سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تشکیل اتاق عملیات برای به بن‌بست کشاندن مذاکرات گروه‌های یمنی


 یک منبع نزدیک به جنبش انصارالله یمن اعلام کرد: تیم مذاکره کننده انصارالله و تیم مذاکره کننده رئیس جمهور مستعفی عبدربه منصور هادی بدون حضور نماینده سازمان ملل به‌شکل رودررو در سوییس با یکدیگر مذاکره کرده‌اند. این منبع نزدیک به هیئت مذاکره کننده انصارالله یمن، فضای این دور از گفتگوها را مثبت ارزیابی کرده است.

این منبع در گفتگو با پایگاه تحلیلی ــ خبری الوقت با ذکر جزئیاتی  از این مذاکرات افزود که اگرچه اولویت تیم مذاکره کننده انصارالله در این گفتگوها برقراری آتش‌بس بوده، در مقابل تیم وابسته به منصور هادی رئیس جمهور مستعفی، ضمن رد اولویت گفتگو درباره آتش‌بس خواستار آزادی برخی اسرای خود از جمله برادر رئیس جمهور مستعفی بوده است. گفته شده در این مذاکرات هیئت ریاض از عدم اختیارات و صلاحیت خود برای مذاکره پیرامون برقراری آتش‌بس سخن به میان آورده است.

 به‌گفته این منبع؛ در جریان این مذاکرات احمد بن دغر، از اعضای تیم مذاکره کننده نزدیک به هادی خواستار رفع محاصره منطقه "التعزیه" در تعز که پسرعموی وی در این منطقه حضور دارد، بوده‌اند که اصرار بر این موضوع با مخالفت رئیس هیئت ریاض، عبدالملک مخلافی به اختلاف میان اعضای این گروه منجر گردیده است.

در مقابل رفع محاصره التعزیه، مذاکره کنندگان انصارالله خواستار رفع محاصره کل یمن بوده‌اند، هرچند نمایندگان این گروه، با انتقال کمکهای انسانی به استان تعز موافقت کرده‌اند.

همچنین بر پایه توافقاتی که در این مذاکرات صورت گرفته، دو طرف با ایجاد یک کمیته ارتباطی و آرام سازی با مشارکت متقابل با هدف جلوگیری از گسترش جنگ و تشکیل یک کمیته نظامی به‌ریاست یک سرتیپ لبنانی موافقت کرده‌اند و قرار شده تا مذاکرات آتی دو گروه در ١٤ ژانویه در کشور اتیوپی دنبال شود.

منابع آگاه اضافه کرده‌اند که گروه مذاکره کننده وابسته به منصور هادی به نمایندگان انصارالله گفته‌اند: "عربستان سعودی در حال برنامه ریزی برای تداوم جنگ تا شش ماه آینده بوده و ما را بازیچه خود قرار داده است."، مسئله‌ای که نمی‌تواند به‌نفع هیچ‌کدام از گروه‌ها و احزاب یمنی باشد، به‌ویژه آن که فشار گروه‌های حقوق بشری به ایالات متحده نیز برای وادارسازی عربستان سعودی به توقف جنگ روند رو به افزایشی داشته است.

این منبع ادامه داد با توجه به نتایج احتمالی قابل وصول در این مذاکرات و احتمال حذف منصور هادی از قدرت پس از این دور از گفتگوها، سفرای یمن در آمریکا و سازمان ملل با همکاری سفیر آمریکا در یمن با تشکیل اتاق عملیات در سوئیس تلاش فشرده‌ای را برای به بن‌بست کشاندن مذاکرات طی روزهای گذشته دنبال کرده بودند.

پیش از این برخی از گروه‌های یمنی، اسماعیل ولد الشیخ نماینده سازمان ملل در بحران یمن را به رویکرد جانبدارانه در حفظ منصور هادی در قدرت پس از رفع بحران متهم کرده بودند، اتهامی که تا کنون از جانب دفتر سازمان ملل در یمن انکار شده است.

انتهای پیام/ر51*


ویدیو مرتبط :
بن بست برای تشکیل دولت ائتلافی در ترکیه