ایرانسرا/ غار های استان گلستان


ایرانسرا/ غار های استان گلستاناستان داری گلستان/ غار کیارام :این غار که در محل به نام «غار وسط دل دل» معروف است، در نزدیکی روستای فرنگ فارسیان از توابع شهر گالیکش شهرستان مینودشت قرار دارد. بر اساس آثار به دست آمده از حفاری، قدمت این مکان به دوره پارینه سنگی میانه (حدوداً صدهزار سال قبل از میلاد) می‌رسد و این غار در این دوران محل سکونت گروه‌های شکارچی و جمع‌آوردگان غذا بوده است.

غار شیرآباد: ازغارهای مهم طبیعی و جالب غار شیرآباد در شهرستان رامیان است که ضمن جاری بودن آب از آن و ایجاد آبشارهای گوناگون، زیستگاهی بسیار مهم برای بعضی از گونه‌ها از جمله سمندر کوهستانی به‌شمار می‌رود. بر قسمت اعظم غار تاریکی مطلق حکم فرماست و در انتهای آن نیز چشمه‌ای وجود دارد که منشأ ایجاد غار در طول قرن‌های گذشته بوده است.

غار پشمکی: این غار در ارتفاع ۱۱۹۹ متر از سطح دریا قرار دارد و دارای یک دهانه می‌باشد. این غار دارای ۳۰ متر طول و ۲ متر عمق است و در شهرستان رامیان در روستای پاقلعه قرار دارد.

غار حمام خدایی: درقدیم به دلیل شکل خاص غار، مردم روستای پنو در زمستان برای استحمام از آب داخل غار و در تابستان از آب موجود در مقابل غار استفاده می‌کردند در شرق روستای پنو و در کنار راه فرعی روستای پنو به دوزین، دهانه بزرگ این غار به خوبی در کنار دره کم عمقی که اهالی محل به آن اریبی می‌گویند، مشخص می‌باشد.


غار سم: نام این غار (سُم) در زبان محلی به معنای حفره و غار می‌باشد. این غار دومین غار عمیق کشور می‌باشد.

غار گرو (گرآو): غار گَرُو در ارتفاع ۱۱۸۹ متری از سطح دریا واقع شده است و دارای یک دهانه می‌باشد. طول این غار تقریباً ۲۰۰ متر است. این غار در شهر گالیکش شهرستان مینودشت، روستای دوزین قرار دارد.


از دیگر غارهای استان غار اژدر کوه، غار جهان نما (واقع در منطقه حفاظت شده جهان نما)، غار دیواره شمالی قلعه موران، غار سیامرز کوه، غار سید رشید، غار گنج‌خانه، غار لنجرود، غار مبارک‌آباد، غار یخچال می‌باشند.

منبع:


ویدیو مرتبط :
غار پریان (تور غار نوردی) - استان اصفهان - مهرماه 1394