فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



مجموعه بام ملایر و مینی ورد به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شد


به گزارش ایرنا مجموعه تفریحی بام ملایر، جاده سلامت و مینی ورد که در بیش از 400 هکتار از اراضی این شهرستان در حال اجرا است، مجموعه ای با پتانسیل بالا برای گردشگری است که تاکنون حدود 120 میلیارد ریال اعتبار برای این مجموعه هزینه شده است.
شهرداری ملایر به عنوان سرمایه گذار این سه مجموعه تفریحی و توریستی اقدامات بسیار خوبی را انجام داده که با تصویب این مجموعه به عنوان منطقه نمونه گردشگری خبر بسیار خوشی برای توسعه صنعت گردشگری شهرستان و حتی استان همدان به شمار می رود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان روز یکشنبه در کارگروه میراث فرهنگی شهرستان ملایر افزود: در گذشته مسابقه هایی برای تولید آمار مناطق نمونه گردشگری بود که در استان همدان نیز 28 منطقه نمونه گردشگری تصویب شد، بدون اینکه طرح مطالعاتی را طی کند.
علی مالمیر اظهار کرد: در تصویب این مناطق مسائل مهمی از قبیل قرار گرفتن در مناطق چهارگانه محیط زیست، محدودیت اجرای تاسیسات، تملک زمین و رغبت ورود سرمایه گذار به این مناطق مد نظر گرفته نشد و میزان جذابیت لازم برای ورود سرمایه گذار به این مناطق پیش بینی نشده است.
وی افزود: این مسایل شرایطی ایجاب کرد که سازمان میراث فرهنگی کشور به دنبال پایشی از مناطق نمونه گردشگری است تا مناطقی که شرایط لازم را ندارند، حذف شوند.
وی ادامه داد: این یک کار درست و ریشه ای است و باید به سمتی پیش برویم که بتوانیم آمار درست ارایه دهیم و در راستای توسعه صنعت گردشگری گام مهمی برداریم.
مالمیر بیان کرد: یکی از شاخص های مهم در مناطق نمونه گردشگری وجود شرایط مناسب برای سرمایه گذاری و توجیه اقتصادی داشتن موضوع است که موجب می شود سرمایه گذار رغبت لازم برای ورود به این مناطق را داشته باشد.
وی افزود: این در حالی است که ارایه خدمات توسط دولت نمی تواند به اندازه بخش خصوصی مطلوب باشد و ما نیز ساز و کار اداری این امر را به لحاظ بودجه ای نداریم و به این دلیل تصویب مناطق نمونه گردشگری سخت شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: در این رابطه این مناطق قبل از اینکه مصوبه هیات دولت را بگیرد، طبق دستورالعمل باید در شورای عالی شهرسازی و معماری هم بررسی شده و مصوبه بگیرند.
مالمیر با بیان اینکه تعدادی از مناطق نمونه گردشگری استان حذف خواهد شد، بیان کرد: خوشبختانه این مجموعه در ملایر هم توجیه اقتصادی دارد و هم اینکه شهرداری به عنوان سرمایه گذار ورود پیدا کرده و اقدامات خوبی را تاکنون انجام داده است.
وی اظهار کرد: مجموعه بام ملایر، جاده سلامت و مینی ورد ملایر شرایطی را دارد که قابل توجه و تامل است و به نظر می رسد ظرفیت مناسب را دارد که بتواند مصوبه هیات دولت را بگیرد.
مالمیر گفت: ما نیز در استان پیگیری های لازم را برای اخذ مصوبه کارگروه استان و نظر قطعی شورای عالی شهرسازی انجام می دهیم و با همکاری و تعامل پس از ارزیابی شاخص ها، سیر قانونی این منطقه طی و مصوب شود.
وی در عین حال نگرش اقتصادی را حلقه مفقوده در حوزه سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد و افزود: در دولت تدبیر و امید به این موضوع توجه ویژه ای شد و نیازمند این است که با تعاملات بیشتری همان رویکرد در استان و شهرستان ها دیده شود.

* 138 اثر شاخص جهان در مینی ورد نصب می شود
معاون عمرانی شهرداری ملایر نیز گفت: مجموعه بام ملایر، جاده سلامت و مینی ورد در بیش از 400 هکتار از اراضی این شهرستان در حال اجرا است که تاکنون حدود 120 میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده است.
مسعود روستایی اظهار کرد: از این میزان 240 هکتار آن مختص بام ملایر است که فضای سبز بخش عمده ای از آن را به خود اختصاص داده است.
وی احداث هشت باب سوییت با هشت میلیارد ریال اعتبار، رستوران تخت جمشید با پنج میلیارد ریال، دروازه صلح و ملل با دو میلیارد و 500 میلیون ریال، یادمان شهدا با دو میلیارد ریال، نصب آرک ها در مجموعه بام و رودخانه مصنوعی که نزدیک به بهره برداری است را از جمله این اقدامات برشمرد.
روستایی افزود: پروژه ها و طرح هایی که در بام ملایر پیش بینی شده است، تاکنون 45 درصد از آن اجرایی شده و تعدادی از طرح ها نیز امسال طراحی و سال آینده اجرا می شود.
وی درباره جاده سلامت نیز گفت: این مجموعه در 160 هکتار در حال اجرا است و وسایل ورزشی و بازی و مجسمه های عروسکی نصب شده است.
معاون شهردار ملایر مینی ورد را از مهمترین ظرفیت های گردشگری این شهرستان در منطقه و غرب کشور دانست و گفت: عملیات اجرایی این مجموعه از سال 1389 آغاز شد و قرار است 138 اثر شاخص از کشورهای جهان در این مجموعه نصب شود.
روستایی بیان کرد: تاکنون بیش از 50 نماد همانند برج پیزا، نماد حافظ شیرازی و تخت جمشید در این مجموعه نصب و یا در حال اجرا است.
وی بیان کرد: هم اکنون برج ایفل با 40 درصد پیشرفت، یادمان خیام با 80 درصد، آبشار نیاگارا با 25 درصد، آبنمای موزیکال با 80 درصد، آکروپلیس یونان با 55 درصد، تخت جمشید با 55 درصد، طاق بوستان با 25 درصد و تاج محل با 20 درصد پیشرفت در حال اجرا هستند.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری در اواخر سال 93 به واسطه اعتباری که در استان مد نظر قرار گرفته شد و در دستور کار استانداری بود، این طرح را مد نظر قرار داد که باوجود پیگیری های انجام شده تاکنون موفق به اخذ اعتبارات برای این مجموعه نشده ایم.
روستایی بیان کرد: حتی ما نتوانسته ایم از اعتبارات و مزیت هایی که می تواند در سیستم گردشگری باشد، برای این مجموعه استفاده کنیم.
رئیس اداره محیط زیست ملایر نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه مجموعه بام ملایر، جاده سلامت و مینی ورد دارای بیش از 400 هکتار وسعت است، نیاز به گزارش ارزیابی زیست محیطی دارد.
وحید عالمی افزود: در زمینه جذب اعتبارات نیز یکی از مجوزهای مورد نیاز مجوز محیط زیست است و توسط شهرداری باید مورد پیگیری قرار گیرد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر نیز گفت: منابع طبیعی در قالب طرح بهره وری ماده 3 قانون ملی شدن این مجموعه را به شهرداری ملایر واگذار کرد و شهرداری نیز در این زمینه طرحی را ارایه کرد، اما هنوز مراحل قانونی آن طی نشده است.
علی مروت امیری اظهار کرد: این در حالی است که خارج از محدوده طرح نیز اقداماتی نظیر قطع درختان و احداث سازه های جدید از سوی شهرداری صورت می گیرد که پیگرد قانونی دارد.
وی ادامه داد: علاوه بر بام ملایر، اداره منابع طبیعی در کوه سرده نیز حدود 200 هکتار جنگل کاری انجام داده که فضای بسیار خوبی است و تاکنون دانشگاه ملایر درخواست واگذاری آن را مطرح کرده، ولی هنوز طرحی در این زمینه ارایه نداده است.
مجموعه تفریحی و توریستی بام ملایر و مینی ورد به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی گردشگری است که در بیش از 400 هکتار احداث شده و به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان همدان معرفی شده است.
شهرستان ملایر دارای 307 اثر و بنای تاریخی است که از این تعداد تاکنون 193 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بیش از 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/6993

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
بام ملایر-المان شهدای گمنام بام ملایر 1