در ابتدای ورود به این حرفه در کارهای جدی بازی کرده بودند. همکاری با او برای من تجربه بسیار خوشایند و عالی بوده است.
تمایز همکاری با مهدی عسگرپور را در چه دیده اید؟
- مهمترین مسئله در هر کاری آرامش است. به اندازه کافی استرس کار بر دوش همه است و کسانی مثل مهدی عسگرپور بدون عجله کار را پیش می برند، در نتیجه کل گروه در آرامش کار می کنند. نکته مهم تر اینکه کار خود را به خوبی بلد است.
آیا کاری برای آینده آماده دارید و یا اینکه مشغول کار جدیدی هستید؟
- خیر. چند پیشنهاد دارم که در حال بررسی آن ها هستم و هنوز کاری برای حضور انتخاب نکرده ام.
در نهایت صحبت دیگری دارید ، بفرمایید.
- تنها از همه تقاضا دارم که سریال ها را ببینند. همچنین به کسانی که تا کنون سریال «شهرزاد» را ندیده اند تقاضا دارم و توصیه می کنم که در اولین فرصت به تماشای این سریال بنشینند ، چرا که هرگز پشیمان نمی شوند. لطفا سی دی ها را تهیه کنید و از کار حایت کنید، پشیمان نمی شوید.


ویدیو مرتبط :
گفتگوی فیلم نت با محمود پاک نیت بازیگر سریال شهرزاد