سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معرفي کتاب/ جرس فرياد ميدارد


کتابستان/ "جرس فرياد بر مي دارد" عنوان اثر سترگي است در قالب غزل و در ساحت عاشورا که جواد هاشمي "تربت" و ميثم کريمي زحمت پژوهش و گزينش اين مجموعه را بر عهده داشته و نشر شرکت تعاوني کار آفرينان فرهنگ و هنر آن را به زيور طبع آراسته است. اين اثر پر مايه که حاوي 720 غزل عاشورايي است شامل اشعار متآخريني چون اديب الممالک فراهاني تا متقدميني چون مرتض اميري اسفندقه است.
در اين مجموعه ارزشمند، غزليات بيش از دويست شاعر آمده است. انتخاب و به گزين 720 غزل از شاعران نامور معاصر و بعضا نزديک به عهد و روزگار عصر ما، کار چندان آساني نيست. آنچنان که پژوهشگران اثر بر آن تآکيد دارند براي فراهم آمدن اين مجموعه عظيم، افزون بر هزار ديوان، تذکره و مجموعه شعر ديده و بررسي شده که کاري بس سترگ و طاقت فرساست.
از جمله نکات برجسته اين مجموعه ذکر مآخذ و منابع هر شعر با ذکر شماره جلد و شماره صفحه آن در پاورقي هر غزل است. البته اطلاعات کامل مربوط به منابع، در پايان اثر با نام " کتاب نامه " آمده است. که خود منبعي ارزشمند براي پژوهشگران ادبيات عاشورايي.
از آنجا که در گردآوري اثر ، بهره مندي ذاکران، روضه خوانان و ستايشگران اهل بيت عليهم السلام مد نظر بوده است لذا گردآورندگان اين مجموعه گاهي به ناچار تغييرات کوچکي در بعضي ابيات اشعار داده اند.
گستره موضوعي و زماني اين گزيده اشعار، مربوط مي شود به آغاز حرکت قافله حضرت سيد الشهدا عليه السلام از مدينه منوره به سوي کوفه و شام و بازگشت حزن انگيز اهل حرم به اين شهر مقدس(مدينه).
گردآورندگان گاهي چند نمونه از قالب هاي شعري ترکيب بند و ترجيع بند را نيز آورده اند که از نظر آنان اين دو قالب را "غزل پيوسته" مي نامند بنابراين در درج و گزينش غزليات تخطي اي صورت نگرفته است.
نکته ديگري که مي توان درباره اين اثر فاخر يادآور شد اين است که تمامي اشعار، مراثي و مصائب منظوم گوناگون واقعه عاشورا در 40 منزل طراحي شده است که ياد آور تعداد منازل آل الله عليهم السلام در مسير شام است. اين منازل به ترتيب حروف الفبايي مربوط به قوافي اشعار آمده است.

و اما منازل:
منزل اول: مدح حضرت حسين بن علي عليه السلام، منزل دوم : حرکت از مدينه، منزل سوم: حرکت از مکه،
منزل چهارم: هلال محرم و عزاداري، منزل پنجم: ورود به کربلا، منزل ششم: سرزمين عشق؛ کربلا، منزل هفتم: اصحاب الحسين عليه السلام، منزل هشتم: حضرت مسلم عليه السلام و حضرت هاني عليه السلام، منزل نهم: فرزندان حضرت مسلم عليه السلام، منزل دهم: حضرت حر عليه السلام، منزل يازدهم: حضرت جون عليه السلام (غلام سياه)، منزل دوازدهم: برخي از ياران امام عليهم السلام، منزل سيزدهم: فرزندان حضرت زينب عليها سلام (حضرت عون عليه السلام و حضرت محمد عليه السلام)، منزل چهاردهم: حضرت قاسم بن الحسن عليه السلام، منزل پانزدهم: حضرت عبدالله بن الحسن عليه السلام، منزل شانزدهم: عطش، منزل هفدهم: حضرت علي اصغر عليه السلام، منزل هجدهم: حضرت علي اکبر عليه السلام، منزل نوزدهم: حضرت اباالفضل عباس عليه السلام، منزل بيستم: شب عاشورا، منزل بيست و يکم: وداع، منزل بيست و دوم: اتمام حجت، مناجات با پروردگار، منزل بيست و سوم: مصائب شهادت حضرت، منزل بيست و چهارم: بازگشت ذوالجناح، منزل بيست و پنجم: شام غريبان، منزل بيست و ششم: تنور خولي (عليه اللعنه)، منزل بيست و هفتم: حضرت زينب کبري عليها سلام، منزل بيست و هشتم: عبور قافله از قتگاه، منزل بيست و نهم: حرکت از کربلا، منزل سي ام: دفن شهدا و بني اسد، منزل سي و يکم: دروازه کوفه، منزل سي و دوم: مصائب اسارت، منزل سي و سوم: دير راهب، منزل سي و چهارم: ورود به شام، منزل سي و پنجم: مجلس يزيد (عليه اللعنه) منزل سي و ششم: حضرت رقيه عليها سلام، منزل سي و هفتم: اربعين، منزل سي و هشتم: بازگشت به مدينه، منزل سي و نهم: حضرت ام البنين عليها سلام و حضرت رباب عليها سلام، منزل چهلم: حضرت علي بن الحسين عليه السلام.

اين اثر در مجموعه اي جداگانه تحت عنوان "که بر بنديد محمل ها" با محوريت هر کدام از شخصيت هاي عاشورا به طور جداگانه منتشر شده است که در واقع خلاصه اثر حاضر است.

شرکت تعاوني کارآفرينان فرهنگ و هنر
جواد هاشمي


ویدیو مرتبط :
رسوایی جرس