جایزه سازمان بهداشت جهانی به استاد ایرانی رسید


پژوهشکده قلب و عروق اصفهان به عنوان یکی از نخستین مراکز تحقیقاتی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح کشور و مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در طول بیش از دو دهه فعالیت خود، کارنامه روشنی در زمینه تحقیقات برجای گذاشته و سهم مهمی در اعتلای علمی کشور بر عهده داشته است. اخیراً نیز بار دیگر نام این پژوهشکده با کسب جایزه علمی سال 2016 سازمان بهداشت جهانی در سطح کشور و در مقیاس جهانی مطرح شده است.

به همین بهانه و جهت آشنایی بیشتر با تاریخچه و فعالیت‌های این پژوهشکده، خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان مصاحبه ای با دکتر نضال صراف زادگان، استاد گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی و رئیس پژوهشکده قلب و عروق اصفهان ترتیب داده که شرح آن در زیر می آید.

دکتر صراف زادگان که برنده جایزه ویژه سازمان بهداشت جهانی در سال 2016 شده است به خبرنگار ایسنا گفت: این جایزه تحت عنوان مؤثرترین فرد در زمینه اقدامات پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر به ویژه بیماری‌های قلبی عروقی در سطح کشورهای منطقه مدیترانه شرقی اهدا شده و هر ساله با بررسی عملکرد محققانی که در این زمینه فعالیت دارند به یک نفر و یا به صورت مشترک تعلق می گیرد. هزینه این جایزه نیز توسط بنیاد دولت کویت تأمین می‌شود. نکته حائز اهمیت این که در سه سال گذشته این جایزه به کسی اعطا نشده ولی در سال جاری و در بین 22 کشور، این جایزه مهم به کشور جمهوری اسلامی تعلق گرفت که افتخاری برای جامعه علمی کشور است.

صراف زادگان توضیح داد: نامه رئیس سازمان بهداشت جهانی در خصوص تعلق جایزه به اینجانب به صورت رونوشت برای وزیر بهداشت و درمان، وزیر امور خارجه، رؤسای روابط بین‌الملل وزارتخانه‌های مذکور، نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی مرتبط ارسال شده است و سایت های معتبر خارج از کشور، از جمله فدراسیون جهانی قلب (WHF)، انجمن بین‌المللی پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی (ICCPR) و انجمن جهانی فشار خون (WHL) نیز این مطلب را منتشر کرده‌اند که خود نشان از اهمیت این جایزه و افتخار کسب شده برای کشور است.

وی در خصوص تاریخچه فعالیت پژوهشکده قلب و عروق اصفهان اظهار کرد: پژوهشکده قلب و عروق در سال 1372 تحت عنوان مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان و به عنوان یکی از اولین مراکز پژوهشی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأسیس شد و پس از آن کد بودجه مستقل و چارت تشکیلاتی سازمانی و استخدامی به آن تعلق گرفت.

صراف زادگان افزود: هدف اصلی از تأسیس این مرکز، اجرای طرح‌های پژوهشی در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عوامل خطرساز آن‌ها و اصلاح شیوه زندگی و کاربردی کردن تحقیقات برای کاهش شیوع و بروز این بیماری‌ها در سطح جامعه بوده است. از ابتدا این مرکز با پرسنل و امکانات محدودی کار خود را آغاز کرد، اما بعدها با توسعه فعالیت‌ها و راه‌اندازی واحدهای جدید به تدریج تعداد پرسنل و امکانات پژوهشکده توسعه یافت.

رییس پژوهشکده قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: این پژوهشکده جزو نخستین مراکز تحقیقاتی مصوب وابسته به وزارت بهداشت در سطح کشور است، چنانکه در اوایل دهه 70 حداکثر چهار یا پنج مرکز تحقیقاتی مصوب وزارت بهداشت در کشور وجود داشت، اما اکنون حدود 600 مرکز تحقیقاتی در کشور فعالیت دارند. در سال 1390 بر اساس سیاست وزارت بهداشت مبنی بر تأسیس پژوهشکده‌ها و از آنجا که مرکز تحقیقات قلب و عروق شرایط لازم از جمله دارا بودن حداقل سه مرکز تحقیقاتی مصوب را دارا بود، این مرکز به پژوهشکده قلب و عروق اصفهان تبدیل شد و در حال حاضر پژوهشکده مشتمل بر شش مرکز تحقیقاتی است که هر مرکز تحقیقاتی معادل یک گروه آموزشی در دانشکده و خود پژوهشکده معادل یک دانشکده به حساب می آید.

صراف زادگان در خصوص امتیازات مهم پژوهشکده قلب و عروق اصفهان گفت: مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان از سال 2003 میلادی به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی (WHO) در منطقه مدیترانه شرقی انتخاب و این همکاری در سه دوره متوالی چهار ساله تمدید شد که آخرین بار در اکتبر سال 2015 بار دیگر تحت عنوان پژوهشکده به این افتخار نایل شد و در حال حاضر به عنوان تنها مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی در کشور ایران و در منطقه مدیترانه شرقی فعالیت می کند. در همین راستا فعالیت‌های مختلفی از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی برای محققان داخلی و یا کشورهای منطقه، برگزاری کارگاه‌ها یا سمینارهای بین‌المللی، اجرای طرح‌های مشترک با WHO یا سازمان‌های بین‌المللی دیگر، اجرای سیاست‌های سازمان بهداشت جهانی در کشور و منطقه و شرکت در برنامه و کارگاه‌های WHO و ارائه مشاوره‌های علمی در این پژوهشکده انجام شده است.

وی با اشاره به این که مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان در طول فعالیت خود در ارزشیابی‌های سالانه وزارت بهداشت از مراکز تحقیقاتی سطح کشور، همواره جزو رتبه های برتر کشور - اول تا پنجم - قرار داشته است، افزود: پژوهشکده قلب و عروق اصفهان به دلیل اجرای طرح‌های تحقیقاتی کلان و ملی و بین‌المللی و نیز تعداد زیاد طرح‌های تحقیقاتی و مقالات پژوهشی علاوه بر کسب رتبه‌های برتر کشوری، همواره در جایگاه اولین مرکز مستقر در استان‌های غیر از تهران قرار داشته است. همچنین این پژوهشکده مجری برگزاری دوره‌های PhD پژوهشی است و در حال حاضر شش دانشجوی PhD در این پژوهشکده در حال تحصیل هستند. علاوه بر این در مواردی وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی طرح‌هایی به این پژوهشکده سفارش می‌دهند، به عنوان نمونه طرح‌هایی در زمینه کنترل مصرف نمک، کنترل فشار خون، ثبت بیماری‌های قلبی عروقی و... از طرف وزارت بهداشت به این پژوهشکده سفارش داده شده که برخی از آن‌ها اجرا شده و برخی نیز در حال اجرا است.

رییس پژوهشکده قلب و عروق اصفهان اضافه کرد: همین طور پذیرش و اجرای پایان‌نامه‌های دانشکده‌های مختلف مانند پزشکی، داروسازی، تغذیه، بهداشت، پرستاری و ... در سطح کشور یا اجرای طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های مشترک با دانشگاه‌های خارج کشور از دیگر فعالیت‌های پژوهشکده است.

صراف زادگان یکی دیگر از اقدامات مهم انجام شده در این پژوهشکده را مشارکت در تأسیس شبکه تحقیقات قلب و عروق ایران دانست و افزود: یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تأسیس شبکه‌های تحقیقاتی با موضوعات مختلف جهت هماهنگ کردن فعالیت مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های مختلف در زمینه موضوع مورد نظر است که در زمینه بیماری‌های قلبی عروقی، شبکه‌ای تحت عنوان شبکه تحقیقات قلب و عروق ایران در سال 1390 در سطح وزارت بهداشت تأسیس شد که پژوهشکده قلب و عروق اصفهان بیش‌ترین سهم را در تأسیس این شبکه داشت و به همین جهت دبیرخانه شبکه در این پژوهشکده مستقر شده و تمام امور مربوط و هماهنگی با مراکز تحقیقاتی سطح کشور در دبیرخانه انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از وجوه تمایز پژوهشکده قلب و عروق اصفهان همکاری نزدیک با سازمان‌ها و انجمن‌های علمی معتبر بین‌المللی و داخلی و اجرای طرح‌های تحقیقاتی، پایان‌نامه‌ها و یا فعالیت‌های اجرایی مشترک با این سازمان‌ها و انجمن‌ها است.

صراف زادگان تصریح کرد: در این پژوهشکده بیش از 20 کنگره، سمینار و کارگاه آموزشی بین‌المللی یا داخلی برگزار شده و اقدامات دیگری مانند اجرای چندین طرح بزرگ ملی از جمله برنامه قلب سالم اصفهان، طرح کنترل آلودگی هوا، راه‌اندازی اولین مرکز بازتوانی قلبی در سطح کشور، مشارکت در تأسیس چهار انجمن غیردولتی، اجرای بیش از 650 طرح تحقیقاتی و 280 پایان‌نامه دانشجویی و PhD، چاپ بیش از هزار و 250 مقاله در مجلات داخلی و خارجی، چاپ ده‌ها عنوان کتاب و فعالیت‌های آموزشی و درمانی برای بیماران قلبی عروقی انجام شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
سازمان بهداشت جهانی : گوشت قرمز سرطانزاست