انعقاد تفاهم‌نامه‌ استفاده از سوخت‌های زیستی در اتوبوسرانی برای کاهش آلودگی هوا


تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت واحد اتوبوسرانی با هدف کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و با موضوع استفاده از سوخت‌های زیستی منعقد شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، در جلسه امضای تفاهم‌نامه استفاده از سوخت‌های زیستی، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: آلاینده‌های زیست محیطی بسیار زیاد شده و یک دهه است که مردم را با مکانیزم تعطیل کردن، از دست این آلاینده‌ها نجات می‌دهیم.

وی افزود: عدم توانایی کاهش آلاینده‌های زیست محیطی این سوال را برای مردم ایجاد کرده است که چرا دانشمندان فکری به حال مردم و راه نجاتی پیدا نمی‌کنند.

قانعی با بیان اینکه استفاده از سوخت بیودیزل یکی از طرح‌هایی است که ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی برای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی در نظر گرفته است، ادامه داد: برای بررسی نتایج استفاده از این سوخت، با شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم تا به صورت پایلوت از این نوع به صورت آزمایشی در تعدادی از اتوبوس‌های تهران استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در حد توان خود تلاش می‌کند تا نقش خود را در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و آلودگی هوا ایفا کند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، با اشاره به خطرناک بودن سولفور برای سلامتی مردم، اظهار کرد: سولفور یکی از آلاینده‌های جدی است که هم مطبوع بودن هوا را از بین می‌برد و هم ریه‌ها را درگیر می‌کند، به همین دلیل باید به صورت آزمایشی راه‌های حذف این آلاینده‌ها را بررسی کنیم تا به یک راه‌حل مناسب برسیم.

طرح‌های منتج به نتیجه حذف آلاینده‌های زیست محیطی باید به قانون تبدیل شود

در ادامه این مراسم، پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: با توجه به اینکه آلودگی هوای کشور به یک معضل جدی و خطرناک تبدیل شده است، باید تلاش کنیم طرح‌های منتج به نتیجه حذف آلاینده‌های زیست محیطی به قانون تبدیل شود.

وی افزود: قوانین مربوط به کاهش آلایندگی هوا باید از طریق شرکت‌های خودروسازی اعمال شود تا از این طریق بتوانیم به کاهش آلاینده‌های محیط زیست کمک کنیم، به همین دلیل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران پذیرفت که به صورت آزمایشی چند دستگاه اتوبوس را در اختیار طرح استفاده از بنزین بیودیزل قرار دهد تا نتایج آن مشخص شود و در صورت داشتن نتیجه مثبت، به صورت همگانی مورد استفاده قرار گیرد.

سنندجی تصریح کرد: این اقدام یک کار تاریخی است که آیندگان در خصوص آن نظر خواهند داد و قطعا به سود محیط زیست و ارتقای سلامت مردم خواهد بود.

تولید بنزین بیودیزل از روغن پسماند خوارکی

میثم طباطبایی، دبیر کمیته سوخت‌های زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به نحوه تامین بنزین بیودیزل، گفت: در این طرح قصد داریم بنزین بیودیزل را از طریق روغن‌های پسماند خوراکی تهیه کنیم که بر اساس آمارهای ارائه شده سالانه 500 هزار تن روغن پسماند خوراکی در کشور تولید می‌شود.

وی افزود: از این روغن‌های پسماند خوراکی در صنعت آرایش و مرغداری‌ها استفاده می‌شود که عوارض ناگواری دارد؛ زیرا استفاده این روغن‌ها در صنعت مرغداری به نوعی بازگشت آنها به چرخه غذایی کشور است.

به گفته طباطبایی، یک سوم روغن‌های پسماند خوراکی قابل بازیافت هستند که قصد داریم از این روغن‌های پسماند خوراکی، بیودیزل تهیه کنیم و این میزان برای تهیه کل بیودیزل کشور کافی است.

دبیر کمیته سوخت‌های زیستی ستاد توسعه زیست فناوری اظهار کرد: استفاده از پنج درصد بنزین بیودیزل در کشور می‌تواند بین پنج تا 10 درصد میزان دود، منوکسیدکربن و د‌ی‌اکسیدکربن را کاهش دهد.

بر اساس این گزارش، این تفاهم‌نامه بین شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و کارگروه زیست فناوری محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری منعقد شده است و موضوع آن، امکان سنجی استفاده از گازوییل زیستی (B5 دارای استاندارد ASTM D6751) در 20 دستگاه اتوبوس شهاب دیزلی متعلق به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه است و مدت تفاهم‌نامه مذکور از تاریخ امضای تفاهم‌نامه دو ماه است که در پایان این مدت با توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.

حوزه همکاری شرکت اتوبوسرانی تهران شامل تامین 40 دستگاه اتوبوس رنو فرانسه شهاب و گازوییل معمولی مورد نیاز در پروژه است که در این طرح، 20 دستگاه از گازوییل معمولی استفاده و 20 دستگاه به عنوان گروه آزمایش از گازوییل زیستی B5 استفاده خواهد کرد.

اخذ گزارش تحلیلی، تحلیل داده‌ها و نتایج از شرکتی معتبر، تأمین گازوییل زیستی (B5) مورد نیاز در طول پروژه، تأمین نیروی انسانی فنی متخصص در زمینه تولید سوخت‌های زیستی و موارد مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه و تامین سوخت گازوییل زیستی B5 و حمل و تحویل آن در سامانه تندرو مدنظر شرکت از وظایف مجری این تفاهم‌نامه است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
چگونه آلودگی هوا را کاهش دهیم؟