سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



گزینه‌های جدید ایران برای صادرات گاز به اروپا/ واکنش اجلاس سران به تحریم‌های ایران و روسیه


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، وزیر نفت در نشست خبری که صبح امروز در حاشیه اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز برگزار شد با اشاره به برگزاری اجلاس فوق‌العاده و با حضور وزرای این مجمع در جلسه صبح امروز، گفت: دستور کار این اجلاس فوق‌العاده تعیین اسناد جلسه سران بود که طبق روال باید این اسناد مورد تأئید وزرای انرژی عضو این مجمع قرار می‌گرفت.

زنگنه با اشاره به اینکه بیانیه اجلاس سران تهیه و تنظیم و مورد تائید اعضا قرار گرفت گفت: یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی در اجلاس فوق‌العاده تهیه گزارشی بود که برای ارسال به جلسه کاپ 21 که قرار است هفته آینده در پاریس برگزار شود تهیه شده و محور آن اهمیت گاز در بهبود محیط زیست است.

وزیر نفت ادامه داد: اجلاس عادی قرار است بعد از ظهر امروز به ریاست وزیر انرژی روسیه و دبیرکلی آقای عادلی برگزار شود و در این جلسه دبیرکل جدید این مجمع به مدت دو سال انتخاب خواهد شد.

وی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه ایران برای بازگشت سهم خود به بازار نفت از کسی اجازه نخواهد گرفت، گفت: ما بر اساس وظیفه خود نامه‌ای را به اوپک ارسال کردیم و در آن گفته شد ایران پس از لغو تحریم‌ها تولید نفت خود را افزایش خواهد داد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون اوپک 1.5 میلیون بشکه مازاد سهم خود تولید می‌کند،‌تصریح کرد: کسانی باید از بازگشت ایران نگران باشند که سهم ایران را قبلاً از بازار گرفته‌اند.

زنگنه با اشاره به اینکه در حاشیه این اجلاس با الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد، ادامه داد: روسیه شریک راهبردی ایران در صنعت نفت و گاز است و قطعاً مذاکرات ما با روسیه خوب و سازنده خواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین ایران همکاری‌های دو و چند جانبه مؤثری با دیگر اعضا خواهد داشت که از جمله این همکاری‌ها می‌توان به برنامه صادراتی گاز ایران به عراق اشاره کرد.

به گفته زنگنه، اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در تهران برگزار می‌شود نسبت به دو اجلاس سران که در دوحه قطر و روسیه برگزار شد از اهمیت بالاتری برخوردار است زیرا در این اجلاس 9 رئیس جمهور حضور دارند.

وزیر نفت در ادامه این نشست با اشاره به صادرات گاز ایران گفت:‌ ایران قصد دارد گاز خود را به صورت LNG به اروپا صادر کند و در مورد صادرات گاز به خط لوله از طریق خاک ترکیه نیز بستگی به نظر ترکیه دارد که آیا آنها قصد دارند گاز ایران را خودشان تحویل بگیرند و صادر کنند و یا اینکه ایران گاز را مستقیم به اروپا صادر خواهد کرد.

وزیر نفت در ادامه به شرایط مجمع کشورهای صادرکننده گاز اشاره کرد و گفت: این اجلاس در حال حاضر نمی‌تواند بر روی عرضه و قیمت گاز تأثیرگذار باشد و هنگامی که به سمت فروش گاز به صورت تک محموله رسیدیم و این فروش‌ها افزایش پیدا کرد قطعا مجمع کشورهای جهانی صادرکننده گاز در قیمت گاز نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

زنگنه در ادامه این نشست خبری با اشاره به برنامه ایران برای صادرات، ترانزیت و سوآپ گاز گفت: ما مذاکرات جدی را با روسیه و چند شرکت از ترکمنستان دنبال کرده‌ایم و اگر این مذاکرات نهایی شود می‌توان گفت ایران در بازار سوآپ گاز می‌تواند قدرتمندتر از گذشته ورود پیدا کند.

زنگنه در ادامه با اشاره به ورود ایران به بازار صادراتی از طریق LNG گفت: در دوران پساتحریم همانطور که گفتم اولویت صادراتی ما به اروپا LNG است به همین منظور ایران باید وارد تولید LNG شود و کارخانه نیمه تمام 10 میلیون تنی ما باید راه‌اندازی شود از طرفی نیز وارد یک قرارداد برای تولید LNG از گازهای در حال سوختن میدان فروزان شده‌ایم که این قرارداد به زودی نهایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از گزینه‌های ایران برای تولید LNG عمان است که ایران گاز خود را به عمان تحویل داده و LNG تولیدی را صادر خواهد کرد، اضافه کرد: پیش از لغو تحریم‌ها گزینه ایران برای صادرات LNG قطر بود به طوریکه قرار بود گاز ایران به قطر داده شود و آنها LNG را صادر کنند.

زنگنه در ادامه این نشست با اشاره به مسائل سیاسی و تحریم‌های ظالمانه گفت:‌ در اجلاس سران قصد داریم تحریم‌هایی که علیه ایران و روسیه شده است را محکوم کنیم به همین دلیل ایران و کشورهای عضو تاکید کرده‌اند به دنبال سیاسی کردن بازار گاز نیستند و با سیاسی‌کاری نیز مخالفت کرده‌ایم.

وی در پایان گفت:‌ در حال حاضر آذربایجان درخواست خود را مبنی بر عضویت در این مجمع اعلام کرده اما هنوز نهایی نشده است و باید ببینیم در اجلاس عادی وزارتی که بعد از ظهر برگزار می‌شود آنها درخواست رسمی خود را ارائه می‌کنند یا خیر و در حال حاضر تنها گزینه درخواست‌کننده برای عضویت جدید آذربایجان است.

انتهای پیام/

 


ویدیو مرتبط :
اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در تهران