سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جزییات تعرفه‌گذاری 14 خدمت از خدمات انتقال خون اعلام شد


ایسنا/ مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور جزییات تعرفه‌گذاری 14 خدمت از خدمات انتقال خون را تشریح کرد.

دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله در حاشیه بازدید از بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در نشستی خبریبا بیان اینکه یکی از وعده‌هایی که داده بودیم اقتصادی شدن چرخه انتقال خون بود، گفت: با تلاش وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون 14 خدمت انتقال خون تعرفه‌گذاری و وارد کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات شد و در فروردین ماه نیز ابلاغ شد. البته مشکلاتی در اجرای تعرفه‌گذاری‌ها داشتیم که با دستور وزیر رفاه به سازمان‌های بیمه‌گر این تعرفه‌ها ابلاغ و خدمات انتقال خون تعرفه‌گذاری شدند.

وی با بیان اینکه هفت خدمت از این 14 خدمت انتقال خون در گذشته تعرفه‌گذاری شده بودند اما مورد بازبینی قرار نگرفته بودند، افزود: این خدمات هزینه‌های سنگینی را بردوش بیماران قرار می‌داد. یکی از این خدمات، خدمت مربوط به "فرزیس" بود که در گذشته تنها ارزش خدمت تعرفه‌دارشده بود و ملزومات مصرفی آن تعرفه‌گذاری نشده بود. به همین جهت هزینه‌های زیادی دربرداشت؛ به طوری که در هر بار مراجعه مردم برای دریافت این خدمت باید بیش از یک میلیون تومان هزینه می‌کردند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هم ارزش خدمت و هم ملزومات مصرفی آن تعرفه‌گذاری شده‌اند، گفت: امروز سازمان انتقال خون مستقیما این خدمت را ارائه می‌کند، اما در گذشته افراد می‌بایست به مراکز خصوصی که واردات جزئی ملزومات مصرفی در آنها صورت می‌گرفت، مراجعه می‌کردند و این موضوع هزینه‌ها را افزایش می‌داد.

پورفتح‌الله با بیان اینکه از این 14 خدمت، سه مورد آن خدمات جدیدی بوده که در انتقال خون ارائه نمی‌شد، گفت: اکنون در حال برنامه‌ریزی برای ارائه آنها هستیم. یکی از خدمات، تولید خونی است که مگالوویروس آن منفی باشد که این خدمت بسیار مهم و استراتژیک است و برای نوزادان نارس که به دلیل ضعف ایمنی نمی‌توانند خون معمولی دریافت کنند، استفاده می‌شود. همچنین بیمارانی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند از این خدمت استفاده می‌کنند که شیوعی 95 درصدی در جامعه دارد و درمان آن بسیار پرهزینه است. با تعرفه‌گذاری این خدمات امکان ورود آنها به انتقال خون فراهم شد.

وی افزود: خدمت دیگر، گلبول قرمز و پلاکت با حذف گلبول‌های سفید است که این خدمت نیز تعرفه‌گذاری شد و می‌توان آن را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه تعرفه‌گذاری این خدمات کمک بزرگی برای سازمان‌های بیمه و مردم است، گفت: همچنین این تعرفه‌گذاری سطح خدمات انتقال خون را ارتقا می‌دهد و امروزه ثابت شده بیمارانی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند باید خونی را که گلبول‌های سفید آن حذف شده، استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در صورت استفاده از خون با حذف گلبول‌های سفید 1.2 تخت‌روز بیمارستانی کاهش می‌یابد، گفت:‌این موضوع می‌تواند تخت روز بیماران را که خون و فرآورده‌های خونی استفاده می‌کنند، کاهش داده و هزینه‌های بیمه ها را نیز کاهش دهد.

فتح‌الله با بیان اینکه در گذشته بعضی از این فرآورده‌ها تعرفه داشتند، گفت: در گذشته یک خدمت وجود داشت که گلبول‌های سفید را در هنگام تزریق خون جدا می‌کرد، اما این روش در دنیا منسوخ شده و دنیا به این سمت رفته که بلافاصله بعد از دریافت خون، گلبول‌های سفید را حذف کند.

راهنمای مصرف خون تدوین شد

وی از تدوین راهنمای مصرف خون و فرآورده‌های خونی با همکاری 11 انجمن تخصصی خبر داد و گفت: با استفاده از این راهنما مدیریت مصرف را انجام می‌دهیم تا انتقال خون به سمتی رود که خون و فرآورده‌های خونی فقط در جایی که نیاز است مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تاکید بر مدیریت خون بیمار گفت: این کار تجربه‌ای بود که در آمریکا آغاز شد و آنها از سال 2014 برنامه مدیریت خون بیمار را آغاز کردند. بنابراین ما نیز باید کاری کنیم که بیمار به خون دیگران نیاز پیدا نکند و در صورت نیاز، از خون خودش استفاده شود. در آمریکا با این کار طی دو سال نه تنها از هفت درصد افزایش اهدای خون جلوگیری شد، بلکه اهدای خون از 16 میلیون به 14 میلیون کاهش یافت.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: باید امکانات بیمارستانی را برای مدیریت خون بیمارگسترش دهیم. البته در گذشته بیمارستان‌ها انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه نداشتند؛ چرا که خون به صورت رایگان در خدمت مراکز درمانی قرار می‌گرفت، اما اکنون با همکاری بیمه‌ها ضمن عدم تحمیل هزینه به بیمار و بیمه‌ها، می‌توانیم فرآورده‌های با کیفیت مناسب را در اختیار بیماران قرار دهیم.


ویدیو مرتبط :
خون دادن مدیرکل انتقال خون و معاونش