سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



كمپ شفق دو باره مردانه شد


دكتر محمدرضا آذرنیا، رئیس شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر، در گفت‌وگو با «شرق» درباره دلیل تغییر كاربری شفق گفت: كمپ شفق به عنوان اولین مركز زنان ماده ١٦ از تاریخ ١٠ آذرماه سال ٩٤، با همكاری دانشگاه فعالیت خود را آغاز كرد و ٤٠١ نفر از زنان معتاد متجاهر در آن پذیرش شدند. قرار شد تلاش شود این زنان بعد از این مدت كه تحت درمان هستند، به خانواده‌هایشان بازگردانده شوند و آنهایی كه فاقد خانواده هستند و دوره درمانشان طی شده، برای درمان تكمیلی به مراكز بهاران منتقل شوند. بنابراین از روز اول، تیم‌های مددكاری ما تمام توان خود را صرف این كردند كه افراد پس از سم‌زدایی به خانواده بازگردند. رسالت ما بازگرداندن این افراد به خانواده و در جریان قرارگرفتن خانواده آنها از وضعیتشان بود تا خانواده‌هایشان این زنان را مدیریت كنند. نتیجه این اقدامات پربار بود و از ١٠ آذر تا ٣٠ فروردین كه حدود چهارماه و ٢٠ روز طول كشید، بخش مددكاری شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر به برخی از خانواده‌ها متصل شد. بعضی از زنان كه طلاق گرفته بودند، با همسرانشان رایزنی و حتی مجددا صیغه عقد جاری شد و برای بقیه نیز خانواده‌ها آمدند و با هماهنگی دستگاه قضائی تحویل خانواده شدند». آذرنیا تصریح كرد: «در مدت اقامت در شفق، عده‌ای از این افراد مشمول این پروسه شدند. اما ٢٧ نفر از این افراد كه متادون مصرف نمی‌كردند و مواد محرك مصرف می‌كردند، فاقد خانواده بودند و خانواده‌هایشان سراغشان نیامده بودند؛ این تعداد تحویل بهاران شدند و كلا ٨٠ زن باقی ماندند؛ ٨٠ نفر كه تا ٢٩ فروردین ماه درمانشان تمام شده بود و انتظار داشتند آنها را جابه‌جا كنیم. آنها حتی حاضر نبودند به مراكز بهاران بروند و فضای كمپ شفق هم برایشان تكراری شده بود. ما چندین جلسه با آنها گذاشتیم و از آنها خواستیم در مراكز دیگری به صورت داوطلبانه مستقر شوند تا خانواده‌هایشان حاضر به پذیرش آنها شوند. در غیر این‌ صورت مجبور بودیم آنها را برابر حكم قضائی، چون درمانشان تمام شده بود، به دی‌آی‌سی‌ها و مراكز كاهش آسیب ارجاع دهیم كه اگر به مراكز كاهش آسیب می‌رفتند، ممكن بود فقط یك‌ مرتبه مراجعه كنند و دوباره به چرخه باطلی كه گرفتارش بودند بازگردند». رئیس شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح كرد: «ما با بهزیستی هماهنگ كردیم و كمپ‌های مختلف را دیدیم. دو كمپ بسیار آبرومند با ظرفیت‌های ٤٠نفره در شهریار برای این افراد در نظر گرفتیم. یكی از این مراكز متعلق به آقای فارسی است و نمایندگی كل مراكز غرب تهران را دارد و مركز دیگر هم در شهریار با مدیریت خانم نیازی كه مجوز درمان زنان ماده ١٥ را داشتند. زنان را با میل باطنی تحویل این مراكز دادیم. هدف ما دوركردن این زنان از مراكز آسیب بود». آذرنیا افزود: پس زنان شفق به سه قسمت تقسیم شدند. قسمت اول به خانواده‌ها تحویل داده شدند، گروهی به بهاران تحویل شدند و ٨٠ نفر را به مراكز ماده ١٥ تحویل دادیم.
وی در پاسخ به این سؤال كه آیا ما در آینده زنان متجاهر نخواهیم داشت و تكلیف آنها چه خواهد شد، گفت: در مدتی كه افراد را به خانواده‌ها متصل كردیم، پلیس كسی را جایگزین آنها نكرد. پلیس در برج ١١ اگر ٢٠ نفر به خانواده تحویل شدند، كسی را جایگزین این ٢٠ نفر نكرد و این ظرفیت خالی بود. مجموعه شورای هماهنگی استان به این نتیجه رسید ظاهرا زنان كف خیابان همین تعداد بودند و دیگر كسی نیست كه جمع‌آوری شود. من خودم به دروازه‌غار رفتم و دیدم تعدادی زن هنوز به طور پراكنده وجود دارند. در ٣٠ فروردین سال جاری جلسه شورای هماهنگی تشكیل شد و به این نتیجه رسید با توجه به اینكه ظرفیت زیادی از شفق خالی است و پلیس هم نتوانسته افرادی را به كمپ منتقل كند، این ظرفیت معطل و شفق خالی مانده و برای همین بهتر است این مركز تبدیل به كمپ مردانه شود اما یك ظرفیت صدنفره از مراكز ماده ١٥ به زنان متجاهر تخصیص داده شود. از این به بعد اگر پلیس، زن معتاد متجاهری را بگیرد، به این مراكز تحویل می‌دهد». آذرنیا در پایان خاطرنشان كرد در حال حاضر ٤٠٠ مرد معتاد متجاهر در كمپ شفق مستقر هستند و ظرفیت این مركز پر شده است. وی همچنین در پاسخ به این سؤال كه چه تعداد از افراد موردنظر به بهاران تحویل داده شده‌‌اند نیز گفت: از چهارهزارو ٥٠٠ معتاد فقط ٧٤٠ نفر تا ٣١ فروردین ماه امسال به بهاران رفته‌اند. یعنی ١٥ درصد از جمعیت مخاطب ما به بهاران رفتند».
تلاش برای صحبت با معاون اجتماعی شهرداری تهران و طرح سؤال به جایی نرسید. سؤال‌هایی كه مدنظر روزنامه «شرق» بود، جواب‌های ساده‌ای دارند. قصه این است؛ شهرداری برای پذیرش زنان و معتادان متجاهر در بهاران سه شرط گذاشته است؛ سه شرطی كه می‌گوید معتادانی كه به بهاران تحویل می‌شوند شهرستانی نباشند و معتاد تهرانی باشند، دوم اینكه كسانی كه مصرف متادون دارند قبول نمی‌شوند و سوم اینكه این افراد پس از سم‌زدایی باید به صورت تمایلی به بهاران بروند. سؤال این است: این اولین بار است كه برای بیمار جغرافیا مطرح و نسبت به جغرافیا برای درمان بیمار امكانات ارائه می‌شود. این در حالی است كه حدود ٦٠ درصد از معتادان تهران، شهرستانی هستند و حدود ٥٠ درصد نیز مصرف متادون دارند. از طرفی هم اگر این افراد با پای خودشان به مراكز می‌آمدند، دیگر مصداق ماده ١٦ نبودند. پس فلسفه وجودی بهاران چیست؟ نتیجه این ماجرا چیست؟ با وجود اینكه شهرداری بیش از ٢٠ مركز خود را آماده كرده و به گفته حجت‌الاسلام امرودی، این مراكز، بیش از دو هزار نفر ظرفیت خالی دارند، اما بهاران خالی است و متجاهران كم‌كم به خیابان بازمی‌گردند.
تهرام/1109/1831

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
روزی در كمپ