سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



چرا دولت لایحه هوای پاك را به صورت عادی تقدیم مجلس كرد؟


سلامت نیوز:ارائه لایحه بودجه سال 95 به مجلس در فردای فرجام خوش برجام به انتظاری طولانی برای مشخص شدن بودجه و اعتبارات وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف پایان داد. در این میان افزایش حدودا پنج برابری بودجه سازمان محیط‌زیست نسبت به سال جاری می‌تواند از توجه دولت یازدهم به مساله محیط‌‌زیست حكایت داشته باشد. از این گذشته، سخنان اخیر معصومه ابتكار در این رابطه كه اظهار امیدواری كرده تا مجلس دهم، مجلسی محیط‌‌زیستی باشد، می‌تواند مهر تاییدی باشد بر رابطه نه چندان حسنه سازمان محیط‌‌زیست و مجلس دهم.

سكاندار محیط‌‌زیست كشور بلاتكلیفی یك‌سال و چند ماهه لایحه هوای پاك را نشانه بی‌‌توجهی مجلسی‌‌ها به مساله محیط‌‌زیست می‌‌داند. این مسائل بهانه‌یی شد تا گفت‌وگویی داشته باشیم با موسی‌‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی و همچنین عضو فراكسیون محیط‌‌زیست. ثروتی در مقابل با وجود تاكید بر كمبودها و كاستی‌‌های سازمان محیط‌‌زیست از دو بعد اعتبار و نیروی انسانی، مدیریت را یكی از موانع بهبود شرایط محیط‌‌زیست كشور عنوان می‌كند و با رد هرگونه ادعای بی‌‌توجهی مجلس به مساله محیط‌‌زیست تقصیر را متوجه خود دولت می‌‌داند.

با توجه به تقدیم لایحه بودجه 95 به مجلس شورای اسلامی و مشخص شدن بودجه سازمان‌های مختلف، آیا میزان بودجه در نظر گرفته شده برای این سازمان می‌تواند منجر به تحقق اهدافش شود؟

با تقدیم لایحه بودجه سال 95 به مجلس شورای اسلامی، علاوه بر در نظر گرفته شدن یك فصل محیط‌‌زیستی، شاهد افزایش چشمگیر در اعتبار سازمان محیط زیست بودیم كه می‌تواند اقدام و گام مثبتی در جهت تحقق رسالت این سازمان محسوب شود. با این حال به نظر من این افزایش بودجه بیشتر هزینه‌های جاری سازمان و همچنین بحث افزایش محیط‌‌بانان را پوشش می‌دهد كه یكی از موانع در مسیر حراست و صیانت از حیات‌‌وحش در برابر دست‌اندازی‌‌های متخلفان محسوب می‌شود.

در همین منطقه خراسان جنوبی شاهد آن هستیم علاوه بر تهدیداتی كه جان محیط‌‌بانان را تهدید می‌كند، فقدان نیروی انسانی كافی باعث كاهش نظارت بر شكار غیرقانونی شده است. با این حال از آنجا كه محیط‌‌زیست یك موضوع فرابخشی است همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها باید در این زمینه مشاركت داشته باشند. در همین رابطه شاهد آن بودیم كه وزارت نیرو، هزار میلیارد تومان برای احیای تالاب‌ها از جمله دریاچه ارومیه اختصاص داد. همراه با افزایش توان مالی سازمان محیط‌‌زیست باید شاهد تشدید نظارت این سازمان بر اجرای قوانین و مقررات و همچنین گسترش و توسعه كار پژوهشی در این سازمان باشیم.

عملكرد سازمان محیط‌‌زیست را در دوره ریاست جدید آن و به ویژه در یك‌سال گذشته و حل معضل آلودگی هوا چگونه ارزیابی می‌كنید؟

عملكرد سازمان محیط‌‌زیست به نظرم قابل‌‌قبول نیست زیرا از همه پتانسیل‌‌ها استفاده نمی‌شود. همین مدت پیش شاهد بودیم كه شهرداری تهران برای حل معضل آلودگی هوای تهران اعلام آمادگی كرد اما هیچ واكنشی از سوی سازمان محیط‌‌زیست به‌‌دنبال نداشت. البته دولت‌ها اغلب رابطه‌یی خوبی با شهرداری‌‌ها نداشته‌‌اند و این در دولت‌های پیشین نیز مسبوق به سابقه بوده است.

به عنوان مثال در دولت آقای خاتمی نیز رابطه خوبی میان دولت و شهرداری تهران به ریاست آقای احمدی‌نژاد وجود نداشت. به نظرم اگر دولت فعلی به مساله محیط‌‌زیست اهمیت می‌دهد باید از آقای قالیباف برای حضور در جلسات هیات دولت برای كمك به حل معضل آلودگی هوای شهر تهران دعوت به عمل آورد و این امری است كه تاكنون محقق نشده است.

مشكل اصلی را در حوزه محیط‌‌زیست كشور چه می‌‌دانید؟

به نظرم محیط‌‌زیست و منابع طبیعی كشور از فقدان مدیریت منسجم رنج می‌‌برد. علاوه بر این شاهد هستیم كه دولت تلاش چندانی در اجرایی كردن مصوبات مجلس و قوانین ندارد. به عنوان مثال برای سال جاری مجلس جایگزین كردن 17هزار دستگاه اتوبوس و 6 هزار تاكسی فرسوده را مصوب كرده بود اما متاسفانه تاكنون اقدامی از سوی دولت محترم در این زمینه صورت نگرفته است.

به نظر می‌‌رسد كه رابطه سازنده‌یی میان سازمان محیط‌‌زیست و مجلس شورای اسلامی و به ویژه فراكسیون محیط‌زیست وجود نداشته باشد. در همین رابطه سازمان محیط‌زیست گلایه‌‌مند است كه طرح هوای پاك نزدیك به یك‌سال و نیم است كه در مجلس بلاتكلیف مانده است و این مساله را نشانه بی‌‌توجهی مجلس به مساله محیط‌‌زیست قلمداد می‌كند.

این مساله كه مجلس نسبت به مسائل محیط‌‌زیستی بی‌‌توجه باشد، ابدا صحت ندارد. من مشكل را متوجه خود دولت می‌دانم كه لایحه هوای پاك را به صورت عادی تقدیم مجلس كرد و این در حالی است كه طرح لوایح عادی فاقد فوریت در صحن علنی مجلس با توجه به فشار كاری مجلس شورای اسلامی ممكن است تا سه سال نیز به طول انجامد. اگر این طرح برای دولت اهمیت داشت، می‌توانست آن را با قید دو فوریت تقدیم مجلس كند تا ما نیز در ظرف 48 ساعت آن را به قانون تبدیل می‌كردیم.

از این گذشته باید پرسید چرا خانم ابتكار در مقام رییس سازمان محیط‌‌زیست یك بار از فراكسیون محیط‌‌زیست مجلس نخواست تا این طرح را در دستور كار قرار دهیم. من همین جا اعلام می‌كنم كه مجلس شورای اسلامی و فراكسیون محیط‌‌زیست از پیشنهادات سازمان محیط‌‌زیست استقبال می‌كند و حاضریم آنها را در اسرع وقت به قانون تبدیل كنیم.

گویا قرار بوده این لایحه بر اساس اصل 85 در صحن مطرح شود؛ چه پیشرفتی در این زمینه حاصل شده است؟

این امر در دست بررسی است. اگر با اصل هشتاد و پنجمی این لایحه موافقت شود، با توجه به فشار كاری مجلس در پایان سال تصویب كلیات این لایحه را به كمیسیون كشاورزی واگذار می‌كنیم و فقط زمان اجرای آزمایشی آن را در صحن مطرح می‌كنیم و دیگر محتوا را به صحن نمی‌‌آوریم. پیش‌تر نیز لوایحی چون امور گمركی، استاندارد و اساسنامه شركت ملی نفت نیز به همین طریق به تصویب رسید بنابراین مشكلی در این زمینه وجود ندارد.


ویدیو مرتبط :
دولت چرا لایحه بودجه را به مجلس نمی دهد