سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



تصمیم وزارت بهداشت برای افرادی که در طب سنتی کارشکنی می‌کنند


سلامت نیوز:مدیر کل توسعه سلامت طب سنتی وزارت بهداشت درباره کارشکنی عده ای در طب سنتی گفت: مشکل این است که یک سری از کانون‌های قدرت و ثروت در کشور مداخله و نفوذ می‌کنند و گرنه شخصی مانند (روازاده) را پزشکی قانونی، نظام پزشکی و حتی وزارت بهداشت محکوم کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم, یکی از معیارهای مهم توسعه پایدار کشورها و تعیین پیشرو بودن یا در حال توسعه بودن و یا عقب ماندگی یک کشور, معیار سلامت جامعه است. این معیار مهم به طور جدی به موضوع طب برمی‌گردد. بنابراین منطق حکم می‌کند که بگوییم یک جامعه سالم, جامعه‌ای است از نظر توسعه همه جانبه در ابعاد فیزیکی, روانی, اجتماعی و مذهبی موفق‌تر است.

طب در ایران از مهمترین سرمایه‌هاست؛ طب مستقل مانع از خروج میلیاردها دلار ارز کشور است, بنابراین طب ایرانی-اسلامی ما به عنوان سرمایه بسیار قابل توجه مطرح است و می‌توان حساب ویژه‌ای برای آن ذکر کرد.

مهدی یوسفی مدیر کل توسعه سلامت طب سنتی معاونت طب سنتی وزارت بهداشت اظهار داشت: طب به طور کلی در جهان امروز همپای مسائل اجتماعی, صنعتی و فرهنگی است و از مهمترین مسائل استراتژیک کشورهاست.

جایگاه طب سنتی در ایران؟

یوسفی: طب سنتی در نظام سلامت با سرعتی را که انتظارش را داریم, پیش نمی‌رود. در سیستم دانشگاه‌های علوم پزشکی, شبکه‌های بهداشت و درمان, بیمارستان‌ها و خانه‌های بهداشت به طور جدی طب سنتی وارد نشده است.

یکی از علت‌های اصلی آن, این است که در وزارتخانه حمایتی که باید بقیه معاونین از طب سنتی داشته باشند, ندارند و آن حرف شنوی که باید از شخص وزیر داشته باشند را ندارند. طب سنتی هم نمی‌تواند با همه نمی‌تواند درگیر شود.

چون معاونت طب سنتی فقط می‌تواند سیاستگذاری کند ولی اگر قرار باشد مثلا یک برنامه‌ای در خانه‌های بهداشت انجام شود, باید این برنامه به تایید معاونت بهداشتی برسد. اگر قرار باشد مرکز ارائه داروهای گیاهی بزنیم, باید معاونت غذا و دارو کمک کند.

اگر قرار باشد سلامتکده‌ها و مطب‌ها سر و سامان پیدا کنند, معاونت درمان باید این کار را انجام دهد, اگر قرار باشد این آموزش‌های بی در و پیکری که در سطح جامعه هر کسی برای خودش یک موسسه‌ای راه اندازی کرده و مدرکی به شرکت کنندگان می‌دهد و پول دریافت می‌کنند, در مورد این موارد باید معاونت آموزشی دخالت کند.

ما فقط می‌توانیم آیین نامه‌هایش را تنظیم کنیم, دستورالعمل‌هایش را ارائه دهیم و شرایط و محتوی آن را بگوییم. استاد را تعیین کنیم. همه این کارها در ظرف این 5 تا6 ماه شده یعنی در حوزه درمان ما سلامتکده‌های طب سنتی را آیین نامه‌هایش را بازبینی کردیم.

در حوزه مسائل آموزش‌های طب سنتی که در برخی از موسسات انجام می‌گیرد, آیین نامه‌ای تحت عنوان شرایط و ضوابط محدوده فعالیت در طب سنتی و طب مکمل ، طب های سوزنی و ... که باید سر و سامان پیدا کنند.

در رابطه با فرستادن نیروها به مناطق مختلف که در واقع مراکز درمانی آنها را تأمین کنند, این آیین نامه نحوه توزیع متخصصان طب سنتی نوشته شده است. در زمینه ارائه فراورده‌ها و مراکز طبیعی آیین نامه نحوه تاسیس مراکز فراورده‌های طبیعی نوشته شده همه این ها را به معاونت‌های مربوط ارائه شده است ولی همه قفل شده نه جوابی دادند نه همکاری و همراهی می‌کنند.

این همراهی تا نباشد که فایده ندارد. چون معاونت طب سنتی خودش که نمی‌تواند, برود در دانشگاه‌ها دفتر راه بیاندازد, کارشناس بگیرد, باید بستر آماده کنیم. آنطوری که باید و شاید در معاونت‌های مختلف حرف شنوی از سیاست‌های کلی نظام و شخص وزیر وجود ندارد, دلائلش معلوم است. یک بخش‌هایی ممکن است معقول باشد و بخش‌هایی هم احتمالاً غیر منطقی است.قرار بود آزمونی برای دریافت مجوز مراکز درمانی طب سنتی که مدرک دکترای تخصصی طب سنتی دانشکده طب سنتی ندارند را برگزار کنید, کی برگزار می‌شود؟

یوسفی: ما در آیین نامه پیش بینی کردیم. تصورمان این بود آیین نامه را راحت تاییدش می‌کنند ولی زمانی که مجدد, فرستادند برای تایید, دوباره از اولش بردند زیر اشکال و زیر سوال.

قرار بر این بود که عطاری‌ها جمع شوند و داروخانه‌های گیاهی تاسیس شود, تصمیم معاونت طب سنتی عطاری‌ها چیست؟

یوسفی: قرار نبود که عطاری‌ها جمع شود. قرار بود از این به بعد جاهایی که قرار است, داروهای گیاهی را عرضه کنند با این شکل و شمایل باشند وگرنه آن قدیمی‌ها که سر جای خودشان هستند و کسی کاری با آنها ندارد, مگر اینکه تخلف کنند. امکان ندارد 10 تا 15 هزار واحد صنفی را یکبارگی تعطیل کنید.

پس چنین چیزی صحت ندارد که عطارها قرار است, جمع شوند؟

یوسفی: خیر. از قبل هم چنین برنامه‌ای نبوده است. برنامه این است که مراکز نوین ارائه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعیی به شکل نوینی و وضعیت بهداشتی بهتر با داروهای تایید شده و شناسنامه دار جایگزین شود.

یعنی در واقع اگر کسی بخواهد برود, ارائه دهد, این شکل را ارائه دهد و همان راه غلط را ادامه ندهیم. تا الان آمدیم حالا جلویش را بگیریم بگوییم از این مسیر بهتر است. وزارت بهداشت برای افرادی که در طب سنتی کارشکنی می‌کنند چه تصمیم دارد؟

یوسفی: مشکل این است که یک سری از این کانون‌های قدرت و ثروت در کشور می‌آیند و مداخله می‌کنند و نفوذ می‌کنند و گرنه وی (روازاده) را هم پزشکی قانونی و هم نظام پزشکی و هم وزارت بهداشت محکوم کرده همین چند وقت پیش بود که مجدداً مطبشان را بستند و محروم کردند از سه ماه طبابت. یک حکم دیگر از یک سال طبابت ولی متاسفانه برخی از مراکز و کانون‌های قدرت که کانون‌های قدرت در کشور مختلفند از نظامی و انتظامی و اطلاعاتی و قضایی و ... که وی با آنها لینک است و آنها اعمال نفوذ می‌کنند و گرنه خود وزارت بهداشت چند بار وی محکوم شده در نظام پزشکی و حکم تعطیلی موسسه‌شان را هم داده‌اند ولی این حکم می‌رود و بعضی از جاهای دیگر نقض می‌شود. این خارج از دست وزارتخانه است و باید در سیستم قضایی دنبالش کرد.


ویدیو مرتبط :
دکتر محمود خدادوست معاون طب سنتی وزارت بهداشت درخندوانه