ترین ها/ زیباترین گذرنامه‌های جهان


ترین ها/ زیباترین گذرنامه‌های جهانبرترین ها/ در سال‌های اخیر گذرنامه‌ها تغییر شکل داده‌اند و دیگر آن دفترچه‌های ساده و بی‌روح سابق نیستند. این دگردیسی هم زیبایی بصری گذرنامه‌ها را افزایش داده و هم از نظر امنیتی تاثیر مثبتی روی آن‌ها داشته است.
سال‌ها پیش از اینکه گذرنامه‌ها تبدیل به یک کارت شناسایی استاندارد جهانی شوند، بسیار ساده‌تر و زشت‌تر بودند. به عبارت دیگر، گذرنامه در زمان‌های قدیم فقط برگه‌ای برای جای مهرهای گمرک بود. امروزه ارگان‌های دولتی کشورهای دنیا در تلاش هستند تا با سخت‌تر و گران‌تر کردن جعل سند، یک قدم جلوتر از جاعلان اسناد هویتی باشند. یک گذرنامه‌ امروزی ممکن است از ۳۰ ماده‌ اولیه متفاوت تشکیل شده باشد که ۶۰ تولیدکننده‌ مختلف آن را تهیه کرده‌اند. تمام گذرنامه‌ها مجهز به میکروچیپی هستند که از مواد اولیه‌ خاصی ساخته شده‌اند و ویژگی‌های بصری خاصی دارند که کپی کردن آن‌ها بسیار سخت است. حتی برخی کشورها در طراحی صفحات گذرنامه از طرح‌هایی جذاب و الهام‌بخش استفاده می‌کنند. عواملی از این دست موجب می‌شوند که جعل گذرنامه‌ها بسیار سخت باشد.
برای نوشتن کلمات در گذرنامه‌ها از جوهرهای چند متغیره استفاده می‌شود؛ بنابراین با نگاه کردن از زوایای مختلف به گذرنامه، رنگ نوشته‌ها تغییر می‌کند. همچنین فیبرها یا نقاطی از جنس فلورسنت در کاغذ گذرنامه وجود دارد که زیر نور چراغ مخصوص مسئولان گمرک برق می‌زنند. پس‌زمینه‌ کاغذها با بافت حکاکی شده‌ موج‌دار، شبکه‌ای ایجاد می‌کنند که در آن می‌توان کلمه‌ها و اعداد چاپ شده با تکنولوژی میکرو یا نانو را به صورتی پنهان کرد که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نباشند. هولوگرام‌های روی گذرنامه‌های امروزی تصاویر سه بعدی متغیری را ایجاد می‌کنند؛ همچنین وجود عناصر برجسته و مهر کردن با روش «فویل داغ» (Hot Foil Stamping) به صفحات مسطح گذرنامه بافت مشخصی می‌دهد. حتی نخ‌هایی که صفحات گذرنامه شما را به هم متصل می‌کند هم ممکن است با تکنولوژی میکرو بافته شده باشد که در این صورت زیر نور چراغ‌های UV رنگ‌های آن مشخص می‌شود. گذرنامه‌های امروزی به ما ثابت کرده‌اند که اگر این تکنولوژیهای پیچیده را با مقداری خلاقیت و کمی غرور ملی ترکیب کنیم گذرنامه‌های زیبایی به دست می‌آید که صفحات آن‌ها با تصاویر حیوانات متحرک، شکوفه کردن درختان و تصاویر مخفی محرمانه تزئین شده است.
در ادامه تعدادی از زیباترین، جالب‌ترین و غافلگیرکننده‌ترین گذرنامه‌های دنیا را بررسی می‌کنیم.

ایرلند
گذرنامه جزیره‌ زمرد (لقب کشور ایرلند) ترکیب چند نقش از زمین بازی‌های گالیک (Gaelic Games)، سنگ رونی، شعر و موسیقی و به رنگ سبز روشن است. صفحه‌ اول یک نقشه‌ توپوگرافی از کشور را نشان می‌دهد و با عبارت تضمین شهروندی ایرلند به پایان می‌رسد. قطعه‌هایی از سرود ملی ایرلند و طرح‌های سلتیک در گوشه و کنار صفحات آن به چشم می‌خورد. در لبه‌ هر صفحه یک سنگ مزار تزئینی قرار دارد که می‌توانید هنگام انتظار در صف گمرک با آن‌ بازی کنید.
کانادا
طراحی گذرنامه جدید کانادایی در جولای ۲۰۱۳ رونمایی شد و به خاطر طراحی خلاقانه‌ای که به کمک تصاویری به سبک نور سیاه انجام شده بود به سرعت میان کاربران اینترنت دست به دست شد.
در بخش بالایی هر صفحه طراحی ثانویه نامریی وجود دارد که برای کشیدن آن‌ها از جوهر متغیر نوری استفاده شده و زیر نور فرابنفش یک «دید شب» نئونی از هر طرح پدیدار می‌شود. آتش‌بازی روی ساختمان پارلمان کانادا، پر ستاره شدن آسمان آبشار نیاگارا و برگ‌های درخشان افرا تعدادی از این طرح‌های زیبا هستند.
نروژ
طرح مینیمالیستی انتزاعی گذرنامه‌ نروژی را یک شرکت طراحی در اسلو انجام داده است. این طرح در اصل برای یک مسابقه‌ طراحی در کشور نروژ ارائه شده بود. خطوط رسم شده در این تصویر منظره‌ای باشکوه از کشور نروژ را نشان می‌دهد و زیر نور سیاه تغییراتی در آن ایجاد می‌شود. گذرنامه نروژی با توجه به وضعیت سیاسی صاحب گذرنامه، رنگ‌های متفاوتی دارد. گذرنامه قرمز رنگ برای شهروندان عادی، سفید برای مهاجرین و فیروزه‌ای برای دیپلمات‌ها است.

بریتانیا
جدیدترین گذرنامه‌ برتانیایی در اواخر سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. این طرح با استفاده از پرتره‌ ریاضیدانان، مخترعان، معماران و هنرمندان بزرگ، ۵۰۰ سال خلاقیت را جشن گرفته است. در گذرنامه جدید انگلیسی پرتره‌هایی از جان کانتسبل (John Constable) تا ریاضیدان و نابغه‌ کامپیوتر آدا لاولیس (Ada Lovelace) و ساعت و چرخ‌ها و ساختمان‌ها و نقاشی‌هایی که در تصورات آن‌ها بوده به چشم می‌خورد. در گوشه‌ هر صفحه از گذرنامه چاپ (Watermark) یکی از نمایشنامه‌‌نویسان مطرح بریتانیایی مانند شکسپیر، حک شده است.
چین
گذرنامه چینی با تصاویر نور سیاه از مکان‌هایی مثل ماکائو و شانگهای تزئین شده است. همچنین نقشه‌ای از مکان‌های مورد مناقشه‌ سیاسی چین با دیگر کشورهای منطقه، مثل تایوان و دریای چین جنوبی در صفحات این گذرنامه مخفی شده است. چین ادعا دارد که این مناطق جزو خاک این کشور هستند، اما کشورهای دیگر چنین ادعایی را رد می‌کنند. وجود چنین نقشه‌ای باعث سردرگمی ماموران گمرک کشورهایی چون فیلیپین و مالزی شده است، زیرا آن‌ها فکر می‌کنند که شاید مهر زدن روی چنین گذرنامه‌ای حکم تایید ادعای چینی‌ها را داشته باشد.
نیوزیلند
نیوزیلندی‌ها به مسافرت زیاد شهره هستند، پس تعجبی ندارد که گذرنامه‌ای داشته باشند که به آن افتخار کنند. سرخس‌های نقره‌ای دور صفحه‌ پاسپورت را تزئین کرده‌اند و با باز کردن گذرنامه سفری به سوی زیبایی‌های طبیعی نیوزیلند (مناظر در این گذرنامه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که یادآور سرزمین میانی (Middle Earth) در ارباب حلقه‌ها هستند) آغاز می‌شود. رنگ صفحات از سپیده‌دم (نارنجی) آغاز شده و به غروب (بنفش) ختم می‌شود، همچنین زاویه‌ دید شما کم‌کم به دید آسمان می‌رسد. شاید به دست آوردن یک گذرنامه‌ نیوزیلندی کار ساده‌ای نباشد، اما هنگامی که به عنوان گردشگر وارد خاک نیوزیلند می‌شوید، مهری که روی گذرنامه‌ شما می‌خورد این عبارت را همراه دارد: به سرزمین میانی خوش آمدید.
فنلاند
گذرنامه‌ فنلاندی برای آخرین بار در سال ۲۰۱۲ طراحی شد که حالتی کلاسیک دارد و در صفحات آن تصویر متحرک یک گوزن در حال راه رفتن است. حدود صدهزار گوزن در فنلاند وجود دارد که جنگل‌های این منطقه را با دیگر گونه‌های گوزن شمالی تقسیم می‌کنند. حیوانات دیگری هم در گذرنامه به تصویر کشیده شده‌اند و چهار دانه‌ برف هم روی جلد پشتی آن قرار دارند که طراحی زمستانی را کامل می‌کنند. یک پاسپورت فنلاندی پنج سال اعتبار دارد، اما اگر گذرنامه برای یک مرد بین ۱۸ تا ۳۰ سال صادر شده باشد و او دوره‌ خدمت سربازی خود را تمام نکرده باشد، گذرنامه‌اش در آخرین روز مهلت او جهت معرفی کردن خود برای اعزام اعتبار خواهد داشت. هیچ راه فراری هم نیست!



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: برترین ها


ویدیو مرتبط :
زیباترین نماهنگ طنین اذان در زیباترین و معروفترین مساجد جهان