«دیوان(ه‌ی)شمس» منتشر شد


کتاب «دیوان(ه‌ی)شمس» دربرگیرنده گزیده‌ای از غزلیات دیوان کبیر با عنوان فرعی «خوانش و گزینه غزلیات مولانا جلال‌الدین محمد بلخی» اثر رضا روزبهانی منتشر شد.

روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه سمنان، اظهار کرد: این کتاب 120 صفحه‌ای که دربرگیرنده 89 غزل از دیوان شمس است به همت انتشارات روزگار به پیشخان کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور راه یافته است.

وی با بیان اینکه کتاب «دیوان(ه‌ی)شمس» در چهار فصل تدوین شده، خاطرنشان کرد: «طبله کالبد آوردم»، «داد جارویی به دستم آن نگار»، «حرف پریشان رسید» و «دیده شود حال من ار گوش شود چشم شما» فصل‌های چهارگانه این کتاب هستند.

نویسنده اثر پژوهشی «مالیخولیای غزل» ادامه داد: همچنین مقدمه‌ای با عنوان «اشارتی به ناگزیر» در دیباچه این کتاب آمده که به شرح ضرورت انتشار این اثر و برخی ویژگی‌های شعری مولانا پرداخته است.

روزبهانی درباره مبنا و ضرورت تقسیم‌بندی غزلیات شمس در چهار فصل و چرایی آن گفت: این تقسیم‌بندی چهارگانه بر اساس مؤلفه‌های مختلف و از جمله چهار مؤلفه زبان، فرم و فضاسازی، تکنیک‌های پسامدرن و اتفاقات محتوایی شعر مولانا صورت گرفته است.

پیش‌تر کتاب «مالیخولیای غزل» از آثار پژوهشی رضا روزبهانی درباره شعرهای مولانا از سوی نشر قطره منتشر شده بود و «دیوان(ه‌ی)شمس» در واقع دومین اثر این نویسنده در خصوص دیوان کبیر محسوب می‌شود که از این هفته به بازار کتاب راه یافته است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نقد دیوان شمس تبریزی +18