دغدغه‌ها و خواسته‌های پرستاران از زبان رییس هیأت مدیره نظام پرستاری


رییس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد از دغدغه‌ها و خواسته‌های جامعه پرستاران سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، دکتر سیدرضا مظلوم امروز 25 بهمن ماه در مراسمی که به مناسبت میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار در تالار ابن سینا برگزار شد، با بیان این که تلاش، فداکاری و از خود گذشتگی ویژگی‌های اصلی پرستاران هستند، عنوان کرد: صراحت کلام و نقد کردن از ویژگی‌های این قشر زحمت‌کش است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مهمترین دغدغه پرستاران ارایه خدمات با کیفیت به بیماران است. پرستاران زمانی که افراد مفیدی در نظام سلامت باشند از کار خود راضی هستند.

رییس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد با اشاره به محدودیت‌ها و کمبودهایی که برای این قشر وجود دارد، اظهار کرد: ایجاد بستر ارایه خدمات پرستاری در تمام محیط‌هایی که پرستاران می‌توانند در آن‌ها نقش داشته باشند مهمترین خواسته این قشر است.

مظلوم تصریح کرد: ایجاد شرایط مطلوب و امنیت روانی،‌ حل دغدغه کمبود پرستار و اطمینان از شغلی که در آن مشغول به فعالیت هستند از دیگر دغدغه‌های پرستاران است.

وی با بیان اینکه افرادی که در قالب تبصره‌های 3، 4 و 5 به صورت شرکتی و یا پیمانی استخدام شده‌اند دغدغه استخدام رسمی دارند، گفت: این افراد باید به ردیف استخدامی تبدیل شوند.

رییس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد با اشاره به اینکه مسئولان نظام سلامت این خواسته را جزو محدودیت‌های قانونی می‌دانند افزود: این درحالی است که پرستاران در زمانی که بیمارستان‌ها شلوغ می‌شوند مجبور هستند از بیماران بسیار زیادی پرستاری کنند.

مظلوم با اشاره به انعطاف‌پذیر بودن پرستاران در زمینه شرایط خاص کاری خاطرنشان کرد: همان طور که پرستاران با تمام توان خدمات مطلوب به جامعه ارایه می‌کنند قوانین نیز باید طوری باشند که امنیت شغلی آنان فراهم شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از قوانین مصوب در زمینه کاری پرستاران اجرایی نمی‌شوند. برخی از این قوانین شامل ارتقای بهره‌وری،‌ کم شدن ساعت کاری، مشاغل سخت و ... است.

ریاست هیات مدیره نظام پرستاری مشهد پرستاری را جز مشاغل سخت دانست و افزود: در شرایطی که بیمارستان‌ها کمبود نیرو دارند پرستاران مجبور هستند ساعت بسیار زیادی را اضافه کاری کنند، این مساله از نظر قانونی و اخلاقی درست نیست.

مظلوم در خصوص درخواست پرستاران گفت: این قشر زحمت‌کش از مسئولان توقع دارند با توجه به سختی کار مجبور به شیفت اضافه نباشند، در این خصوص سازمان نظام پرستاری طرح‌ها و برنامه‌هایی را ارایه داده اما محدودیت‌هایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه چارت بیمارستان‌ها قدیمی است عنوان کرد: بسیاری از مسئولیت‌های حوزه پرستاری می‌تواند به دیگر حوزه ها منتقل شود. یک منشی ساده نیز از انجام برخی از این کارها بر می‌آید، فضای کاری پرستاران باید تخصصی باشد.

رییس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد با اشاره به کارانه در نظر گرفته شده برای پرستاران اظهار کرد: خوشبختانه در این موضوع پرستاران در کنار دیگر اقشار نظام سلامت دیده شدند اما در زمینه پرداخت کارانه به آن‌ها نکاتی وجود دارد.

مظلوم ادامه داد: کارانه باید متناسب با حجم کار، بدون تبعیض، با توجه به سابقه کار و مسئولیت تلاشی که پرستاران دارند باشند همچنین در پرداخت کارانه باید روشن باشد و مسئولیت پرداخت‌ها می‌تواند به سرپرستاران بخش منتقل شود.

وی یادآور شد: در پرداخت کارانه تاخیرهای زمانی وجود دارد که باید این مساله حل شود.

رییس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد با اشاره به جایگاه و منزلت اجتماعی پرستاران گفت: برخورد با مردم در زمینه ارتقای این منزلت بسیار موثر است. مدرک دانشگاهی به تنهایی در جایگاه پرستاران نقش ندارد بلکه باید صلاحیت حرفه‌ای آن‌ها تعیین شود.

مظلوم با بیان اینکه آموزش پرستاران قوانین مخصوص به خود را دارد گفت: اعضای هیات علمی پرستاری تلاش دارند نیاز به پرستار را برطرف کنند. خوشبختانه گروه آموزشی پرستاری جزو فعال‌ترین گروه علوم پزشکی است.

وی آموزش را متناسب با شرایط کاری پرستاران ندانست و اظهار کرد: آموزش پرستاران بسیار مهم است و با پیگیری‌های که انجام شد موفق شدیم آموزش پرستاران را در حوزه دانشگاه ماندگار کنیم.

رییس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد با بیان اینکه دوره‌های پرستاری غیر حرفه‌ای مورد تایید علوم پزشکی نیستند، عنوان کرد: دوره های آموزشی که تحت عنوان کمک آموزشی برگزار می‌شوند بسیاری از شرایط مطلوب را دارا نیستند.

مظلوم با اشاره به قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تصریح کرد: این قانون 9 سال پیش به تصویب رسیده اما در اجرای آن تعویق صورت می‌گیرد و کارانه جامع پرستاران بر مبنای بسته خدماتی ارایه نمی‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اعتراض پرستاران مبنی بر تغییر روند آموزش پرستاری و بی تفاوتی مسیولان