سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دستورالعملی برای مذاکرات صلح از سوی رهبری صادر نشده/مذاکرات اسلام‌آباد بی‌فایده است


به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، پایتخت پاکستان از صبح امروز میزبان نخستین نشست چهارجانبه در خصوص گفتگوهای صلح میان دولت کابل و طالبان افغانستان بود که تاکنون اطلاعات زیادی در این زمینه منتشر نشده است.

منابع نزدیک به طالبان افغانستان در قطر اعلام می‌کنند مسئولان سیاسی طالبان در دوحه تاکنون هیچ دستورالعملی از سوی رهبری این گروه مبنی بر حضور و یا آغاز مذاکرات صلح دریافت نکرده‌اند.

همچنین منابع نزدیک به طالبان افغان می‌گوید که نشست‌های 4چانبه که هم‌اکنون در اسلام‌آباد در حال برگزاری است بی‌فایده بوده و سودی نخواهد داشت.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان در رابطه با برگزاری این نشست می‌گوید: امیدواریم این نشست نتیجه خوبی را برای مردم افغانستان در پی داشته باشد.

وی اظهار داشت: در نشست چهارجانبه اسلام آباد، چهار کشور در سطح نمایندگان ویژه و از افغانستان وزیر امور خارجه شرکت کرده است.

رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان گفت: مقامات چهار کشور در خصوص چارچوب و نقشه راه برای رسیدن به گفتگوهای صلح بحث خواهند کرد.

عبدالله تأکید کرد که چهار کشور بررسی می‌کنند تا چه اقداماتی برای رسیدن به گفتگوهای رو در رو با طالبان انجام شود و قبل از این که این روند شکل عملی را به خود گیرد، دو نشست دیگر نیز میان این چهار کشور برگزار خواهد شد.

در همین حال صبح امروز «سرتاج عزیز» مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور بین‌الملل در نشستی با حضور مقامات اسلام‌آباد، کابل، پکن و واشنگتن گفت: صلح و ثبات در افغانستان نیازمند مذاکرات سازنده‌ است.

عزیز افزود: پاکستان خواستار صلح در افغانستان است و چنین کاری تنها با مذاکرات سازنده امکان‌پذیر خواهد شد.

وی گفت: هیچ پیش‌شرطی برای مذاکرات دولت کابل با طالبان افغان مطرح نخواهد شد.

مشاور نخست‌وزیر پاکستان اظهار داشت: نوازشریف برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان با «اشرف غنی» رئیس جمهور این کشور دیدار کرده است و ژنرال «راحیل شریف» رئیس ستاد ارتش پاکستان نیز چندی پیش به همین خاطر به کابل سفر کرده بود.

عزیز گفت: هدف از این نشست راضی کردن طالبان افغان به مذاکره با دولت کابل و همچنین تشکیل دستور کاری برای این مذاکرات است.

مقام پاکستانی ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌های نشست امروز (دوشنبه) چارچوب مربوط به مذاکرات صلح افغانستان تعیین خواهد شد.

مقامات افغانستان می‌گویند که پاکستان در این نشست فهرستی شامل اسامی دو گروه از طالبان را برای حضور در مذاکرات صلح اعلام خواهد کرد.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، در نشست امروز هیچ نماینده‌ای از طرف طالبان حضور ندارد.

«جاوید فیصل» معاون سخنگوی رئیس اجرایی افغانستان پیش از این گفته بود که این فهرست پاکستان شامل طالبان موافق و مخالف مذاکرات صلح است.

فیصل افزود: پاکستان توافق کرده است تا دیگر طالبان را از لحاظ مالی حمایت نکند.

«لی ژوانگ» یکی از نمایندگان چین در نشست چهارجانبه صلح افغانستان که در اسلام‌آباد در حال برگزاری است اعلام کرد: ما باید روند مذاکرات صلح افغانستان را در «مری» اسلام‌آباد از سر بگیریم و طالبان را هرچه سریع‌تر به دور میز مذاکرات بکشانیم.

وی گفت: یکی از چالشهای روند صلح افغانستان وجود یک مسیر با راه‌های فرعی متعدد است.

این نماینده چینی اظهار داشت: باید تمام احزاب و جناحهای مرتبط با روند صلح افغانستان حضور یابند، حتی کسانی که در مورد این روند ملاحظاتی نیز دارند و حتماً اجماع کاملی برای آن صورت پذیرد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات پیش روی این روند این است که هر جناح سیاسی تلاش می‌کند سهم بیشتری در آن داشته باشد.

لی ژوانگ یکی از نمایندگان چین در حالی از حضور همه جناحها در روند مذاکرات صلح می‌گوید که وزارت امور خارجه افغانستان در این باره تأکید می‌کند که با آغاز گفت‌وگوهای صلح، طالبانی که به روند صلح نپیوندند و جنگ را ادامه دهند با فشار مضاعف نظامی دولت افغانستان مواجه خواهند کرد.

منابع آگاه در ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان نیز اظهار می‌دارند: گروه‌هایی که حاضر به مذاکره نشوند، باید از سوی چهار کشور شرکت‌کننده در نشست چهار‌جانبه به‌عنوان گروه تروریستی شناخته شوند.

انتهای پیام/.


ویدیو مرتبط :
مذاکرات بی فایده