سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: قانون جدید روادید مانع از اجرای تعهدات برجام نمی‌شود


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: قانون جدید روادید مانع از اجرای تعهدات برجام نمی‌شود

باشگاه خبرنگاران/ مارک تونر گفت: "همانطور که در نامه جان کری به ظریف -- وزیر امور خارجه ایران -- به طور شفاف ذکر شده است، تغییرات در قانون روادید نمی تواند از عمل به تعهدات ما درباره طرح جامع اقدام مشترک جلوگیری کند. ما تلاش می کنیم که بر روی این موضوع تاکید کنیم."

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، "مارک تونر" -- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا -- گفت: "ما بیانیه ای را با نام جان کری – وزیر امور خارجه -- منتشر کردیم. وی اعلام کرد ما درباره پیشرفت های صورت گرفته در جهت اجرایی سازی طرح جامع اقدام مشترک در رابطه با برنامه اتمی ایران در کجا قرار داریم."

تونر ادامه داد: "همانطور که وزیر خارجه در بیانیه خود این موضوع را به طور شفاف اعلام کرد، ایران گام هایی را که متعهد شده، برداشته است تا به جهان نشان دهد که برنامه اتمی اش منحصرا صلح آمیز است و اینگونه باقی خواهد ماند."

وی افزود: "در حالی که ما هنوز در روز اجرایی سازی قرار نداریم، گام هایی که پیشتر برداشته شده است، ما و متحدانمان را به روشی منسجم و محکم و قابل بررسی در امنیت بیشتری قرار داده است. یکی از گام های مهم اوایل امروز برداشته شد و آن زمانی بود که یک کشتی حامل حدود یازده هزار و سیصد و چهل کیلوگرم از اورانیوم غنی سازی شده با غنای کم ایران، این کشور را به مقصد روسیه ترک کرد. خروج این محموله به تنهایی زمان تخمینی گریز هسته ای را که بر اساس آن ایران می توانست به اورانیوم تسلیحاتی برای ساخت یک سلاح اتمی دست پیدا کند، از سه ماه تا یک سال افزایش می دهد."

تونر ادامه داد: "بنابراین این بخشی از معادله تکنیکی است که زمان گریز هسته ای را در روز اجرایی سازی به مدت حداقل یکسال تضمین می کند. شماری از کشورها در انتقال این محموله مشارکت داشته اند. وزیر خارجه امروز صبح با همتایان نروژی و قزاق خود صحبت کرد و به طور ویژه از آنها به خاطر مشارکت در این موضوع تشکر کرد."

ایران در اجرای برجام حرکت رو به جلویی داشته است

مارک تونر اظهار داشت: "ایران همچنین درباره برچیدن بخش قابل توجهی از زیرساخت های غنی سازی اورانیوم خود و برداشتن هسته کنونی راکتور اراک هم حرکت رو به جلویی داشته است. آژانس بین المللی انرژی اتمی البته تمامی گام های برداشته شده را راستی آزمایی خواهد کرد. آژانس همچنین برای اجرایی سازی رژیم راستی و نظارت بر تمامی برنامه اتمی ایران و به طور ویژه در رابطه با طرح جامع اقدام مشترک آمادگی خود را حفظ خواهد کرد. ما همچنان به مشورت نزدیک خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگر متحدانمان در گروه پنج به علاوه یک همزمان با حرکت آژانس به طرف راستی آزمایی ادامه خواهیم داد تا ایران به تمامی تعهدات کلیدی خود عمل کند."

راهبرد آمریکا نیست که از تجارت مجاز با ایران جلوگیری کند

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت: "ما همچنان خود را متعهد می دانیم که اجرایی سازی تحریم های مرتبط با تعهدات را بر اساس طرح جامع اقدام مشترک پیگیری کنیم. تیم ما با تلاش فراوان خود را برای روز اجرایی سازی آماده می کند. زمانی که آن روز فرا برسد رفع تحریم های مرتبط به موضوع اتمی بر اساس طرح جامع اقدام مشترک اجرایی خواهند شد. این راهبرد آمریکا نیست که از تجارت مجاز با ایران جلوگیری کند."

تونر ادامه داد: "ما تلاش می کنیم که اجرایی سازی کامل طرح جامع اقدام مشترک به اهداف خود و آنچه که در آغاز این مذاکرات به آن اشاره کردیم، دست پیدا کند. بر همین اساس، این موضوع باید تضمین شود که برنامه اتمی ایران منحصرا برای مقاصد صلح آمیز است و خواهد بود."

تونر در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: چرا شما در بیانیه خود به جای اورانیوم به غنای کم از کلمه مواد اورانیوم با غنای کم استفاده کرده اید، گفت: در حقیقت این مواد ترکیبی از مواد متشکل از اورانیوم با غنای کم بوده است. در این مواد، اورانیوم با غنای پنج درصد شکل اکسید اورانیوم بیست و پنج درصد و صفحه های سوخت وجود داشته است. این محموله ترکیبی از تمامی زرادخانه کنونی ایران بوده است."

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا معتقدید که بدون توجه به آنچه که آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی خواهد کرد، آیا دولت آمریکا معتقد است که با ارسال این محموله، ایران در حال حاضر زیر سیصد کیلوگرم اورانیوم دارد، گفت: "این موضوع سبب می شود که با نزدیک شدن به روز اجرایی سازی، ایران بیش از سیصد کیلوگرم اورانیوم نداشته باشد."

تونر ادامه داد: "ما همچنان منتظر این موضوع هستیم که آژانس بین المللی انرژی اتمی این موضوع را که آیا میزان زرادخانه آنها سیصد کیلوگرم است، راستی آزمایی کند. ما منتظریم که آژانس این موضوع را تایید کند."

این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: بخشی از بیانیه شما برای من بی معنی است. شما می گویید که بر اساس راهبرد آمریکا از تجارت مجاز با ایران جلوگیری نمی کنید. اگر این تجارت مجاز است پس چرا از لفظ جلوگیری استفاده می کنید، گفت: "اظهارات آشفته و سراسیمه ای درباره قانون جدید مربوط به صدور روادید و اینکه این موضوع می تواند مسافرت های مجاز تجاری به ایران را تحت تاثیر خود قرار دهد، باعث به کارگیری این لغت شد."

قانون روادید نمی تواند از عمل به تعهدات ما درباره طرح جامع اقدام مشترک جلوگیری کند

مارک تونر اظهار داشت: "همانطور که در نامه جان کری به ظریف -- وزیر امور خارجه ایران -- به طور شفاف ذکر شده است، تغییرات در قانون روادید نمی تواند از عمل به تعهدات ما درباره طرح جامع اقدام مشترک جلوگیری کند. ما تلاش می کنیم که بر روی این موضوع تاکید کنیم."

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال همین خبرنگار که پرسید: وزارت خارجه ایران امروز اعلام کرد در برابر هرگونه اقدام در نقض طرح جامع اقدام مشترک پاسخ لازم را در نظر خواهد گرفت، آیا با این نظر دولت ایران موافقید که تغییرات در قانون صدور روادید در تضاد با توافق اتمی است، گفت: "ما با این موضوع موافق نیستیم. نامه جان کری این موضوع را به طور شفاف اعلام کرده است و این نامه هفته گذشته منتشر شد، هرگونه تغییر در قانون صدور روادید ما را از عمل به تعهداتمان بر اساس طرح جامع اقدام مشترک بازنخواهد داشت."

تونر ادامه داد: "ما قانون جدید روادید را اجرایی می کنیم و این موضوع در تجارت مشروع با ایران و در حیطه هایی که تحریمها رفع خواهند شد و زمانی که ایران به تعهداتش بر اساس طرح جامع اقدام مشترک عمل خواهد کرد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد."

وی افزود: "ما معتقدیم که این قانون جدید به هر روشی نمی تواند از تلاش ما برای عمل به تعهداتمان بر اساس طرح جامع اقدام مشترک جلوگیری کند. من نمی توانم سخنی درباره اینکه سیاستمداران ایرانی درباره این موضوع چه می گویند، داشته باشم."

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: "سخنان جان کری به خوبی و به روشنی این موضوع را بیان می کند که ما ابزارهای مختلف و بالقوه ای در اختیار داریم تا این موضوع را تضمین کنیم که این قانون جدید با اجرایی سازی طرح جامع اقدام مشترک و یا مسافرت تجاری مشروع به ایران تداخلی ایجاد نکند. ما درباره این موضوع پیشتر صحبت کرده ایم."

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
خبرنگاری که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را کلافه کرد