سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



تنبیه دانش‌آموز، جرم عموم


سلامت نیوز: یک حقوقدان می‌گوید: «در قانون به صراحت آمده که اگر کسی مسئول نگهداری کودک و نوجوان است باید تنبیه در حد متعارف انجام دهد؛ تنبیهی که به دانش‌آموز صدمه وارد می‌کند غیرقانونی است و باید با افراد خاطی براساس قانون برخورد شود.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، دو خبر با فاصله یکی دو روز؛ یکی مربوط به شهرستان لالی در خوزستان و دیگری مربوط به شوش باز هم در استان خوزستان. خبرها حکایت از تنبیه بدنی دانش‌آموزان داشت اما پیگیری‌های «فرهیختگان» نشان داد خبر اول مربوط به سال 87 است و پرونده معلمی که باعث مجروحیت شدید دانش‌آموز شده، همان سال به هیات تخلفات آموزش و پرورش فرستاده شده است.


اما فیلم و خبر مربوط به کتک زدن شدید یک دانش‌آموز در شوش مربوط به همین هفته گذشته بوده است. پرونده این معلم خاطی هم به هیات تخلفات آموزش و پرورش استان فرستاده شده است.
اما قانون با معلم‌هایی که دانش‌آموزان را تنبیه می‌کنند چه برخوردی می‌کند؟ در مورد اخیر پرونده معلم خاطی این مدرسه تنها به هیات تخلفات اداری ارسال شده و هیچ مرجعی از آن سال تا حالا از این افراد شکایت نکرده؛ حالا پرونده معلم کوهدشتی هم تنها به هیات تخلفات استان ارسال شده است. موضوعی که در پرونده تنبیه دانش‌آموزان به چشم می‌خورد، این است که پرونده این معلم‌ها به هیات تخلفات اداری ارسال می‌شود و از نظر اداری به این موضوع رسیدگی می‌شود. یعنی پرونده‌شان به دستگاه قضایی ارسال نمی‌شود و به لحاظ قانونی هیچ حکم و دیه‌ای برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود؛ البته مگر اینکه خانواده دانش‌آموز شاکی خصوصی باشند.

حق تنبیه ندارند
بهمن کشاورز حقوقدان می‌گوید: «در قانون به صراحت آمده که اگر کسی مسئول نگهداری کودک و نوجوان است باید تنبیه در حد متعارف انجام دهد؛ تنبیهی که به دانش‌آموز صدمه وارد می‌کند غیرقانونی است و باید با افراد خاطی براساس قانون برخورد شود.»
او می‌افزاید: «در بند 2 و 3 قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان آمده است که حتی در حد کم هم حق ندارند که دانش‌آموز را تنبیه کنند و می‌توان در مورد هر نوع تنبیه اعلام جرم شود.»
کشاورز در مورد اینکه چرا پرونده معلم‌هایی که دانش‌آموزی را تنبیه کرده‌اند تنها به هیات تخلفات می‌رود، می‌گوید: «زمانی که پرونده‌ای به هیات تخلفات می‌رود تنها بعد تخلف اداری آن بررسی می‌شود و برای اینکه پرونده به قوه قضائیه برود باید شاکی خصوصی داشته باشد که این شاکی خصوصی می‌تواند خانواده دانش‌آموز یا ان‌جی‌او‌ها باشند.»

قانون باید اجرا شود
طاهره پژوهش، عضو هیات‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان نیز می‌گوید: «وقتی دانش‌آموزی تنبیه می‌شود، طبق ماده 66 آیین دادرسی جدید همه سازمان‌های غیردولتی می‌توانند به‌عنوان مدعی‌العموم از معلم شکایت کنند. این‌طور نیست که اگر خانواده دانش‌آموز شکایت نکند پس هیچ مرجعی نمی‌تواند شکایت کند.»
او می‌افزاید: «البته در قانون آمده که مدرسه نیز باید از معلم متخلف شکایت کند، به هر حال کودک آزاری جرم عمومی است و لازم نیست حتما خانواده دانش‌آموز شکایت کنند؛ وقتی جرمی عمومی است مراجع دیگر هم می‌توانند شکایت کنند.»
پژوهش با بیان اینکه متاسفانه به خانواده آگاهی لازم داده نمی‌شود که در چه صورت می‌تواند شکایت کند، می‌گوید: «طبق پیمان‌نامه حقوق کودک همه باید تلاش کنند هم وضعیت بهداشتی دانش‌آموز و هم بهداشت روانی آنها در بالاترین استانداردها رشد کند.»
او تاکید می‌کند: «وقتی دانش‌آموزی در هر جای کشور تنبیه می‌شود باید با معلمی که چنین کاری کرده برخورد شود تا این اتفاق دوباره تکرار نشود. زمانی که برای اذیت و آزار دانش‌آموز توسط معلمش تنها تبعید و چند سال محرومیت از کار را در نظر می‌گیرند طبیعی است که معلم‌ها از انجام دادن کارهای خلاف قانون واهمه نداشته باشند.»
پژوهش می‌گوید: «زمانی که پرونده معلم تنها به هیات تخلفات استان فرستاده می‌شود یعنی موضوع تنبیه و صدمه‌ای که به دانش‌آموز وارد شده است، اهمیت ندارد و تنها از زاویه‌ای اداری به این موضوع توجه می‌شود. در اصل آموزش و پرورش حقوق کودک را با این کار زیر پا می‌گذارد.»
به گفته او، تنبیه و رفتارهای نامتعارف در آینده کودکان تاثیر غیرقابل جبرانی می‌گذارد، کودکان باید در مدرسه احساس امنیت کنند، بنابراین فضای آموزشی باید به نحوی باشد که میزان یادگیریشان را بالا ببرد نه اینکه آنها را از درس و مدرسه بیزار کند.»


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟