سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



غایت فناوری، انتقال معرفت انسانی است/ عضویت ۲۲ میلیون ایرانی در تلگرام


دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان اینکه غایت فناوری، انتقال معرفت انسانی است، گفت: این غایت بسیار درخشانی خواهد بود که وحدت ایجاد می‌کند.

ایکنا/ دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان اینکه غایت فناوری، انتقال معرفت انسانی است، گفت: این غایت بسیار درخشانی خواهد بود که وحدت ایجاد می‌کند.


سیدابوالحسن فیروزآبادی، قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر شورای‌ عالی فضای مجازی کشور امروز، 5 دی‌ماه در اولین همایش شبکه‌های اجتماعی مجازی، فرصت‌ها و تهدیدها در شیراز، توسعه فضای مجازی را امری شتاب‌دار و قرار گرفتن در این مسیر را موضوعی اجباری دانست.


وی با بیان اینکه فضای مجازی، فضایی مبهم و پیچیده و در حال تکوین و در ادامه توسعه فناوری است، افزود: فناوری نیز یک ضرورت محسوب می‌شود که هم جبری است و هم یک انتخاب برای بشر.


فیروزآبادی اضافه کرد: به تدریج شاهد این هستیم که انسان با فناوری زندگی می‌کند، همه انسان‌ها با هم در این فضا مرتبط شده و قادر به دنبال کردن و انتقال دانش و اطلاعات هستند و در آینده تبادل فهم را دنبال می‌کنند.


دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور اضافه کرد: کارکرد فناوری تا جایی رشد می‌کند که مشکل ارتباط بین انسان‌ها که زبان است، از بین خواهد رفت و امکان ترجمه همزمان متون و گفتارها به تمام بشر امکان توسعه ارتباط را می‌دهد.


پیش‌بینی فضای جدید مجازی، فضای وب هم‌زیست است
وی ادامه داد: تمام علم بشر در آینده به شکل ماژول‌های شناسنامه‌دار خواهد بود، غایت این فناوری، انتقال معرفت انسانی است، این غایت بسیار درخشانی خواهد بود که وحدت ایجاد می‌کند. امروز صحبت از IOT و IOE می‌شود، زندگی انسان در فضای وب و هجرت از وب 3 به وب 4، وب معنایی است. پیش‌بینی فضای جدید، فضای وب هم‌زیست، اینکه انسان با انسان، اشیاء با اشیاء و انسان با اشیاء در فضای وب ارتباط داشته باشد.


فیروزآبادی تصریح کرد: ما در فضایی قرار داریم که حرکت در آن اجباری است، اگر بنا داریم در مورد تهدیدها صحبت کنیم، بنا بر این نیست که محدودیت و کندی ایجاد کنیم، باید تندتر حرکت کنیم.

ما از شبکه‌های اجتماعی تنها بعد سرگرمی آن را دیده‌ایم
وی با بیان اینکه در گذشته فاصله تولید علم در غرب و رسیدن آن به ما حداقل یک دهه بود، اما امروز تکنولوژی به سمتی حرکت کرده است که مقاله‌ها مشترکاً نوشته می‌شود، گفت: متأسفانه ما امروز از شبکه‌های اجتماعی فقط یک بعد آن را دیده‌ایم، آن هم جنبه سرگرمی آن است.

لزوم وجود پیوست اجتماعی در توسعه فناوری
فیروزآبادی بر ضرورت وجود پیوست‌های اجتماعی در توسعه فناوری تأکید و اضافه کرد: بحث‌های زیادی در خصوص توسعه فناوری انجام شده و می‌شود، در این میان گاه محدودسازی و کنترل هم مطرح می‌شود اما چون سوژه انسان است، هم حوزه فرهنگ و هم حوزه اجتماعی بسیار مهم بوده و باید به آن به شکل دقیق پرداخته شود.

بروز اثرات شبکه‌های مجازی بر فرایندهای اجتماعی بسیار کند است
قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه اثرات شبکه‌های مجازی بر انسان بسیار شدید و بروز این اثرات در فرایندهای اجتماعی بسیار کند است، گفت: ما باید فرایندهای اجتماعی را با کمک سازمان بهزیستی مورد رصد و مطالعه قرار دهیم.


وی با بیان اینکه بارها در خصوص گسست بین نسلی، افزایش طلاق، افزایش ناهنجاری‌ها و انزوای اجتماعی و ... به‌عنوان تأثیرات فناوری، بحث شده است، گفت: تاکنون هیچ دسترسی به اطلاعاتی که این فرآیندها را تایید کند نداشته‌ایم و نیازمند مطالعه در این حوزه‌ها هستیم.

فضای مجازی 4 حوزه عملکردی دارد
فیروزآبادی با تاکید براینکه فضای مجازی 4 حوزه عملکردی دارد، این حوزه‌ها را ارتباطی، اطلاعاتی، خدماتی و سرگرمی عنوان و خاطرنشان کرد: اکنون در کشور ما تعادل بین این حوزه‌ها وجود ندارد، حال آنکه متجاوز از 15 میلیون ایرانی به جنبه سرگرمی آن مشغول هستند، حال آنکه بسیاری از بازی‌ها خشونت بار است.

بازی‌های رایانه‌ای را به جای بومی‌سازی، کپی کرده‌ایم
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: ما تلاش نکرده‌ایم گیم ایرانی بسازیم، بازی‌ها را به‌جای بومی‌سازی کپی کرده‌ایم. در شبکه‌های اجتماعی هم همین مشکل را داریم، شبکه‌هایی که می‌تواند کارکرد آموزشی هم داشته باشد، در ایران تنها جنبه سرگرمی دارد، شبکه‌های تخصصی و علمی شناخته شده نیستند.

22 میلیون ایرانی عضو تلگرام هستند
فیروزآبادی با بیان اینکه تلگرام در ایران 22 میلیون عضو دارد که 15 میلیون آن فعال است، گفت: 112 شبکه فعال در کشور وجود دارد، شبکه‌هایی که هرکدام بیش از 10 هزار مشترک دارند، از این تعداد همگی سرگرمی است، اینها باید مدیریت و مطالعه شوند و این یک بحث مهم تحقیق در حوزه اجتماعی است.
وی تصریح کرد: در ایران هم رفتار اقوام و مناطق می‌تواند متفاوت باشد، همان‌گونه که خودکشی به‌عنوان یک رفتار در نقاط مختلف متفاوت است، در مواجهه با فضای مجازی و فناوری هم متفاوت خواهد بود.


فیروزآبادی برلزوم شناسایی اثرات و آسیب‌های فضای مجازی دانست و گفت: بیش از 50 درصد از جمعیت استفاده کننده از شبکه‌های مجازی بالای یک ساعت در روز با این شبکه‌ها کار می‌کنند. این یک ثروت است که باید مدیریت شود.


دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور همچنین، عنوان کرد: 22 میلیون گوشی هوشمند در دست مردم است و ارزش ریالی آن حدود 5 میلیارد دلار است که خود یک ثروت است و می‌توان از آن جهت ارتقای آگاهی و اطلاع‌رسانی به مردم استفاده بهینه کرد لذا باید این مسئله مدیریت شود.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
برنامه معرفت - ملاهادی سبزواری - ۲۲ آبان ۱۳۹۴