سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اتفاق‌هایی که در سال 2016 می‌افتد


از انتشار رمان‌های جدید برندگان «بوکر» گرفته تا اکران نسخه سینمایی «دوزخ» دن براون، اقتباس تلویزیونی «جنگ و صلح» و «دن کیشوت» و 100 سالگی انتشار شاهکار ادبی «جیمز جویس» رخدادهایی هستند که سال 2016 برای کتاب‌دوستان و اهل فرهنگ به ارمغان می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سال 2015 به پایان رسید و صفحه‌های تقویم چند روزی است عدد 2016 را نشان می‌دهند.

در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین رخدادهای فرهنگی که در 12 ماه آینده رخ خواهند داد:

جولین بارنز

ژانویه

* «جولین بازنز» نویسنده برنده سال 2011 جایزه «من بوکر» جدیدترین رمانش را در نخستین ماه میلادی روانه بازار می‌کند. این کتاب که «صدای زمان» نام دارد، از سوی انتشارات «جوناتان کیپ» منتشر می‌شود. این اولین اثر بارنز پس از کسب جایزه «بوکر» با رمان «حس یک پایان» به حساب می‌آید. «صدای زمان» براساس زندگی «دمیتری شوستاکوویچ» آهنگساز و پیانیست مطرح شوروی سابق نوشته شده و داستان آن در دهه 1930 یعنی دوران حکومت استالین روایت می‌شود.

* شبکه «بی‌بی‌سی» پخش سریال اقتباسی «جنگ و صلح» را از سومین روز سال جدید شروع کرده. «لی لی جیمز» و «جیمز نورتون» در این سریال تلویزیونی ایفای نقش می‌کنند. «جنگ و صلح» مشهورترین اثر «لئو تولستوی» رمان‌نویس بزرگ روس است.

* دهم ژانویه برابر است با پانزدهمین سالگرد انتشار «در کمال خونسردی» از «ترومن کاپوتی». کاپوتی رمان‌نویس، بازیگر، نمایشنامه و فیلمنامه‌نویس سرشناس آمریکایی است که در سال 1984 درگذشت. این کتاب که به قتل و جنایات در کانزاس می‌پردازد، لقب اولین رمان غیرداستانی را یدک می‌کشد.

* مراسم معرفی برنده و اعطای جایزه 200 هزار پوندی «تی.اس. الیوت» یازدهم ژانویه برگزار می‌شود. «کلودیا رنکین» در سال گذشته میلادی جایزه شعر 10 هزار پوندی «فوروارد» را به دست آورد و پیش‌بینی می‌شود شانس بالایی برای دریافت جایزه «الیوت» داشته باشد.

اما دون‌اهو

* «اتاق» رمان خواندنی «اِما دون‌اِهو» سال 2010 منتشر شد و به فهرست نهایی جایزه «من بوکر» راه یافت. به زودی اقتباس سینمایی این اثر ادبی نامزد جوایز «ایمپک دوبلین» و «اورنج» به روی پرده خواهد رفت. این فیلم انگلیسی را «لنی آبرامسون» کارگردانی کرده و «بری لارسون» در آن ایفای نقش کرده است. هم فیلم و هم فیلمنامه‌نویس آن نامزد دریافت جایزه «گلدن گلوب» شده‌اند.

* در بیست‌وششمین روز ژانویه 2016 هم برندگان پنج بخش رمان‌، رمان نخست،‌ زندگی‌نامه‌، شعر و ادبیات کودک جوایز «کاستا» معرفی می‌شوند. برنده جایزه کتاب سال «کاستا» از میان این پنج نفر برگزیده خواهد شد. «کاستا» یکی از معتبرترین و مشهورترین جایزه‌های ادبی در انگلیس است که کتاب‌ها و نویسندگان مطرح در انگلیس و ایرلند براساس آن شناخته می‌شوند. این جایزه از سال 1971 کار خود را به عنوان جایزه ادبی «وایت بر» آغاز کرد و سپس در سال 2006 به جایزه کتاب «کاستا» تغییر نام داد.

فوریه

* «جومپا لاهیری» نویسنده هندی‌تبار برنده جایزه «پولیتزر» اوایل این ماه، جدیدترین اثرش را با عنوان «به بیان دیگر» از سوی انتشارات «بلومزبری» راهی کتاب‌فروشی‌ها می‌کند. این کتاب غیرداستانی مجموعه خاطرات و نامه‌هایی عاشقانه به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی است که «آن گلدشتاین» بخش‌هایی از آن را ترجمه کرده است. لاهیری در ژانویه گذشته موفق شد جایزه ادبیات جنوب آسیا را برای رمان «زمین پست» به خود اختصاص دهد. «مترجم دردها» معروف‌ترین کتاب این نویسنده هندی آمریکایی است که در سال 2000 جایزه «پولیتزر» را برایش به ارمغان آورد. لاهیری از پدر و مادری بنگالی در لندن به دنیا آمده و در کودکی به آمریکا مهاجرت کرده است.

هوارد جکوبسن

* «هوارد جکوبسن» نویسنده انگلیسی برنده «بوکر» 2010 بازنویسی نمایشنامه «تاجر ونیزی» ویلیام شکسپیر را در این ماه منتشر می‌کند. «شایلاک نام من است» عنوانی است که جکوبسن برای کتابش انتخاب کرده. پدرانگی‌، یهودی بودن‌ و اخلاقیات مدرن محورهای اصلی این اثر بازآفرینی‌شده است.

طی پروژه‌ای که به مناسبت چهارصدمین سالگرد درگذشت نمایشنامه‌نویس بزرگ انگلیسی مطرح شد‌، چند نویسنده صاحب‌نام مسئولیت بازنویسی مدرن آثار او را برعهده گرفتند. در این میان «تاجر ونیزی» نصیب جکوبسن شد. از دیگر نویسندگانی که با این طرح همکاری می‌کنند می‌توان به «مارگارت اتوود» (توفان)، «جو نسبو» (مکبث) و «آن تایلر» (رام کردن زن سرکش) اشاره کرد.

* «یان مارتل» نویسنده «زندگی پای»، رمانی که فیلم برگرفته از آن چهار جایزه اسکار را در سال 2012 به خود اختصاص داد، در سال جدید میلادی اثر جدیدش را با عنوان «کوه‌های مرتفع پرتغال» روانه بازار می‌کند. این رمان سه داستان از قرن بیستم را درهم آمیخته و به مسائلی چون عشق و اخلاقیات پرداخته است.

* «مدیر شب» نام رمانی از «جان لوکری» نویسنده برجسته انگلیسی درباره دوران پس از جنگ سرد است که شبکه «بی‌بی‌سی» آن را به مینی‌سریالی تلویزیونی تبدیل کرده است. این پروژه شش‌قسمتی از اواسط فوریه 2016 به روی آنتن خواهد رفت.

* بیست‌وششم این ماه 100 سال از روز درگذشت «هنری جیمز» نویسنده رمان‌های «سخت‌تر شدن اوضاع» (Turn of the Screw)، «دیزی میلر» و «تصویر یک بانو» می‌گذرد.

مارس

شیموس هینی

* «انه‌اید» شاهکار حماسی «ویرژیل» نقش پررنگی در زندگی «شیموس هینی» شاعر‌، نمایشنامه‌نویس و مترجم سرشناس ایرلندی داشت. او 30 سال وقت صرف ترجمه این اثر کلاسیک کرد و حالا پس از گذشت سه سال از درگذشتش، کتاب ششم «انه‌اید» که در آن شخصیت اصلی به دنبال پدرش به دنیای زیر زمین سفر می‌کند منتشر می‌شود. هینی ترجمه این کتاب را در سال 1986 پس از مرگ پدر خود شروع کرد و به گفته دخترش‌، تا چند ماه پیش از مرگ خود روی آن کار می‌کرد. «بیوولف» و «وصیت‌نامه کرسید» از دیگر کارهای کلاسیک و مهمی هستند که هینی در زمان حیاتش ترجمه کرد.

* سوم مارس مصادف است با چهارصدمین سالگرد درگذشت «میگوئل دو سروانتس». به همین مناسبت شبکه «RSC» فیلمی را با الهام گرفتن از «دن کیشوت» شاهکار عمر این نویسنده و شاعر اسپانیایی به روی آنتن می‌برد.

* بیست‌وهشتم این ماه نیز هفتادوپنجمین سالگرد درگذشت «ویرجینیا وولف» نویسنده سرشناس رمان‌هایی چون «خیراب‌ها»، «به سوی فانوس دریایی» و «اورلاندو» است. نویسنده «سفر به بیرون»، «شب و روز»، «اتاق جیکوب»، «خانم دلووی»، «اتاقی از آن خود» و «سه گینی» 28 مارس 1941 خسته از رویدادهای تلخ جنگ‌های جهانی، سنگ در جیب‌هایش ریخت و خود را در رودخانه غرق کرد.

آوریل

* آوریل پر است از سالگرد درگذشت یا تولد چهره‌های شاخص دنیای ادبیات. اولین روز این ماه برابر است با پنجاهمین سالگرد درگذشت «فلن اوبراین» که از مشهورترین رمان و نمایشنامه‌نویس‌های طنز ایرلند بود.

* سوم آوریل بیست‌وپنجمین سالگرد خاموش شدن ابدی «گراهام گرین» از بزرگ‌ترین نویسندگان قرن بیستم میلادی است که کارهایی چون «قدرت و جلال»، «جان کلام»، «آمریکایی آرام» و «پایان رابطه» را در کارنامه‌اش داشت.

* اقتباس سینمایی از «کتاب جنگل» اثر معروف کلاسیک «رودیارد کیپلینگ» به کارگردانی «جان فاوریو» در نیمه آوریل اکران می‌شود. «اسکارلت یوهانسون»، «بن کینگزلی»، «بیل مورای» و «ادریس البا» در این فیلم هنرنمایی کرده‌اند.

شارلوت برونته

* بیست‌ویکم این ماه «شارلوت برونته» نویسنده مشهور «جین ایر» 200 ساله می‌شود. شارلوت برونته در سال 1816 میلادی در «همپشایر» انگلیس متولد شد. او و دو خواهرش به نام‌های «امیلی» و «آن» نویسندگان سرشناس انگلیسی هستند که به‌خاطر عمر کوتاه‌شان نیز مشهورند.

* دو روز پس از این جشن، دوست‌داران ادبیات چهارصدمین سالگرد درگذشت «ویلیام شکسپیر» بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویس ادبیات انگلیسی‌زبان را گرامی می‌دارند. مجموعه نمایش‌های تاریخی «بی‌بی‌سی» هم در این دوره دوباره روی آنتن می‌روند. «ریچارد سوم» یکی از این آثار است که «بندیکت کامبرباچ» بازیگر مشهور سریال «شرلوک» در آن هنرنمایی کرده است.

می

* «دان دلیلو» رمان‌نویس معروف آمریکایی امسال رمان جدیدش را با عنوان «صفر کی» (Zero K) منتشر می‌کند. این اثر درباره میلیاردری است که همسرش شدیدا بیمار است و به دنبال زندگی ابدی و فریب مرگ است. «میزان»، «نام‌ها»، «خیابان‌ گریت جونز»، «زیرزمین» و «سر و صدای سفید» از جمله رمان‌های دیگر دلیلو هستند. بسیاری از منتقدان ادبی این نویسنده برنده جایزه «پن فاکنر» را یکی از شخصیت‌های محوری ادبیات پست‌مدرن می‌دانند.

* «روز انتخاب» نام سومین رمان «آراویند آدیگا» نویسنده هندی استرلیاییِ برنده بوکر سال 2008 است که در ماه می 2016 به چاپ می‌رسد. نویسنده «ببر سفید» این اثر را درباره پسری 14 ساله در بمبئی امروز به نگارش درآورده است.

* در بیست‌وهفتمین روز این ماه «آلیس از آن سوی شیشه» اقتباس سینمایی از دنباله داستان «آلیس در سرزمین عجایب» به سینماها می‌آید. «جیمز بوبین» قسمت اول این اثر اقتباسی را سال 2010 به روی پرده برد. «میا واسیکوفسکا» باز هم در این فیلم نقش اصلی را ایفا می‌کند.

ژوئن

* «سیدارتا موکرجی» که برای نگارش «امپراتور همه بیماری‌ها: زندگی‌نامه سرطان» شهرت دارد، امسال کتابی غیرداستانی به نام «ژن: تاریخچه‌ای خودمانی» را روانه بازار می‌کند. اثر قبلی او درباره بیماری سرطان بوده و این کار به بررسی‌هایش درباره مساله وراثت‌ و ریشه بیماری روانی در تاریخ خانوادگی خود پرداخته است.

* «آن تایلر» پس از نگارش «کلاف آبی»، رمان نامزد جایزه بوکرش، گفت که این آخرین اثر او خواهد بود. اما ظاهرا این نویسنده آمریکایی برنده «پولیتزر» نتوانسته در برابر وسوسه نام شکسپیر مقاومت کند. «دختر ترش‌رو» نامی است که او برای بازآفرینی نمایشنامه «رام کردن زن سرکش» شکسپیر انتخاب کرده.

کتاب «غول بزرگ مهربان»

* هشتم ماه ژوئن 2016 جایزه ادبیات داستانی زنان که چند سالی است نامش را از «اورنج» به «بیلیز» تغییر یافته، به برندگانش اعطا می‌شود. «آلی اسمیت» نویسنده شناخته‌شده انگلیسی این جایزه را در سال 2015 کسب کرد. جایزه ادبیات داستانی زنان نویسنده، اولین‌بار در سال 1992 از سوی «کیت ماس» رمان‌نویس راه‌اندازی شد. در آن زمان تنها 10 درصد نامزدهای نهایی جایزه «بوکر» را زنان تشکیل می‌دادند و در سال 1991 حتی یک زن هم به فهرست نهایی برگزیدگان این جایزه مهم بین‌المللی راه پیدا نکرد.

جولای

* جولای‌، ماه چندان پرمشغله‌ای برای ادبیات‌دوستان نخواهد بود؛ بیست‌ودوم این ماه «غول بزرگ مهربان» رولد دال که به اختصار «BFG» خوانده می‌شود، راهی سینماها می‌شود. «استیون اسپیلبرگ» کارگردان مشهوری است که این رمان دال را مورد اقتباس قرار داده است. «مارک رایلنس» نقش غول و «پنه‌لوپه ویلتون» نقش ملکه را در این اثر ایفا می‌کنند.

آگوست

* «آلی اسمیت» از سرشناس‌ترین نویسندگان انگلیسی سال گذشته جایزه ادبیات داستانی زنان «بیلیز» را با رمان «چگونه هر دو باشیم» از آن خود کرد. او در سال 2016 «پاییز» را به کتاب‌دوستان عرضه می‌کند.

به گزارش گاردین‌، اسمیت نویسنده‌ای است که تاکنون جوایز معتبری همچون جایزه رمان «کاستا» و جایزه «گلداسمیتس» را به دست آورده است. او همچنین یک‌بار به فهرست نهایی جایزه «من بوکر» راه یافته است.

سپتامبر

ایمیر مک‌براید

* «جان لوکری» بیشتر به عنوان نویسنده ادبیات داستانی شناخته می‌شود، اما او در سال 2016 برای اولین‌بار اثری غیرداستانی به نام «تونل پنگوئن: داستان‌هایی از زندگی من» را به چاپ می‌رساند. او در این کتاب به زنان و مردانی پرداخته که الهام‌بخش نگارش برخی از بهترین رمان‌هایش شده‌اند.

* «ایمیر مک‌براید» که سال 2014 با اولین رمانش «دختر چیزی نیمه‌شکل‌یافته است» توانست جایزه «دزموند الیوت» و «بیلیز» را به خانه ببرد، در ماه سپتامبر دومین اثر ادبی‌اش‌ «بوهمیایی‌های لِسِر» را منتشر می‌کند. این رمان درباره دختری است که همچون نویسنده کتاب، از ایرلند راهی لندن شده تا بازیگری بخواند.

* «اِما دون‌اِهو» نویسند ایرلندی کانادایی سال 2010 کتاب «اتاق» را منتشر کرد و به موفقیت چشم‌گیری دست پیدا کرد. او در پاییز 2016 اثری را با نام «شگفتی» به کتاب‌فروشی‌ها عرضه خواهد کرد.

اکتبر

* یازدهم اکتبر برنده جایزه «من بوکر» 2016 معرفی می‌شود. این جایزه ادبی که چهل‌وهشتمین دوره برگزاری خود را تجربه می‌کند، هر ساله به بهترین رمان بلند منتشرشده در انگلستان که بین اول اکتبر تا سی‌ام دسامبر به چاپ رسیده باشد، اعطا می‌شود. در این میان اعضای هیات داوران باید بیش از 100 رمان ارائه‌شده به این رویداد ادبی از سوی ناشران انگلیسی و بین‌المللی را مطالعه کنند.

* سه اقتباس مهم سینمایی هم در ماه اکتبر به نمایش درمی‌آیند: یکی «دختری در قطار» با بازی «امیلی بلانت» و کارگردانی «تیت تایلر» که براساس رمان پرفروش «پائولا هاوکینز» ساخته می‌شود، دومی فیلم «دوزخ» که براساس کتاب «دن براون» تولید می‌شود و دیگری اقتباس «هرگز برنگرد» با درخشش «تام کروز» در نقش اصلی که برداشتی سینمایی از یکی از رمان‌های مجموعه «جک ریچر» لی چایلد خواهد بود.

نوامبر

«چهره مرد هنرمند در جوانی»

* در یازدهم ماه نوامبر «آنگ لی» فیلم‌ساز صاحب‌نام تایوانی آمریکایی فیلم «راه رفتن طولانی بین دو نیمه» را که براساس رمان برنده جایزه «بن فاونتن» می‌سازد‌، به روی پرده خواهد برد. این رمان که جایزه حلقه منتقدین کتاب ملی آمریکا را کسب کرده، درباره گروهی از سربازان جنگ عراق است که پیش از اعزام در آمریکا جشن پیروزی برپا می‌کنند.

دسامبر

* چهاردهمین روز دسامبر 2016 برابر است با 100 سالگی «شرلی جکسون»، نویسنده ژانر تخیلی و وحشت آمریکا که تاثیر چشم‌گیری بر آثار «نیل گیمن» و «استفن کینگ» گذاشته است.

* بیست‌ونهم دسامبر هم کتاب‌دوستان جشن 100 سالگی انتشار رمان «چهره مرد هنرمند در جوانی» شاهکار ادبی «جیمز جویس» را برگزار می‌کنند. داستان این کتاب که ماجراهای پسری از ۲ تا ۲۰ سالگی را بیان می‌کند، بسیار پیچیده است و در آن به مسائلی از قبیل ایرلند، انسان، کودک، ترس و خدا پرداخته می‌شود. منتقدان بر این باورند که این اثر مقدمه خلق «اولیس» شاهکار عمر «جیمز جویس» است. «چهره مرد هنرمند در جوانی» به نوعی زندگی‌نامه خودنوشت این شخصیت ادبی ایرلندی محسوب می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
چرا بیشتر طلاق ها در سال اول اتفاق می افتد؟