روانشناسی


2 دقیقه پیش

وسواس خود را درمان کنید!

چرا وسواس باید درمان شود؟ هر بار که با کسی دست می‌دهد فورا دست‌هایش را می‌شوید یا از دست دادن با دیگران امتناع می‌کند .حتی تقریبا هر بار، پس از خروج از خانه یا ماشین‌اش ...
2 دقیقه پیش

بر رنجش و کینه غلبه کنید!

رنجش ها بخش اجتناب ناپذیر زندگی اجتماعی هستند که خارج از خواسته ما بر ما تحمیل می شوند. اما این به معنای آن نیست که ما محکوم به حمل کردن آنها با خود در همه عمرمان هستیم. ...



راه‌های رسیدن به زندگی خلاق


زندگی خلاق 

نگرانی را به مرحله قبل از تصمیم‌گیری محدود كنید اگر برای رسیدن به هدف بیش از یك راه سراغ دارید برای انتخاب مناسب‌ترین آن‌ها تامل كنید. خوب فكر كنید و همه جوانب را در نظر بگیرید اما پس از انتخاب راه،‌ بدون كمترین نگرانی در آن جهت حركت كنید. به جای دیروز و حوادث مربوط به گذشته به امروز فكر كنید...

 در هر لحظه تنها به یك هدف بیندیشید. گاه لازم است كه حل مشكل را به تعویق بیندازید. در این صورت آن را موقتا از ذهنتان خارج كنید به مكانیزم خودكار خود فرصت بدهید تا در جهت صلاح شما راهی بیابد. با آرامش كار كنید، اطمینان یعنی آرامش و نومیدی یعنی تنش و فشارهای عصبی. اگر قصد پیروزی دارید به پیش بروید. از ایستایی كاری ساخته نیست. باید هر روز زندگی پویا و پرتحرك باشد. در جهت تحقق هدفی كه در نظر گرفته‌اید بزرگ یا كوچك حركت كنید.

حذف باورهای منفی و كاذب، راه دیگر برای رسیدن به زندگی خلاق است. خود را از باورهای منفی و كاذب نجات دهید. باورهای منفی خود را بررسی كنید می‌توانید آن‌ها را آن طور كه هستند در نظر بگیرید آیا نمی‌توانید آن‌ها را به كلی از وجود خویش پاك كنید؟ اگر نمی‌توانید دست كم آن‌ها را در همان حد كه هستند نگه دارید تا بتوانید با آن‌ها زندگی كنید.

به یاد یكی از موفقیت‌های خوب گذشته خود بیفتید موفقیتی كه به راستی به خاطر آن احساس غرور كرده‌اید به خود بگویید: مهم نیست كه در گذشته شكست‌هایی را تحمل كرده‌ام به جای آن كه به موفقیت‌هایی كه داشته‌ام توجه خواهم كرد. سزاوار خوبی‌ها و مثبت‌های زندگی هستم. من ناخدای كشتی خود هستم و تمام فكر و ذكرم را به هدف‌های خلاق و سازنده معطوف خواهم كرد.

با سرزنش خویش، لذت و شادمانی را از خود دریغ می‌كنید. این حق شماست كه بدون احساس بیم و هراس و تقصیر، احساس شادمانی كنید. زندگی خلاق تصمیم گرفتن برای شاد بودن است. پیروزی نیروهای مثبت فكر و تصور بر نیروهای منفی تفكر و تصور است.

اگر مشتاق باشید كه از اندیشه‌های منفی و نگرانی‌هایتان آگاه باشید و ژرف‌تر به آن‌ها بنگرید تا ببینید كه ریشه آن‌ها چیست می‌توانید از اندیشه‌های منفی و نگرانی‌هایتان به شیوه مثبت سود جویید. به محض این‌كه از باورهای منفی خودتان آگاه شوید می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید. شناخت عمیق باور منفی به این معناست كه 99 درصد از راه‌ رها كردنش را طی كرده‌اید. شاید چیزی به طول بینجامد كه كاملا از بین برود. اما همین كه واقعا آن را ببینید و احساس كنید كه چگونه در زندگی‌تان سرگرم كار بوده است بی‌شك راه خروج را در پیش خواهد گرفت.

با خودتان همنوا و هماهنگ شوید و قدر زندگی‌تان را بدانید. این فرایند سبب می‌شود كه انرژی مثبت وجودتان جریان پیدا كند و خود به خود موجب خلاقیت افزون‌تر زندگی‌تان می‌شود. و اما گام دیگر عفو و بخشش خود است. شما هم احتمالا با مشكلات بمانید، بسازید و ستیز كنید. عقب‌نشینی موقتی هم اشكالی ندارد كمكی است به شما تا دوباره به زندگی باز گردید. قبل از هر چیز خود را مشمول عفو قرار دهید. خطاها و لغزش‌های گذشته را به خود ببخشایید. از شكنجه كردن خویش به گناه عقل و درایتی كه باید در  گذشته به خرج می‌دادید و ندادید دست بكشید. فراموش كنید كه در موقعیتی به جای جسارت احتیاط كرده‌اید و در موقعیتی دیگر كه احتیاط شرط عقل بوده بی‌پروا بوده‌اید. عصبانیت‌های بی‌مورد را فراموش كنید، فراموش كنید كه در جایی در احقاق حق خود كوتاه آمده‌اید بگذرید كه در برخوردی با سخنان تند و درشت، احساسی را جریحه‌دار كرده‌اید.

با جمع كردن امروزهای خلاق به زندگی خلاق می‌رسیم

زندگی خلاق بدون بخشیدن خود به خاطر لغزش‌ها و خطاهای گذشته امكان‌پذیر نیست كسی كه توانایی بخشیدن خود را ندارد شب از بی‌خوابی رنج می‌برد و روز از سلامت و خستگی.

وقتی خود را می‌بخشید به احتمال زیاد توانایی بخشیدن دیگران را پیدا می‌كنید. چه بسیار آدم‌هایی كه دلگیر و دلخور از رفتار بد دیگران، لحظات عمر خود را تباه می‌كنند آیا وقت آن نرسیده كه همه را یك جا مورد عفو قرار دهیم؟ تنها در این صورت است كه می‌توانید برای ایام عمرتان هدف و برنامه‌ای در نظر بگیرید و در جهت تحقق آن بكوشید تا از یك زندگی شیرین و دوست‌داشتنی و پرتحرك برخوردار گردید. قبول كه دنیای ما عیب و نقص زیاد دارد اما بدانید علی‌رغم همه ایرادها، نكته‌های مثبت هم هست و بر شماست كه آن‌ها را بیابید، ارزش‌های خوب فراوان است و شما باید آن‌ها را پیدا كنید. در دنیای امروز زندگی می‌كنید در دنیای امروز است كه باید خوش زیستن را یاد بگیرید فردا را فراموش كنید به امروز بیندیشید.

آخرین گامی كه برای داشتن زندگی خلاق توصیه می‌گردد تلاش برای پیشرفت و رشد پیوسته می‌باشد. لازمه پیشرفت و ترقی است كه احساسات منفی را از ذهن بشویید و به نیروهای مثبت زندگی بیندیشید، با تلاش برای رسیدن به تعالی هر روز عمرتان خلاق می‌شود. همه روزه برای رسیدن به بهترین‌های خود تلاش می‌كنید و این گونه شادی و شادمانی را به زندگی خود می‌آورید. موفقیت در دسترس شماست سال‌های عمر شما می‌تواند پر معنا باشد باید به رشد و تعادل پی برید. وقت گرانبهاست. از روز خلاق خود استفاده كنید عمر نوح نداریم فرصت زندگی كوتاه است. این فرصت كوتاه را هدر ندهیم. برای استفاده از منابعی كه در اختیار دارید هرگز دیر نیست. باید همه روزه برای رشد و تعالی تلاش كنیم نباید علف‌های هرز و بی‌مصرف زندگی باشیم باید تا حد استعداد خود رشد كنیم. باید هر روز چیز تازه‌ای یاد بگیرید و هر روز بر اساس آن‌چه می‌آموزید روش‌های نویی برای بهتر زندگی كردن ابداع كنید. زندگی خود را جاودانه و به یاد ماندنی سازید.

پس یاد گرفتیم كه خلاقیت برای امروز، هدفگذاری برای امروز، بیایید امروز را مغتنم بشماریم. بیایید به نبرد احساسات منفی برویم و زندگی را به خوشی برگزار كنیم.

به امروز بیندیشیم كه فردا روز دیگری است كه هنوز از گرد راه نرسیده است. با جمع كردن امروزهای خلاق به زندگی خلاق می‌رسیم.

كسی كه زندگی خلاق دارد احساس توانمندی را در خود پرورش می‌دهد با مهر و محبت، ناكامی‌ها را می‌پذیرد و نیروهایش را در راه تحقق اهدافی كه دارد بسیج می‌كند.

ایام گرانبهای عمر را به بطالت تباه نمی‌كند خوب می‌داند كه بیكاری و وقت‌گذرانی و به فراغت پرداختن بیش از اندازه، اسباب تكدر خاطر می‌شود.

انسان خلاق دلبسته مادیات نیست. اتومبیل گران‌قیمت و لباس‌های فاخر و خانه‌های مجلل خوب است اما اصل نیستند.

انسان خلاق، سعادت را در القاب و زندگی در محلات مشهور و خوش آب و هوا جست‌وجو نمی‌كند. به قدری محو زندگی است كه فرصتی برای خود خوری پیدا نمی‌كند. جان كلام آن كه مشتاق و علاقه‌مند و هدف‌گراست.

مجله موفقیت

اخبارمرتبط :

افراد خلاق اینگونه‌اند

نحوه فکر کردن آدم های خلاق!!

چگونه فردی خلاق و نوآور باشیم؟


ویدیو مرتبط :
تفکر خلاق در زندگی