علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



فوران آتشفشانی که هیچکس آن را روی زمین ندید/عکس‌های ماهواره ناسا


دانش > طبیعت - همشهری آنلاین نوشت: کوه آتشفشان سورابایا برای اولین بار طی ۶۰ سال گذشته در نمایشی دیدنی دو بار فوران کرد، اما از آنجایی که هیچ انسانی در جزیره دورافتاده این آتشفشان زندگی نمی‌کند، تنها ناظر این رویداد طبیعی ماهواره رصد‌خانه زمین ناسا بوده‌است.

براساس گزارش دیسكاوری، این آتشفشان در جنوب اقیانوس اطلس واقع شده‌است و زمین‌های اطراف آن هیچ سكنه‌ای ندارد. از این رو ماهواره ناسا تنها شاهد دو فوران این آتشفشان در روزهای 24 آوریل و اول می 2016 بوده‌است.


فوران‌های آتشفشانی در مناطق دورافتاده‌ای مانند جنوب اقیانوس اطلس معمولا چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند. اما پیشرفت در زمینه نظارت ماهواره‌ای و لرزه‌ای دیدگاهی جدید از رویداد‌های آتشفشانی در سرتاسر جهان در اختیار دانشمندان قرار داده‌است. به گفته رصد‌خانه زمین،‌امروزه دانشمندان می‌توانند نشانه‌های وقوع یك رویداد در مناطقی بسیار دورافتاده و غیرمسكونی را به دست آورند.


كوه سورابایا در جزیره بریستول، یكی از بزرگترین جزیره‌های مجمع‌الجزایر ساوث ساندویچ واقع در 1776 كیلومتری بونوس‌آیرس در آرژانتین واقع شده‌است. این آتشفشان 1100 متری یك آتشفشان چینه‌ای است، آتشفشانی بلند و مخروطی شكل كه از مواد آتشفشانی از قبیل گدازه و خاكستر ساخته شده‌است. این كوه معمولا زیر لایه‌های یخی و برفی پوشانده شده‌است و به همین دلیل است كه كسی در این جزیره سرد زندگی نمی‌كند.

سیستم تصویربرداری ماهواره لند‌ست 8 حین فوران‌های این كوه دو تصویر در رنگ غیر حقیقی به ثبت رسانده‌است كه هردوی این تصاویر از تركیبی از نورهای فروسرخ موج كوتاه، نزدیك به فروسرخ و نور سرخ به دست آمده‌اند. در هر تصویر داغ‌ترین بخش كوه به رنگ‌های قرمز درخشان و نارنجی دیده می‌شود و توده‌های بزرگ سفید رد خاكستر ناشی از فوران آتشفشان است. رنگ سبز آبی درون تصویر نیز توده‌های یخی را نمایش می‌دهد.

5454


ویدیو مرتبط :
فوران آتشفشانی اتنا بر اساس تصاویر فروسرخ ماهواره ای