لزوم کاهش تعرفه واردات آجیل برای تنظیم بازار شب عید


همه ساله در ایام منتهی به پایان سال برخی سودجویان با اعمال نفوذ در برخی دستگاه‌ها یا به صورت خودجوش نسبت به واردات قاچاق مایحتاج شب عید مردم اقدام می‌کنند که این موضوع نه تنها تنظیم قیمت‌ها درپی افزایش واردات را به دنبال ندارد، بلکه منجر به نابودی تولید ملی نیز می شود.

در این بین قاچاق آجیل و خشکبار نیز قابل توجه است که به گفته رییس اتحادیه آجیل و خشکبار باید با کاهش تعرفه این اقلام در روند ورود قانونی آن ها تسهیلاتی ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، با توجه به نزدیک شدن به هفته های پایانی سال باید نظارت بیشتری بر مبادی ورودی کشور جهت مقابله با واردات بی‌رویه در همه حوزه ها و به ویژه اقلام پرمصرف این ایام مثل آجیل صورت گیرد اما موضوع مهم، بررسی عوامل مهمی است که منجر به قاچاق در این حوزه می‌شود.

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: برخی اقلام آجیل مثل بادام هندی امکان تولید در داخل کشور ندارد و مجبور به واردات آن هستیم ولی با توجه به مشکلاتی که در واردات آن وجود دارد بیش از 90 درصد این محصول به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

مصطفی احمدی در عین حال با تاکید بر ضرورت کاهش تعرفه واردات آجیل نیز گفت: در حال حاضر تعرفه واردات اکثر آجیل ها به طور میانگین 40 درصد است و با توجه به این موضوع شاهد واردات غیرقانونی این اقلام به کشور هستیم و این در حالی است که بالا بودن تعرفه واردات فقط منجر به بازکردن فضای بیشتر برای قاچاقچیان شده است.

وی با بیان اینکه امکان تولید برخی اقلام مثل بادام هندی در داخل کشور وجود ندارد، افزود: تولید بادام هندی در کشور صفر است چون آب و هوای ایران برای تولید آن متناسب نیست؛ بنابراین باید وارد شود.

همچنین چندی پیش رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار خراسان رضویhttp://www.isna.ir/fa/news/94092514445 از افزایش 70 درصدی قیمت بادام هندی به دلیل عدم واردات این محصول در بازار خبر داده بود.

به گفته علیرضا ارزانی ممقانی، افزایش نرخ ارز و محدودیت‌های اعمال شده در خصوص واردات محصولات کشاورزی به کشور سبب افزایش قیمت آجیل و خشکبار شده است. از سوی دیگر جلوگیری از ورود محصولات کشاورزی که مشابه داخلی ندارد از قبیل بادام هندی، سبب بروز نا به سامانی‌هایی در بازار شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کاهش تعرفه واردات