آشپزی و تغذیه


2 دقیقه پیش

غذای ملل/ ریتا ؛ سالاد خاص هندی

دیکاوو/ سالاد ریتا هندی یک سالاد بسیار خوشمزه می باشد. شما می توانید از این سالاد در مهمانی هایتان استفاده کنید. این سالاد طرز تهیه آسانی نیز دارد و شما می توانید به راحتی ...
2 دقیقه پیش

برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی درپاوه

مهر/ مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه از برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در شهر باینگان خبر داد.هادی شریفی اظهار داشت: ۲۸ اردیبهشت تا سوم ...



غذای اصلی/ آشپزی با «کنگر» در فصل بهار


غذای اصلی/ آشپزی با «کنگر» در فصل بهارجام جم/ کنگر گیاهی است پرخاصیت و خوشمزه که فصل روییدن آن در فروردین و اردیبهشت است و مدت کوتاهی در بازار تره‌بار یافت می‌شود، بهتر است حالا که فصل بخار و رویش سبزی‌های کوهی فرا رسیده، فرصت را غنیمت شمرده و آن را تهیه کنید و با مصرف آن، از خواص بی‌نظیرش بهره‌مند شوید.
خورش کنگر
چی لازم دارم:
کنگر: 1.5 کیلو
گوشت گوسفندی، ترجیحا ماهیچه: نیم‌کیلو
پیاز سرخ شده: 4 قاشق غذاخوری
آبلیمو یا آبغوره: یک فنجان
زعفران، فلفل، زردچوبه، روغن: به میزان لازم
چطور بپزم:
کنگر را پاک کنید و تیغ‌های آن را جدا کرده و در آب خیس کنید و پس از 20 دقیقه تمیز شسته و آن را به اندازه 2 سانتی‌متر برش داده و خرد کنید.گوشت را به قطعه‌های مناسب ریز کرده و با پیاز سرخ شده تفت دهید و 3 الی 4 لیوان آب روی آن بریزید و بگذارید بپزد .کنگرهای خرد شده را در روغن داغ سرخ کنید و قبل از پخت کامل به گوشت اضافه کنید و صبر کنید تا خورش تقریبا کم آب شود . نمک و زعفران و فلفل و آبلیمو را افزوده و بگذارید خورش به روغن و جا بیفتد . در صورت تمایل می‌توانید 100 گرم نعنا و جعفری خرد شده را به این خورش اضافه کنید .همچنین به جای گوشت می‌توان از مرغ برای تهیه خورش کنگر استفاده کرد.
کوکو کنگر
چی لازم دارم:
کنگر پاک شده: 300 گرم
گوشت چرخ کرده: 120 گرم
سیب‌زمینی: یک عدد
پیاز: 2 تا 3 عدد
هویج: 3 عدد
زرشک: 3 قاشق غذاخوری
تخم‌مرغ: 5 عدد
نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران آب کرده: به میزان لازم
ادویه پلویی: یک قاشق غذاخوری پر
چطور بپزم:
کنگر تیغ گرفته و پاک شده را خرد کنید و آن را سرخ کرده و با 2 لیوان آب بپزید. هویج را خرد کرده به کنگر اضافه کنید تا پخته شود. سیب‌زمینی را خرد و سرخ کنید و کنار بگذارید. پیاز‌ها را سرخ کنید و گوشت را به آن افزوده و تفت دهید. همه مواد را در این مرحله با هم مخلوط کنید و نمک و فلفل و ادویه پلویی دارچین‌دار را به مواد کوکو بزنید. تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و به آنها بیفزایید و به هم بزنید و برای عطر و طعم بیشتر کوکو، زعفران آب کرده را هم به آن اضافه کنید و مایه را در روغن داغ بریزید تا کم‌کم خودش را بگیرد و سرخ شود. در انتها یک عدد گوجه را ریز خرد کرده و با یک قاشق رب گوجه و یک عدد تخم‌مرغ و زرشک مخلوط کنید و روی کوکوی بسته شده بریزید و درآن را ببندید تا مغز پخت شده و روی آن طلایی شود. بعد برش زده و در دیس مناسب بچینید و اطراف آن را با خیارشور، زیتون و پیازچه تازه تزئین و میل کنید.




منبع: جام جم


ویدیو مرتبط :
موزیک ویدئو تیتراژ برنامه بهار نارنج بنام فصل بهار