سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



چرا حشرات جذب نور می شوند و دورش می چرخند ؟


تاریخ انتشار : 22 فروردین 1395

یکی از سوالاتی که از بچگی تو ذهن من بود اینه که چرا حشرات دور نور لامپ جمع میشن و همش دورش می گردن ؟ بعد از تحقیق در مورد این مسئله ، گفتم یه دفعه پستش کنم تا شما دوستان عزیز هم در جریان باشید .

چرا حشرات جذب نور می شوند ؟

چرا حشرات جذب نور می شوند ؟

تئوری جفت گیری حشرات

یه تئوری اینه که میگن داخل بدن یه سری از حشرات ، مواد شیمیایی به نام فرومون Pheromone وجود داره که از خودشون امواج مادون قرمز تولید می کنن . این امواج برای جنس مخالف جاذبه داره یعنی جنس ماده یا نر برای ایجاد جذابیت ، از خودش مادون قرمز تولید می کنه . از طرفی لامپ های فلورسنت مثل مهتابی و لامپ کم مصرف CFL از خودشون امواج مادون قرمز تولید می کنن . به همین دلیل اون حشره خدانشناس که فقط به لذت های دنیوی فکر میکنه ، تصور می کنه که اون لامپ مهتابی یا CFL یه حشره است که داره واسه جفت گیری اعلام رضایت می کنه ، دیگه خبر نداره که اون جنس مخالف ، سرش جای دیگه گرمه . جالب اینجاست که بعضی از این حشره ها انقدر درگیر لذایذ زودگذر میشن که همش با سر میرن تو لامپ :)

تئوری جهت یابی حشرات توسط نور

یه سری دیگه از دانشمندا میگن که حشرات از نور ماه برای جهت یابی استفاده می کنن . یعنی دنباله نور ماه رو میگیرن و همینجوری پیش میرن . وقتی یه جایی یه لامپی روشنه ، این حشرات فکر می کنن که نور ماهه و همینجوری دورش می گردن . در واقع حشرات ، تو یه زاویه خاصی نسبت به نور ماه حرکت می کنن و وقتی به یه نور مصنوعی مثل نور شمع ( شمع هم مادون قرمز تولید می کنه ) یا لامپ مهتابی می رسیدن ، همش می خواستن زاویه خودشون رو نسبت به نور تنظیم کنن ، اینجوری میشه که دور اون منبع نوری همش می چرخن !

به عمل جذب حشرات توسط نور میگن Phototaxis . البته یه سری از حشرات هم هستن که نه تنها به نور جذب نمیشن بلکه از نور فرار می کنن مثل سوسک حموم و یا کرم خاکی .

تئوری تغذیه حشرات از گیاهان

مثل اینکه بعضی از گیاهان از خودشون امواج فرابنفش یا UV تولید می کنن . در پست راهنمای لامپ ال ای دی توضیح دادم که لامپ های کم مصرف و فلورسنت از خودشون امواج فرابنفش تولید میکنن و حشرات هم فکر می کنن که یه گیاهی چیزی اونج هست و واسه تغذیه نزدیکش میشن . حشره ها به منبع تولید امواج فرابنفش بیشتر از مادون قرمز جذب میشن . به همین دلیل خیلی ها تئوری لذت های دنیوی رو نقض می کنن . چون جنس مخالف بیشتر مادون قرمز تولید می کنه تا فرابنفش .

یه تئوری دیگه اینه که جایی که نور زیاده ، مسیر کاملا مشخصه و حشرات دوست دارن از اونجا حرکت کنن ، واسه همین هی میرن و به لامپ برخورد میکنن ( مغزم که ندارن بناده ی خدا که درس عبرت بگیرن که )

با تمام این حرفایی که می زنن هنوز دلیل کاملا علمی و مشخصی وجود نداره که چرا حشرات دور یه منبع نوری حرکت می کنن . شما چی فکر می کنید ؟

حتما مطالب زیر رو هم بخونیدیادمه یه دوره ای که با قطعات الکترونیکی زیاد سر و کله می زدم ته آرمانم این بود که یه LED هفت رنگ رو توی یه مدار الکترونیکی بذارم و واسه خودش همینجوری رنگ عوض کنه ! اون زمان خب خیلی خبری از مایکروپروسسور و آی سی های هوشمند نبود…کم کم داریم به دنیای عجیب و غریبی که همه ما دوس داریم نزدیک میشیم ، همون دنیایی که با حرکت دست و اشاره چشم و بالا انداختن ابرو به همه وسائل و ابزارآلات دور و برمون دستور بدیم . یه چیز تو مایه های فیلم " تهران 1500 "…قول میدم خیلی از شما ها که دارید این پست رو می خونید این مسئله رو نمی دونستید که شکستن لامپ کم مصرف می تونه خیلی مضر باشه ، دلیل هم دارم . یک اینکه اگه می دونستید الان در حال خوندن این پست نبودید :D و دوم اینکه اطلاع…کشیدن پتو روی سر و صورت ، سلول های مغزتون رو از بین می بره !! فکر میکنم جمله بالا به قدری شوک آور باشه که دیگه این کار عجیب رو انجام ندید ، من واقعا نمی دونم چه چیزی باعث میشه که بعضی ها تمام بدنشون رو می برن… این مطلب توسط وب سایت علم فردا تهیه شده ! دوستان عزیز ، متاسفانه اخیرا سایت های زیادی بدون اجازه ما مطالب علم فردا رو کپی میکنن و به نام خودشون میزنن . خواهش میکنیم برای حمایت از علم فردا حتما به هر کسی که می تونید اطلاع رسانی کنید که منبع اصلی این مطالب وب سایت علم فردا ست ! دیجیک ، فروش انواع کابل و تبدیل لطفا این مطلب رو با دوستان تون هم به اشتراک بذارید !

موضوعات مرتبط

محمد امین زادهمحمد امین زاده محمدرضا امین زاده هستم ، مهندس الكترونیك و سردبیر مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار و طراحی مدارهای الکترونیکی دارم ، اگه فرصتی باقی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و همچنین طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم . نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . ♥ حمایت مالی از علم فردا


ویدیو مرتبط :
آزمایش علوم جذب نور و گرما