طرح موضوع تحمیل برجام به رهبری جسارت‌آمیز است/اموال نیستیم که ما را به اسم خود مصادره کنند


نشست خبری لاریجانی آغاز شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که به مناسبت روز مجلس برگزار شد، با اشاره به طرح‎ها و لوایحی که در مجلس در دست پیگیری است، اظهار داشت: در بخش تقنین حدودا 600 طرح و لایحه داشتیم که 200 مورد آن تبدیل به قانون شده است که بخشی از آن قوانین حقوقی و قضایی و بخشی قوانین اقتصادی است.

وی ادامه داد: از جمله قوانین حقوقی و قضایی که بررسی شده قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی بوده و در بعد اقتصادی هم قانون جلوگیری از رکود و طرح‌های این چنینی در کمیسیون‌ها در حال بررسی است که باید تدبیری کنیم تا در این دوره مجلس به پایان برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازمان مبارزه با فساد کار جدیدی است که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شده است و یا قانون هوای پاک که در کمیسیون مربوطه در دست پیگیری است گفت: از این سری قوانین مهم داریم که امیدواریم تا چند ماه آتی به نتیجه برسد.

لاریجانی افزود: ملت ایران در مبارزه خودش راه درست را نشان داده و امید است همه همکاران هم همین سلوک را دنبال کنند.

**تلاش می‎کنیم طرح‌ها و لوایح باقی مانده در این دوره نیز به نتیجه برسد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش نمایندگان در بعد تقنین و نظارت و سازوکارهای پروسه مذکور عنوان داشت: بخشی از نظارت در شوراها و بخشی در کمیسیون‌ها و بخشی دیگر در دیوان محاسبات و بخشی هم که بسیار پر سر و صدا می‌شود بصورت استیضاح مطرح می‌گردد که بیشتر حالت رسانه‌ای دارد.

لاریجانی افزود: بخش دیگر برنامه مجلس رسیدگی به بودجه سال آینده است که در 15 آذر به مجلس ارائه می‎شود و طبعا وقت زیادی از کمیسیون تلفیق مصروف آن خواهد شد. همچنین تلاش می‎کنیم طرح‌ها و لوایح باقی مانده در این دوره نیز به نتیجه برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس از تبادل نظر مکانیزمی ایجاد خواهیم کرد تا لوایح مهم در همین چند ماه آینده به نتیجه برسد.

در ادامه این نشست رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در سالروز شهید مدرس هستیم و مجلس نهم روزهای پایانی را می‌گذراند آیا نمایندگان ویژگی‌های شهید مدرس را در مجلس نهم داشته‌اند و آیا امروز می توان مجلس را در راس امور دانست یا خیر، اظهار داشت: شهید مدرس ویژگی‎هایی داشت که باید به دقت آن را مورد توجه قرار داد. 

وی افزود: مدرس نگاهش به کشور از دریچه ملی بود و همیشه  موضوعات ملان را مورد توجه قرار می داد و این برای همه نمایندگان امر ممتازی است چون نمایندگان در هر شهر نمایندگان ملی‌اند و هر چقدر افق بلند و فراگیری داشته باشند فکرشان به مدرس نزدیک تر است.

لاریجانی تاکید کرد: شهید مدرس شخصیت مستقلی داشت و افکارش را با شجاعت پیش می برد و این روحیه مستقل بودنش امری ممتازی است و در واقع یکی از مواردی که می تواند جایگاه مجلس را ارتقا بخشد همین روحیه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شخصیت شهید مدرس اظهار داشت: شهید مدرس مرام جذابی داشت . شاید برخی ویژگی های جنجالی آن را مورد توجه قرار دهند.

وی نگاه روشنی نسبت به مسائل اقتصادی  داشت و همواره بر این امر تاکید داشت که باید کارها به مردم واگذار شود و دولت صاحب کار خوبی نیست که امروز می بینیم این مشکلات در ساختار اقتصادی وجود دارد.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه نگاه شهید مدرس به سیاست خارجی واقع‌بینانه بود تاکید کرد: تئوری وی در سیاست خارجی در مقابل قدرت های بزرگ کشور بسیار تاثیر گذار بود که البته همه باید در این زمینه تلاش کنیم.

وی درباره این نکته که مجلس در راس امور است تصریح کرد: همگی باید در این زمینه تلااش کنیم چرا که بر حسب شرایط تغییر می کند. مجلس ریل‌گذار برای جحرکت سایر قوا در کشور است و جایگاه وسیعی دارد. مجلسی که بر کار سایر قوا نظارت دارد نشان دهنده جایگاه ممتاز است و این جایگاه با فراز و فرود و رفت و آمدها تغییر نمی‌کند.

**مجلس نگاه ملی به مسئله هسته ای داشت/ مجلس شجاعانه از گردنه هسته ای عبور کرد

لاریجانی افزود: بعنوان مثال مجلس نگاه ملی به مسائل هسته‌ای کشور داشت. و علی رغم بحث هایی که در کشور مطرح بود همواره برای مصالح کشور گام برداشت و این گام شجاعانه و قوی بود که کشور را از گردنه سخت عبور داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه مجلس در سال 88 قانون انتشار و دسترسی به اطلاعات را تصویب کرد و آیین‌نامه اجرایی آن توسط دولت یازدم تصویب شد که به استناد آن برخی نمایندگان سال گذشته خواستار دسترسی به فهرست سفرهای خارجی نمایندگان شدند. چرا مجلس به قانونی که خود تصویب کرده عمل نمی‎کند اظهار داشت: یادم نمی آید که چنین پاسخی در هیئت رئیسه مطرح شده باشد. اموراتی که در مجلس می گذرد مشفوف و مذاکرات مجلس علنی است و چیز پنهانی نیست.

وی افزود: نمایندگان مجلس سفری به آن صورت ندارد، ماموریتی که کمیسیون می دهد آنها به سفر می رود و سفرهایی که با وزرا برود در صورت اجازه گرفتن انجام می شود.ما گروه‌های دوستی با کشورهای مختلف داریم و در این راستا سفرهایی را در کمیسیون دارد.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه شما شب گذشته اشاره کردید که مدیریت فرهنگی به اندازه تراز کشور نیست و اینکه چرا هنوز به رویکرد مشترکی در بحث مدیریت فرهنگی نرسیده‌ایم و چرا اختلافاتی میان نهادهای حاکمیتی وجود دارد تا جایی که شکاف‌هایی دیده می‌شود و نمونه آن بحث برخی مجالس از جمله کنسرت‌های فرهنگی و مجالس سیاسی است که با اخلال‌هایی روبه‌رو شده، درواقع چرا این افراد در حاشیه امن قرار دارند و چرا هنوز راهکار مشخصی در این زمینه طراحی نشده است، گفت: آن نکته‌ای که من مطرح کردم در پاسخ به برخی کمبودهایی که در مسائل فرهنگی وجود دارد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این کمبودها در بخش‌های مختلف کشور است، افزود: وقتی منابع کشور محدود می‌شود،‌ نمی‌توانیم به همه بخش‌ها آنطور که نیاز دارند برسیم و به همین دلیل این کاستی‌ها بروز پیدا می‌کند.

** امروز موضوع اصلی کشور ما رونق اقتصادی است

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که بر آن تأکید داشتم این بود که این روزها موضوع اصلی کشور ما رونق اقتصادی است و این بخش است که یک چالش عمده برای کشور است.

لاریجانی با بیان اینکه آثار این چالش را در آسیب‌های اجتماعی و مسائل سیاسی می‌بینید، اظهار داشت: نمی‌خواهم بگویم که فقط عاملش این است ولی بخشی از موضوع به این برمی‌گردد وگرنه در اینکه ما مدیران خوبی در عرصه‌هایی چون رسانه ملی، مطبوعات یا بخش‌های اقتصادی داریم تردیدی نیست.

** رفتارهای آمریکا نشان دهنده دشمنی با ایران است

لاریجانی پیرامون این سوال روابط جمهوری اسلامی ایران با آمریکا با توجه به اظهارات اخیر رئیس جمهور کشورمان با یکی از شبکه‌های خارجی که اظهار داشتند امکان روابط با آمریکا وجود دارد به شرط اینکه این کشور رفتار خود را تصحیح کند و البته این اظهارات تفاوتی با اظهارات مقام معظم رهبری که گفتند ما رابطه‌ با آمریکا را دنبال نمی‌کنیم چگونه است، اظهار داشت: آنچه که مهم است این است که اگر آمریکایی‌ها رفتارهایی را که نشاندهنده دشمنی با ایران است را تغییر دهند رویکرد ما نیز تغییر می‌‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اما رفتار امروز آمریکایی‌ها نشاندهنده دشمنی با کشورمان است، اظهار داشت: تا زمانی که رفتار آمریکایی‌ها نسبت به ملت ایران از اینگونه باشد سیاست جمهوری اسلامی ایران طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب ساری و جاری است.

**حمایت ایران از فلسطین موضوعی استراتژیک است که قابل تغییر نیست

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چرا همکاری جمهوری اسلامی ایران با فلسطین کمرنگ شده است، تصریح کرد: موضوع حمایت از فلسطین برای ایران تاکتیک نیست بلکه موضوعی استراتژیک است و اگر چنین تلقی‌ای در برخی از رسانه‌ها وجود دارد اشتباه است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چرا اقتصاد مقاومتی آنطور که باید و شاید کالبد شکافی نمی‌شود و مشکل کار کجاست، گفت: اقتصاد مقاومتی یک روحی دارد که باید به آن توجه کرد.

لاریجانی با بیان اینکه باید رونق تولید به وجود آید، افزود: قوانینی که ما برای تسهیل در فضای کسب و کار داشتیم مربوط به همین مسئله اقتصاد مقاومتی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک عنوان است و عناصری مقاوم دارد، اظهار داشت: قانونش این است که فضا را برای سرمایه‌گذاری و تولید در کشور سهل کنیم یا قانونی که در جهت رفع رکود داده شد در جهت اقتصاد مقاومتی است و همچنین در قانون بودجه بعضی از بندهایی که وجود دارد نشانگر توجه به اقتصاد مقاومتی است.

لاریجانی با تأکید بر اینکه باید برداشت درستی از اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، ‌تصریح کرد: روش تولید در کشور بوجود آید و اقتصاد باید مردمی شود و نظارت‌هایی که در کمیسیون مربوطه در زمینه اصل 44 انجام می‌شود و اصرار داریم که اشکالاتی که در زمینه اصل 44 انجام می‌شود باید رفع شود و یک فضای رقابتی در کشور بوجود بیاید، در جهت اقتصاد مقاومتی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید برداشتمان از اقتصاد مقاومتی را بخوبی توضیح دهیم و مؤلفه‌های آنرا بشناسیم، گفت: در مجلس هم در بعد نظارت و هم در بعد تأمین به موضوع اقتصاد مقاومتی به خوبی توجه شده ولی در برخی امور باید بیشتر توجه شود و اگر دولت لایحه‌ای در این زمینه ارائه دهد در اولویت آنرا بررسی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس نهم در زمینه بعد نظارتی تا چه اندازه موفق بوده، اظهار داشت: حتما مسائلی وجود دارد که می‌تواند در زمانهای دیگر انجام شود و ما آنرا نفی نمی‌کنیم.

لاریجانی در ادامه گفت: لکن در حدی که ممکن بوده هم در سطح کمیسیون‌ها هم به موضوع تفنین و هم نظارت توجه شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: نظارت در مجلس یک روندی دارد و نمایندگان در تمام شوراهای استانی حضور دارند و مراقبند تا کاری خلاف قانون انجام نشود.

لاریجانی ادامه داد: ممکن است شما ابعادی از نظارت نمایندگان مجلس را نبینید مثلا در شورای پول و اعتبار نمایندگان ناظری داریم و اگر اشکال مخالف قانون روی دهد تذکر می‌دهند یعنی بخش‌های مختلف در شوراهای مختلف نظارت می‌کنند ولی تنها بعضی از سوالات به سوال و استیضاح می‌رسد و امور دیگر با تذکرات حل می‌شود.

لاریجانی درباره عملکرد مجلس و لایحه جرم سیاسی اظهار داشت: مسائلی که در مجلس تصویب می‌شود، چیز پنهانی نیست و از گذشته طرح جرم سیاسی بوده و این طرح چند ماهی است در نوبت است و ما هر لایحه را ابتدا اجرایی می کنیم و پس از دو یا سه سال نتایج آن را ارزیابی خواهیم کرد و بعضا با نظرسنجی نیز به نتیجه می رسیم.

وی درباره وارونگی هوا و وضعیت تهران گفت: یکی از طرح‌هایی که بر روی آن کار کرده‌ایم طرح هوای پاک بوده و ساعت‌ها وقت برده و بررسی شده و البته اگر درباره وضعیت هوای تهران از شهرداری سوال کنیم می گویند دستگاه‌های دیگر مسئول اند و ما به دنبال این هستیم که از طریق اصل 85 این مشکل را حل کنیم.

 رئیس مجلس با بیان لزوم سرمایه‌گذاری و. کار بر روی حمل و نقل ریلی و جابجایی کارخانجات برای برطرف شدن مشکل هوای تهران یادآور شد: وقتی 90 درصد بودجه کشور صرف کارهای جاری می‌شود قبول کنید که موضوع کمی سخت می شود و دولت باید چابک‌سازی را در سیستم خود انجام دهد و اگر موضوع برجام به نتیجه برسد دست دولت برای حل این گونه مشکلات بازتر می شود.

**سیاه و سفید بودن گزارش آمانو مهم نیست

لاریجانی درباره اظهارات آمانو مبنی براینکه پرونده هسته‌ای ایران و گزارش آژانس سیاه و سفید نخواهد بودگفت: آن نکته ای که آقای آمانو گفته خیلی موضوع عجیبی نیست و درباره خیلی  از کشورها این موضوع به کار می‌رود و خیلی عبارت نگران کننده‌ای نیست.

وی ادامه داد: موضوع مهمی که مطرح بود نظر شورای حکام است و نتیجه نهایی بوده که شورای حکام درباره آن نظر خواهند داد و اینکه گزارش خاکستری نیست یا هست یک مسئله تاکتیکی است و امیدواریم 5+1 به وظایف خود عمل کند.

 رئیس مجلس درباره نحوه پشتیبانی مجلس از دستگاه قضا برای مبارزه با فساد نیز گفت: من فکر نمی کنم مشکل به قانون برگردد و لذا باید توجه کرد که در موضوع مبارزه با فساد پراکندگی خود مشکل ساز است و باید زمینه برخورد با فساد  ایجاد شود و درباره این موضوع طرحی وجود دارد که روی آن کار شده و بزودی در مجلس ارائه می شود.

لاریجانی درباره نحوه تعامل مجلس نهم و دولت یازدهم عنوان داشت: در زمینه تعامل وجه مستقل بودن مجلس بسیار مهم بوده و دولت فعلی نسبت به دولت قبلی و روند رعایت قانون شرایط بهتر و نمره قابل‌قبول‌تری دارد.

وی گفت: در مورد نظارت مجلس بر اجرای برجام، کمیسیون امنیت ملی این کار را دارد انجام می‌دهد و جایگاه کمیسیون امنیت ملی که تصویب شد نظارت است که هر سه ماه وزیر امور خارجه گزارشی از انجام کار برجام به کمیسیون امنیت ملی می‌دهد و هر 6 ماه این کمیسیون به مجلس گزارش می‌دهد.

وی ادامه داد: البته گفتگو بین مجلس و شورای عالی امنیت ملی در سیستم نظارتی به صورت مستمر وجود دارد.

لاریجانی تصریح کرد: در رابطه با زوار اربعین امسال کار خیلی کار سامان‌ یافته‌ای رخ داد و من فکر می کنم فشار ما این بود که در مرزها همه با پاسپورت و ویزا وارد کشور عراق شوند. من خودم هم از مرزها بازدید کردم که همه کارها با دقت نظر انجام می‌شد. البته شنیدم که یک  عده ای هجوم آوردند و تخلف کرده و بدون ویزا وارد شدند که تذکز لازم داده شد.

** انتخابات مجلس در کشور ما بیشتر نماینده محور است تا  احزاب‌ محور

رئیس مجلس در ادامه در پاسخ به باشگاه خبرنگاران درباره اینکه خبری در رسانه ها مبنی بر تمایل لاریجانی به سمت اصلاح طلبان مطرح است، گفت: من هم این مطلبی که شما گفتید را در رسانه‌ها شنیدم. چیزی بیشتر از این نبوده و فکر می کنم هنوز مسائل انتخابات در کشور ما شکل عملیاتی به خودش نگرفته است.

وی ادامه داد: البته تشکل هایی هستند بصورت سنتی کارهای خودشان را در شهرها انجام می‌دهند و به این نکته باید توجه کنید که ساختار انتخابات مجلس در کشور ما بیشتر نماینده محور است تا  احزاب‌ محور. مثل انتخابات ریاست جمهوری نیست. خود نماینده‌ها بیشتر حضور دارند. نمی گویم این خیلی خوب است اما وضع فعلی این است. یعنی نماینده ها در استان‌ها و شهرهای مختلف بیشتر تحرک دارند. هنوز تشکل‌ها و جریان‌های حزبی در این قضیه فعال نشده‌اند و دلایل متعددی دارد که هم نتوانستند با هم وحدتی داشته باشند یا سازوکارهایشان هنوز باهم به نتیجه نرسیده است و یا یک بحث‌های دیگر که حالا لزومی ندارد به آنها بپردازیم. لذا هنوز موضوع در سطح کلان شکل نگرفته  است.

لاریجانی درباره این سوال که خبری که منتشر شد مبنی بر اینکه شما، ولایتی،‌ مقتدایی و حجت الاسلام ناطق نوری دیدار 4 جانبه‌ای داشتید، در مورد جزئیات این دیدار بگویید و اینکه آیا این دیدار سرمنشا وجود جریان جدیدی در بین اصولگرایان است، اظهار داشت: ما جلسه‌ای داشتیم ولی آنچه که در رسانه‌ها منتشر شده خلاف نیست و موضوع این جلسه پیرامون این بود که چطور بتوانیم در پروسه انتخابات تلاش کنیم تا افراد کارآمد با داشتن افق ملی در مجلس آینده حضور پیدا کنند.

وی افزود: در این زمینه همفکری کردیم که اگر به شرایط کشور نگاه کنیم آنچه که منجر به عزت ملی می‌شود باور ساختن ظرفیت‌های ایران در بعدهای مختلف است. در واقع ایران در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای داهیانه عمل کرده در موضوعات هسته‌ای و اقتصادی مشکلات زیادی وجود دارد و ثقل توجه ما در این مجموعه این  است که افراد کارآمد در مجلس حضور یابند و نواقص را مرتفع سازند.

رئیس مجلس درباره این سوال که شما فردی عاقل در بین اصولگرایان شناخته شده‌اید، پیش از برگزاری انتخابات جریان‌هایی حضور یافتند برای تبلیغ انتخاباتی ایا با وجود این جریانات امنیت انتخاباتی برقرار خواهد شد، اظهار داشت: اینگونه رفتارها درست است و وزارت کشور مامور رسیدگی به این مسائل می‌باشد و این مشکل فقط برای اصلاح‌طلبان نبوده است.

**آرم های سیاسی از ابتدای انقلاب تا کنون بارها رنگ عوض کرده اند

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما چهره شاخص در کشور هستید آیا خودتان را جرگه سیاسی اصولگرایی،‌ اصلاح‌طلبی و یا اعتدال گرایی می دانید،‌ تصریح کرد: این تقسیم‌بندی‌ها دقیق نیست، اصولگرایی یک حرف حسابی است و یا  افراد براساس مشی قوی عمل می کنند و برای حرکات سیاسی خود اصولی قائل‌اند و همچنین اصلاح طلبی شعار خوبی است و انسان ها براساس یک سری شرایط در برخی از امور اصلاحلاتی را انجام می دهند.

وی ادامه داد: اعتدالگرایی نیز به همین صورت و این به مثابه این نیست که بگوییم تابلوهایی نیستند که اگر افرادی آن را بلند می‌کنند این ویژگی را نداشته باشند. این آرم‌هایی که وجود دارد از اول انقلاب رنگش تغییر کرده، یک زمانی چپ و راست و خط 3 بوجود آمد و یک زمانی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی و بنابراین نباید به عناوین توجه کرد در واقع مشی افراد مهم است.

لاریجانی افزود: بر این اساس ویژگی یک مردم سیاسی در نظام جمهوری اسلامی این است که با تقوا باشد و بر عهد خود پایبند بوده و صاحب مسلک باشد، در نظام داشتن یک نگاه فراگیر مهم است و مسائل ایران در شرایط فعلی یک معادله یک مجهولی نیست. مسائل اقتصادی و بین‌المللی معادلات چند مجهولی اند و کسانی که به این مسئله یک وجهی نگاه می‌کنند مشکلات  را نمی‌توانند حل کنند.

وی اضافه کرد: داشتن ظرفیت ذهنی برای مقابله با آن موضوعات مهم است و چه در قوه مقننه و چه در مجریه باید افراد کارآمد حضور پیدا کنند و باید از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کرد.

**اموال نیستیم که بخواهند ما را مصادره کنند

 رئیس مجلس درباره این سوال که آیا اصلاح‌طلبان، شما و حجت الاسلام ناطق نوری را به نفع خودشان مصادره کرده‌اند اظهار داشت: ما اموال نیستیم که ما را مصادره کنند. افراد با فکرشان وارد شود و نباید اینگونه به مسائل نگاه کرد.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که روابط دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان را چگونه می بینید و همچنین نظر شما درباره تنش ایجاد شده بین کشورهای ترکیه و روسیه چیست ، اظهار داشت: روابط ایران با جمهوری آذربایجان دوستانه است و برخی سایت‌ها همواره شیطنت می‌کنند و مسائلی را منتسب به این اتفاق های اخیر می کنند که صحیح نیست.

وی همچنین از حوادث ترکیه و روسیه ابراز تاسف کرد و گفت: دو کشور به علت بی‌سلیقگی و بی توجهی بینشان تنش ایجاد شده و این موضوع به نفع تروریسم نیست که باید به روش عاقلانه حل شده است.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر کم و کیف حضور وی در جمعیت رهروان ولایت گفت: اینکه رهروان ولایت در حال مذاکره هستند و تشکلی دارند خود ظرفیتی برای کارهای سیاسی کشور است اما نکته‌ای که گفته می‌شود چند نفر درباره این موضوعات مذاکره داشته‌اند درواقع معطوف به مباحثی است که می‌خواهند این اسرار فکری را دنبال کنند و این خود بدین معنا نیست که این افراد خود عضو رهروان هستند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا افراد سرشناسی هستند که این جمعیت را هدایت کنند گفت: بالاخره هر تشکلی برای خود مرامی دارد و به دنبال آن می‌خواهد فکری را ارائه دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه افراد سرشناسی در حال حاضر در این جمعیت حضور دارند، بیان داشت: فکر می کنم افرادی که معرفی می‌شوند از جمله افرادی هستند که در این جمعیت حضور خواهند داشت.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه محسن هاشمی اخیرا اذعان داشته «زمانی پدرم رئیس بود، مجلس در رأس امور قرار داشت» چه واکنشی نسبت به این اظهارات دارید، گفت: لزومی ندارد بنده در رابطه با هر موضوعی اظهار نظر کنم چرا که مجلس در جایگاه امور است و می‌تواند به سایر بخش‌های کشور نظارت کند و این امر قطعا مقطعی است و مربوط به زمان خاصی نمی‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه اخیرا جمهوری اسلامی ایران پس از توافق هسته‌ای روابط خود را با غرب تقویت کرده است آیا جمهوری اسلامی این سیاست را با کشورهای خلیج فارس برقرار خواهد کرد؟ گفت: ما همیشه گفته‌ایم اولویت برای ما همسایگان هستند و در سیمای جمهوری اسلامی قطعا همسایگانمان برای ما جایگاه خود را دارند.

وی افزود: بدون شک همسایگان ما جز اولویت‌های سیاست‌خارجه ما محسوب می‌شوند.

لاریجانی درباره شکایت مطهری از عوامل خودسر و سازوکار برخورد با این عوامل عنوان داشت: علنا دادگاه ویژه روحانیت مسئول رسیدگی به این موضوع بود و وظیفه آنهاست که این موضوع را بررسی می‌کردند و بحث حمله خودسرها به تجمعات دارای مجوز توسط وزیر کشور در حال رسیدگی است.

وی درباره موضع‌گیری‌هایی که علیه وی در برجام صورت گرفته گفت: من رجال‌الغیب نیستم که نظر بدهم و ما 12 سال است که بر سر مسئله هسته‌ای چالش داشتیم و با مقاومت ملت به نتایج خوبی رسیدیم و این در حدی بود که حریف به دانش هسته‌ای ایران اذعان کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به درخواست غربی‌ها مبنی بر مذاکره تصمیم داهیانه‌ای گرفت و برخی فکر می‌کنند که یک سند کلی امضا شده در صورتی که شورای مذاکرات هسته‌ای گام به گام موضوع را بررسی می‌کردند و در یک مورد مذاکرات باید در مسیری حرکت می‌کرد که نکرده بود و نتیجتا دو ماه طول کشید تا به مسیر اصلی بازگردیم.‌

لاریجانی تأکید کرد: کار مهمی در دیپلماسی صورت گرفت و اگر طرف مقابل به وعده های خود عمل نکردند ما هم به مسیر خود باز نمی‌گردیم و اینکه برخی می‌گویند که نباید داد و ستدی با غربی‌ها صورت نمی‌گرفت باید راه‌حلی در جهت رفع تحریم‌ها ارائه می‌دادند.

وی با بیان اینکه اگر سه سال مذاکره کردیم و رد شد آیا طرف مقابل خود را با بادبزن باد می‌زند و اقدامی نمی‌کند در اشتباه هستیم و اینکه پس از سه سال از مذاکرات بازگردیم حیثیت جالبی برای دیپلماسی کشور نیست و همچنین تأکیدات رهبری در برجام بر پایه مصوبات مجلس بوده و ایشان هم در قالب یک چارچوب برجام را پذیرفته‌اند.

** تحمیل برجام به رهبری حرفی سبک و جسارت‌آمیز است

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امکان دارد در سند برجام نقص یا نقایصی وجود داشته باشد و ما این را نفی نمی‌کنیم اما کلیت موضوع اینکه نمایندگان مجلس در تصویب برجام یک تصمیم تاریخی گرفتند.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه برجام به رهبری تحمیل شده گفت: این حرف یک حرف سبک و جسارت‌آمیزی است و رهبری نگاه نافذ و دقیقی دارند و وقتی که رئیس جمهوری حرفی میزنند رهبری آنقدر شجاعت دارند که پاسخ می‌دهند و باید افتخار کنیم که از رهبری فرزانه برخورداریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تصمیمی برای کاندیداتوری گرفته‌اید گفت: من برای انتخابات تصمیمی نگرفته‌ام.

** با قوای دیگر روابط برادرانه ای داریم

لاریجانی گفت: ما با نهادهای مختلف و قوای دیگر روابط برادرانه‌ای داریم و چه در دولت وقت و چه در دولت قبلی سر جنگ نداریم ولی اگر در جایی تخلف شود نمی‌توانیم بگوییم تخلف صورت نگرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در خصوص مسائل هسته‌ای نظر من این بود که زمان حل و فصل موضوع فرا رسیده است، اظهار داشت: آن زمان که پیشنهاد را در دولت قبلی دادم بر اساس پیشنهاد آمریکایی‌ها برای مذاکره در مسائل هسته‌ای بود.

وی افزود: هرچند که افرادی مخالف مذاکره با آمریکا بودند اما من موافق بودم و تحلیلم این بود که از نظر دانش هسته‌ای ایران به جایی رسیده است که از طریق مذاکره می‌تواند این ماجرا را ختم کند و دولت فعلی به این نظر نزدیک بودند.

لاریجانی تصریح کرد: اگر بنده در این خصوص قرابتی با دولت فعلی دارم به دلیل این است که از یکسال و نیم قبل از آغاز کار دولت فعلی همین نظر را داشتیم.

**کارهای اجرایی باید سرعت بیشتری بگیرد 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مسائل اقتصادی جهت‌گیری دولت فعلی درست است متذکر شد: انتقاد ما نسبت به کارهای اجرایی است و باید سرعت کار بیشتر شود مثلا بسته خروج از رکود به تلاش بیشتری نیاز دارد.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه تا به امروز ایران برای تعیین موقعیت دریای خزر در محافل بین‌المللی گفته است که مخالف استفاده نظامی از این دریا می‌باشد اما اکنون چه تغییری روی داده که ایران در مقابل استفاده نظامی روسیه برای رسیدن به اهدافش سکوت می‌کند و این رویه بر اساس چه توافق نامه‌ای می‌باشد و تا چه تاریخی ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: احتیاج به توافق نامه ندارد.

** رفتار روسیه در مبارزه با تروریسم را درست می‌دانیم

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ما رفتار روسیه در مبارزه با تروریسم را درست می‌دانیم و معتقدیم که کشورهای منطقه در مقابله با تروریسم باید رفتارشان را تصحیح کنند.

لاریجانی تأکید کرد: موضوعی که امروز روسیه در مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی دنبال می‌کند، اگر غربی‌ها نیز این کار را می‌کردند این مشکلات را نداشتیم.

وی با بیان اینکه رفتار روسیه را صحیح می‌دانیم، اظهار داشت: ما کمکشان خواهیم کرد و در مسائل سیاسی و عملیاتی این کشور را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

** با آقای ناطق نوری جلسه می‌گذاریم و پیرامون کارهای آینده کشور مشورت می‌کنیم

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه با توجه به اینکه اصولگرایان بدون هیچ منعی خود را برای انتخابات مجلس آماده می‌کنند و با توجه به اینکه مسئله ممنوع‌التصویری و ممنوع‌الخبری خاتمی همچنان پا برجاست،‌ آیا شما فارغ از سوگند نمایندگی قصد تعامل با قوه قضاییه برای حل این مشکل  و ایجاد رقابتی بهتر را دارید، تصریح کرد: تعامل ما با قوه قضاییه همیشه برادرانه بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم و تلاش می‌کنیم تا انتخاباتی پرشور و قوی داشته باشیم که حتما به نفع کشور است و هرچه ظرفیت مردم در انتخابات قوی‌تر باشد کمک می‌کند که جایگاه کشور بالا رود و کارآمدی مجلس نیز بیشتر خواهد شد.

وی پیرامون سوالی مبنی‌بر اینکه برخی از چهره‌های شاخص اصولگرا از جمله " ناطق نوری" توسط بعضی از تندروهای این جریان تخریب می‌شوند ولی از طرف بدنه این جریان کمتر واکنشی را شاهدیم و علت این بی‌تفاوتی چیست، اذعان داشت: ما بی‌تفاوت نیستیم.

لاریجانی ادامه داد: با آقای ناطق نوری جلسه می‌گذاریم و پیرامون کارهای آینده کشور مشورت می‌کنیم و ایشان مورد حمایت ما هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این مسائل اگر به دلیل اختلاف نظر روی دهد، طبیعی است،‌ اظهار داشت: اما اگر در این فضا تهمت و بداخلاقی وارد شود غیرمنطقی است.

لاریجانی با تأکید بر اینکه اگر نقدی مطرح شود خالی از اشکال است، گفت: اشکال به بداخلاقی‌ها برمی‌گردد و اینکه ایشان فردی محترم است و ما از وی حمایت می‌کنیم تردیدی نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه در مناقشات منطقه‌ای ترکیه و روسیه طرفین یکدیگر را متهم به خرید نفت داعش میکنند، عنوان داشت: من نشنیدم فقط در این حد در جریان قرار گرفتم که روس‌ها ترکیه را متهم به خرید نفت کردند ولی عکسش را نشنیدم.

لاریجانی با بیان اینکه این اظهارات عملی نیست و روس‌ها چطور می‌خواهند این نفت را حمل کنند، گفت: این حرف غیرطبیعی است و امکان پذیر نمی‌باشد و جنبه واقعی ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه جریانی تروریستی در سوریه است و متکثر می‌باشند احتیاج به مبارزه جدی بین‌المللی دارد.

وی افزود: در این زمینه ائتلافی میان 60 کشور به وجود آمد و ما در این یکسال معجزه و تأثیری ندیدیم.

لاریجانی گفت: کاری که روسها انجام می‌دهند عملیاتی‌تر و دقیق‌تر است و این کشور در مبارزه با تروریسم صادقانه تر رفتار می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گفته می‌شود حمله هوایی به روس خطا بوده است بعید می‌باشد، اظهار داشت: چراکه این هماهنگی‌های هوایی در 4 جا انجام می‌شود و صحنه هوا فضایی نیست که همین طور پرنده‌ها در آن بپرند و باید هماهنگی‌های هوایی صورت بگیرد.

وی افزود: اینکه هواپیمای روسها را زدند دلیل مهمتری دارد و همین مسئله منجر به ناراحتی روسها شده است.

لاریجانی تأکید کرد: اگر از ایران بخواهند که برای فیصله دادن به اختلافات میانجی‌گری کند، این کار را خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه تمام فضای سوریه هم اکنون در دست نیروهای هوایی ایران، سوریه و روسیه است و چرا برای پایان دادن به این تنش چا‌ههای نفت را بمباران نمی‌کنند، گفت: نمی‌دانم شاید به نفعشان نباشد و مشکلاتی برای این دولت فراهم شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چرا  به نسبت دیگر حوزه‌ها جدیتی در نظارت بر ‌حوزه‌‌های فرهنگی دیده نمی‌شود، تصریح کرد: در حوزه فرهنگی و قرآنی بودجه مناسبی اختصاص داده شده و نظارتهایی هم از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته است. لاریجانی خاطرنشان کرد: تاکنون گزارشی پیرامون وجود مشکلاتی در این حوزه بدست ما نرسیده است و اگر اشکالی می‌بینید بگویید تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

 رئیس مجلس در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا ایران  اقتصاد مقاومتی را دنبال می کند گفت: ما برای رسیدن به رشد 8 درصدی به سرمایه‌گذاری‌های سنگین نیاز دارید که برای رسیدن، به  این مهم ممکن است مقداری سرمایه‌گذاری در داخل صورت گیرد، اما اگر بتوانیم جذب سرمایه گذاری انجام دهیم، که در داخل منجر به تولید شود این موضوع در تقابل با اقتصاد مقاومتی نخواهد بود.

وی ادامه داد: اینکه بودجه و برنامه همزمان قرار است از سوی دولت به مجلس ارائه شود کار ما را مشکل می کند چرا که ما باید در روند عادی ابتدا برنامه را تصویب می کردیم و بعد بودجه را اما به لحاظ زمان‌بندی این امر ممکن نیست.

لاریجانی اضافه کرد: به دلیل نبود زمان مجبور هستیم که بودجه را در اولویت قرار دهیم ، بنابراین کمیسیون‌ها می توانند با یک بده و بستان و توجه به دورنما از این موضوع بودجه را تنظیم کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نگاه کلی مجلس پیرامون لایحه ایجاد مناطق آزاد کشور چیست، اظهار داشت: بازارچه مرزی غیر از داشتن منطقه آزاد صورت می‌گیرد و ارتباطی با این موضوع ندارد.

لاریجانی ادامه داد: مشکلی که ما در رابطه با منطقه آزاد داریک این است که  این مناطق از فلسفه اصلی آن جدا شده‌اند و  این فلسفه این است که بتوانیم با  استفاده از سرمایه‌گذاری در این مناطق به تولید بپردازیم اما شاهد ورود کالاها در مناطق آزاد هستیم.

رئیس مجلس تاکید کرد: ما با اصل منطقه آزاد که منجر به تولید شود مشکلی نداریم.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چرا برخی تحقیق و تفحص‌ها در مجلس یا به سرانجام نمی‌رسد و یا اینکه در افکار عمومی مطرح نمی‌شود، گفت: لزومی ندارد اینقدر فضا را تیره و تار کنیم. تحقیق از سازمان تأمین اجتماعی در مجلس انجام شد و بعد به قوه قضاییه ارسال شد و دستگاه قضا نیز بر اساس آن در حال رسیدگی است.

رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چرا تحقیق و تفحص از بنیاد شهید اجازه قرائت در صحن را پیدا نمی‌کند، بیان داشت: این نگاه منفی که تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه نمی‌رسد درست نیست و درباره تحقیق و تفحص از بنیاد شهید هم توضیح خواهم داد.

وی با اشاره به روال انجام تحقیق و تفحص‌ها طبق آیین نامه مجلس، تصریح کرد: ممکن است برخی از این تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه نرسد زیرا در ابتدا تصور اینکه تخلفی رخ داده تحقیق و تفحص انجام می‌شود اما بعد مشخص می‌شود که تخلفی صورت نگرفته است.

لاریجانی در ادامه افزود: در مجلس نهم 40 عدد تحقیق و تفحص انجام شد که 20 عدد آن به سرانجام رسید.

وی تأکید کرد: درباره بنیاد شهید نیز اقداماتی از سوی نمایندگان انجام شد اما به نتیجه‌ای نرسیده است که بخواهند گزارش را به کمیسیون اجتماعی ارائه کنند.

رئیس مجلس اظهار کرد: بنده نمی‌دانم فشاری وجود دارد و یا اینکه چه کسانی فشار می‌آورند اما با خجسته رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید صحبت کرده‌ام و خودشان نیز در این نشست حضور دارند، بنده نظرات ایشان را می‌دانم و معتقدم باید تلاش کرد تا این مسائل حل شود.

لاریجانی همچنین تأکید کرد: درباره میزان تخلفات بنیاد شهید اطلاعی ندارم و خجسته حرفی از این جزییات را قبلا اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/

برای دریافت پیامک‎ها و اخبار باشگاه خبرنگاران جوان به کانال تلگرامی ما بپیوندید


ویدیو مرتبط :
روز شمار فاطمیه 6 - مصادره اموال