سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آرمان نوشت: دلواپسی آمریکایی برای گردشگری ایرانی


آرمان نوشت: دلواپسی آمریکایی برای گردشگری ایرانی

آرمان/ متن پیش رو در آرمان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

در حالی که به تازگی کنگره آمریکا مصوبه‌ای برای محدویت سفر به ایران را به تصویب رسانده است، اما به نظر می‌رسد این مصوبه ضد ایرانی در اجرا با موانع زیادی رو به رو خواهد بود. یک روز بعد از اینکه رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران با ارسال نامه‌ای به یونسکو مصوبه کنگره آمریکا را مغایر با حقوق گردشگران در انتخاب آزادانه مقاصد دانست، پایگاه خبری کوما اکسپرس هم از برداشتن سفر به ایران توسط دولت استرالیا خبر داد.

همواره عنوان می‌شود که جذب توریست خارجی با توجه به ظرفیت‌های ایران می‌تواند درآمد زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد و از لحاظ اجتماعی و فرهنگی هم ثمربخش است، اما هم‌اکنون جایگاه ایران در جذب گردشگر چندان مطلوب نیست. این در حالی است که بنابر اخبار منتشر شده از سوی مسئولان ذی ربط در سال‌های اخیر تعداد حضور گردشگران خارجی در کشور به ویژه اروپاییان با افزایش قابل توجهی رو به رو بوده است. با توجه به ظرفیت کشور، ویژگی‌ها و ذخایر ارزشمند تاریخی و فرهنگی آن تا حد زیادی از چشم گردشگران غربی پنهان مانده است. گردشگری بی‌شک اقتصاد ایران را از رکود خارج خواهد کرد. بخش گردشگری ایران یک بازار رو به رشد برای سرمایه گذاران است. در شرایط پسا تحریم نیز مسئولان برای احیای صنعت توریسم و جذب گردشگر به کشور به فکر راه اندازی 40 دفتر جذب گردشگران در کشورهای مختلف جهان را در دستور کار خود قرار دادند که تاکنون 9 دفتر آن راه اندازی و در تلاش هستند تا تعداد این دفاتر را با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در 40 کشور راه اندازی کند. این در حالی است که سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی ما تنها دو درصد است و در بسیاری از کشورها این بخش 10 تا 12 درصد است، بنابراین ما باید تلاش کنیم از ظرفیت‌های کشور برای بهبود تولید ناخالص داخلی در این زمینه بهره‌گیری کنیم. گردشگری یک صنعت سبز و زودبازده است و ایران جزو 15 کشور اول جهان در حوزه گردشگری هم‌اکنون از نظر ورودی گردشگران خارجی در رده 40 تا 45 قرار گرفته و از نظر درآمدی نیز رتبه 35 تا 36 در جهان را به خود اختصاص داده است.

مصوبه کنگره آمریکا مغایر با حقوق گردشگران

روز گذشته مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه‌ای به ایرینا بوکووا مدیرکل آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) مصوبه اخیر کنگره آمریکا مبنی محدودیت سفر اتباع برخی کشورها به ایران را مغایر با حقوق گردشگران در انتخاب آزادانه مقاصد گردشگری دانست. او در گوشه‌ای از نامه این اقدام سیاسی آمریکا را این‌چنین برشمرد: این اقدام با هدف ایجاد محدودیت سفر به ایران و در نتیجه آسیب به صنعت گردشگری اتخاذ شده است، صرف‌نظر از اینکه مغایر قواعد و حقوق بین‌المللی است. به گزارش سایت گردشگری کشور، تصویب چنین قوانینی، فضای آرام بخش گردشگر و برنامه‌های معطوف به توسعه پایدار جوامع محلی را به تلاطم و چالش جدی می‌اندازد.

استرالیا هشدار سفر به ایران را برداشت

با توجه به تصمیم‌های اتخاذ شده از سوی کنگره آمریکا علیه ایران اما دولت استرالیا هشدار خود درباره سفر شهروندان این کشور به ایران را برداشته و ایران را در فهرست مقصد‌های مناسب سفر برای گذراندن تعطیلات قرار داده است. قبلا دولت استرالیا به شهروندان این کشور اعلام کرده بود که «درباره ضرورت سفر به ایران تجدیدنظر کنند»، اما این هشدار اکنون کاهش یافته و صرفا به توصیه «اعمال درجه بالایی از احتیاط» بسنده شده است. این تصمیم نشانه دیگری از گرم‌تر شدن روابط بین ایران و غرب پس از انعقاد توافق جامع هسته‌ای در ماه جولای تعبیر شده است. دولت استرالیا همچنین تمایل دارد تهران را متقاعد کند تا با بازگشت هزاران پناهجوی ایرانی که با قایق به استرالیا سفر کرده‌اند موافقت کند. جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا در ماه آوریل با سفر به ایران تلاش کرد با ایران برای بازگرداندن پناهجویان ایرانی به کشورشان به توافق برسد. حزب کارگر استرالیا منتقد توافق با ایران و لغو هشدار عدم سفر به این کشور بوده است. توصیه رسمی سفر به شهروندان استرالیایی، روز گذشته از سوی وزارت امور خارجه این کشور منتشر شد. وزارت خارجه استرالیا همچنان از شهروندان خود خواست تا از سفر به مناطق مرزی ایران با کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان خودداری کنند. سخنگوی وزارت خارجه استرالیا گفت که پایین آوردن سطح توصیه عدم سفر به ایران نتیجه ارزیابی رسمی‌ای است که از میزان ایمنی و فضای امنیتی فعلی ایران صورت گرفته است:«درباره تمامی سفرها، ما خدماتی نظیر توصیه سفر به کشورها، ثبت سفر و خرید بیمه سفر مناسب را به شهروندان استرالیایی ارائه می‌دهیم». به گزارش پایگاه خبری کوما اکسپرس، ایران و به ویژه شهر اصفهان یک مقصد مناسب برای گذراندن تعطیلات بوده، اما «تنش‌های فعلی منطقه ای» موجب شده بود تا دولت استرالیا از سال 2012 به صورت رسمی به شهروندان خود توصیه کند درباره سفر به این کشور تجدید نظر کنند. این سطح هشدار دومین سطح بالای هشدار پس از «توصیه به عدم سفر» بود.

ایران و آمریکا در پی احیای روابط نیستند

یک نماینده مجلس درباره برخی مصوبات ضد ایرانی از سوی کنگره آمریکا به «آرمان» می‌گوید: این نوع رفتارها به جای تحریم‌ها بروز کرده است، این نوع رفتارهای آمریکا در موضوع هسته‌ای قابل بررسی است و به تعبیر دیگر آمریکایی‌ها معتقدند که رابطه ایران و آمریکا شکل نگرفته است تا تحریم‌ها کاهش پیدا کند. ابوذر ندیمی می‌افزاید: واقعیت این است که آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها هر دو می‌دانند که مسائل مطرح شده در مذاکرات 1+5 با ایران به هیچ عنوان به روابط ایران و آمریکا مربوط نمی‌شود و روابط بین ایران و آمریکا همچنان سرد است. به گفته او همه ارتباطات به دلیل مسائل ایران و آمریکا است و با این دیدگاه باید در مقابل دشمنی‌های رو به افزایش آمریکا قضاوت کرد. این نماینده مجلس می‌گوید: آمریکایی‌ها در پی احیای روابط خود با ایران نیستند و با اعمال فشارهایی که چندان هم جهانی نیست همچنان تداعی‌کننده مسائل قبل از مذاکرات ایران و آمریکا هستند. در ضمن موضوعات هسته‌ای شامل مسائل ایران و آمریکا در زمینه سازمان‌های جهانی و شورای امنیت و مسائل آژانس و سازمان ملل با ایران است. او تاکید می‌کند: امروزه همگان بر عدم وجود رابطه ایران با آمریکا توافق دارند. ایران و آمریکا هیچ تمایلی به حل مساله بین یکدیگر ندارند و مسائل مطرح شده هسته‌ای در حد محدودیت‌ها و با هدف احقاق حق مردم ایران است. بنابراین باید بین این روابط تفاوت قائل شد. او اقدامات آمریکا و سختگیری‌ها برای ورود توریست به کشور را زمینه بروز مشکلات اقتصادی و گردشگری می‌داند و می‌افزاید: چون امروزه قبله آمال جهان آمریکاست به نسبت این امر در روابط اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و... ایران تاثیر می‌گذارد. در ضمن این مساله جهانی نیست، بلکه میل به جهانی شدن دارد و در انتخاب افراد تاثیرگذار است.

*زهرا سلیمانی

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
تجدید میثاق بانک گردشگری با آرمان های حضرت امام (ره)