از باربی باحجاب تا خوشی‌ها و مصائب کار


انتخابات آمریکا داغ‌تر از هر زمان دیگری است، گفت‌و‌گوهای صلح برای سوریه در جریان است و در داخل هم خبرهای انتخاباتی و سالگرد پیروزی انقلاب پر بسامدتر از هر خبر دیگری شنیده می‌شود،‌ اما در کنار همه اینها، هفته گذشته خبرهای جالبی هم داشت که بیشترشان در میان هیاهو گم شد. این‌جا می‌توانید بعضی از آن خبرها را بخوانید.

باربی باحجاب، «همان طور که من هستم»

باربی یک عروسک لاغر سپیدپوست است که خیلی‌ها او را به خاطر این که نوع خاصی از زندگی را تبلیغ می‌کند نمی‌پسندند. ‌حالا یک دختر جوان مسلمان تصمیم گرفته است نشان دهد که باربی مورد علاقه او چه طور است.

حنیفه آدم، دختر 24 ساله دانشجوی علوم پزشکی، هفته گذشته یک صفحه در اینستاگرام راه انداخته و اسم آن را گذاشته است تیپ باربی،‌ «Barbie Style Instagram page» این صفحه همین حالا بیش از 19 هزار دنبال‌کننده از سرتاسر جهان دارد.

خانم آدم در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان در مورد ابتکارش برای پوشاندن حجاب به عروسک‌های باربی گفته است: «من تا قبل از این عروسک‌های باربی را در حجاب ندیده بودم. برای همین تصمیم گرفتم که یک صفحه اینستاگرام باز کنم و لباس‌هایی که خودم درست کردم را به تن باربی‌ها کنم. فکر می‌کنم این واقعا مهم است که عروسک‌هایی وجود داشته باشند که همان طوری لباس بپوشند که من لباس می‌پوشم.»

او معتقد است این کار باعث می‌شود این باور نادرست در مورد اینکه بسیاری زنان در جهان اسلام مجبور هستند حجاب داشته باشند اصلاح شود. این ابتکار تا امروز هزاران مشتری پیدا کرده و حنیفه می‌گوید از سرتاسر جهان با او تماس می‌گیرند تا باربی‌های باحجاب سفارش دهند.

حنیفه که مدتی را در بریتانیا دانشجو بوده است، می‌گوید حالا که باربی‌هایی با رنگ‌های مختلف پوست و سایزهای مختلف تولید می‌شوند او کارش را توسعه خواهد داد و برای باربی‌های جدید هم لباس‌های اسلامی خواهد دوخت.

صحنه ای که لندن را 9 سال عقب برد

شاید شنیده باشید که سال‌ها پیش وقتی در یک نمایش‌نامه رادیویی صحبت از حمله مریخی‌ها به زمین شد، مردم از ترس در خانه‌هایشان پنهان شدند و ساعت‌ها طول کشید تا مسئولان بتوانند این ترس عمومی را کنترل کنند و خیال مردم را راحت کنند که مریخی‌ها هنوز به ما حمله نکرده‌اند.

این بار هم مقامات و رسانه‌ها در لندن روز دوشنبه مجبور شدند گزارش‌های مکرری تولید کنند تا به مردم اطمینان بدهند که آن چیزی که صبح این روز اول هفته در مرکز لندن دیده شده است، صحنه‌سازی برای یک فیلم در حال ساخت بوده و خطری مردم را تهدید نمی‌کند.

روز دوشنبه در جریان ساخت یک فیلم،‌ یک اتوبوس در مرکز شهر لندن منفجر شد. پیش از آنکه رسانه‌ها فرصت کنند گزارش‌هایی در مورد این فیلم تهیه کنند، ترس عمومی عده زیادی از مردم را فرا گرفت و نشان داد که نگرانی از تکرار حوادث سال 2005 که در آن یک سلسله عملیات تروریستی حمل و نقل عمومی لندن را هدف گرفت، هنوز هم در پس ذهن مردم زنده است. با این حال،‌ اوضاع تحت کنترل بود و خیلی زود ترس صبحگاهی مردم تبدیل به سوژه خنده شد.

دنبال حیوان خانگی عجیب هستید؟ این آگهی برای شماست

یک خیریه نگهداری از حیوانات، عکس یک حیوان عجیب را منتشر کرده و خواسته است که اگر کسی می‌تواند سرپرستی او را قبول کند با این خیریه تماس بگیرد.

یک خرگوش هفت ماهه که همین الان هم به اندازه یک سگ بزرگ شده است،‌ به‌تازگی به این مرکز نگهداری حیوانات سپرده شده تا خانه تازه‌ای پیدا کند. در آگهی نوشته شده است که این خرگوش احتمالا از اینکه هست هم بزرگ‌تر می‌شود بنابراین سرپرست جدیدش باید بتواند مکان و غذای لازم برای او را فراهم کند و در نگهداری از خرگوش تجربه داشته باشد.

کارکنان این مرکز نگهداری حیوانات می‌گویند که این خرگوش که «اطلس» نام دارد،‌ بسیار دوست‌داشتنی و شیرین است و می‌تواند توجه هر کسی را به خودش جلب کند.

عکس این خرگوش در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود. بعضی‌ها فکر می‌کنند که این حیوان برای نگهداری در خانه بسیار عالی است،‌ بعضی‌های دیگر هم فکر می‌کنند که کباب‌کردن خرگوشی با این اندازه می‌تواند یک مهمانی با چند مهمان را راه بیندازد!

سال میمون‌ رسید

سال جدید چینی هفته گذشته آغاز شده است. آغاز سال میمون در تقویم چینی، همراه با کارناوال‌های خیابانی و تعطیلی مدارس در برخی ایالت‌های کشور چین است. سال جدید چینی در بیشتر کشورها و شهرهایی که محله مخصوص چینی‌ها دارند یا جمعیت چینی‌هایشان زیاد است هم جشن گرفته می‌شود.

اما در آغاز سال میمون، فعالان محیط زیست امیدوارند که شرایط زندگی این حیوان به خصوص در چین بهتر شود. هنوز نمایش‌های خیابانی مختلفی در چین برگزار می‌شود که در آنها میمون‌هایی که به اسارت گرفته شده‌اند وادار به انجام حرکاتی برای سرگرمی مردم می‌شوند تا صاحبانشان را ثروتمندتر کنند.

همزمان برخی آموزش‌دهنده‌های حیوانات هم که به طور خاص میمون‌ها را آموزش می‌دهند، امیدوار هستند که در سال جاری توجه بیشتری به میمون به عنوان یک حیوان خانگی صورت بگیرد و این حیوان هم بتواند راه خود را به خانه‌های بیشتری باز کند.

کسانی که به طالع‌بینی اعتقاد دارند می‌گویند سال میمون، سال شیطنت و بازیگوشی، خلاقیت و هوش است. همان‌طور که می‌بینید،‌ هر کسی از ظن خودش یار سال جدید چینی می‌شود، آن هم در حالی که در پایان هفته‌ای که آغاز سال جدید چینی بوده است، بورس‌های آسیایی دوباره دچار افت شاخص‌ شده‌اند و پیش‌بینی شرایط اقتصادی برای چین در سال جدید چندان امیدوارکننده نیست.

سوپرمارکت‌های فرانسوی از دور ریختن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته منع شدند!

دولت فرانسه قانون جدیدی وضع کرده است که بر اساس آن، سوپرمارکت‌ها از بیرون ریختن مواد غذایی که تاریخ انقضایشان فرا رسیده است، منع می‌شوند. تقریبا در تمام کشورهای پیشرفته‌، روی مواد غذایی تاریخ «بهترین زمان مصرف» درج می‌شود و مواد غذایی‌ای که بهترین زمان مصرفشان رو به پایان است یا تمام شده است،‌ خریداری نمی‌شوند.

حدود یک سال قبل کمپینی در کشورهای اروپایی به راه افتاد تا جلوی دور ریخته‌شدن این مواد غذایی را بگیرد. فعالان اجتماعی برای جلوگیری از هدر رفتن این مواد غذایی که با وجود تمام‌شدن بهترین زمان مصرفشان هنوز قابل استفاده بودند، تحصن‌هایی به راه انداختند و در ادامه گروه‌های داوطلبی برای جمع‌آوری بسته‌بندی و تقسیم این مواد غذایی بین مردم نیازمند تشکیل شد.

این کار البته پر زحمت هم بود چون گروه‌های داوطلب باید مواد غذایی را از میان زباله‌های سوپرمارکت‌ها جدا و بسته‌بندی می‌کردند اما حالا دولت فرانسه تصمیم گرفته است که این روند را پایان دهد. با قانون جدید سوپرمارکت‌ها باید مواد غذایی که نمی‌خواهند بفروشند را به خیریه‌ها و بانک‌های غذایی که برای بی‌خانمان‌ها و نیازمندان غذا فراهم می‌کنند، بدهند.

سوپرمارکت‌ها در فرانسه به طور متوسط سالانه حدود 7 میلیون تن موارد غذایی را دور می‌ریزند. در قانون جدید اگر سوپرمارکت‌ها مواد غذایی را دور بریزند باید جریمه پرداخت کنند. فعالان اجتماعی امیدوار هستند که با قانون جدید سوپرمارکت‌ها مجبور به امضای تعهدنامه به خیریه‌ها بشوند و در نتیجه کیفیت غذایی که به نیازمندان اهدا می‌شود افزایش پیدا کند.

مشاهده یک قوی سیاه در آب‌های ایران

این هفته در آب‌های منطقه حفاظت‌شده بوشهر،‌ یک قوی سیاه دیده شده است. قوی سیاه،‌ اصالتا متعلق به استرالیاست. تمام نمونه‌های این پرنده که در باغ وحش‌های ایران دیده می‌شوند وارداتی هستند و محیط زیست هم اجازه رها کردن پرنده‌های وارداتی در آب‌های کشور را نمی‌دهد چون پرندگان غیر بومی در این محیط‌ها دشمن طبیعی ندارند و نظم و ترتیب طبیعت را به هم می‌ریزند.

حالا سوال اینجاست که این جناب قوی سیاه از کجا آمده است؟ با اینکه به تازگی کشف شده است که حتی قوهای سیاه هم ممکن است مهاجرت کنند،‌ مقصد عمده مهاجرت این پرندگان چین و بخش‌هایی از روسیه است و دیده‌شدن آنها در ایران تا کنون بی‌سابقه بوده است.

کارشناسان البته چندتایی جواب برای اینکه قوی سیاه از کجا آمده، دارند. یک احتمال این است که حیوان از باغ وحش فرار کرده باشد؛ باغ وحشی که هم ممکن است در ایران باشد و هم در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس. یک احتمال دیگر این است که جناب قو،‌ با یک کشتی باری تا اینجا آمده و بعد ماندگار شده است اما یک جواب دیگر هم هست؛ همان طور که آدم‌ها ممکن است با نقص ژنتیکی به زالی مبتلا باشند حیوانات هم ممکن است بر اثر برخی بیماری‌ها، «ملانیست» شوند. حیواناتی که به این نوع بیماری‌ها مبتلا هستند رنگ اصلی‌شان را از دست می‌دهند و سیاه می‌شوند. هیچ کدام از توضیح‌ها در مورد این قوی سیاه فعلا قطعی نیست.

از کار کردن خسته شدید؟ این کتاب برای شماست

آلن دوباتن را بسیاری از کتاب‌خوان‌های ایرانی می‌شناسند،‌ به خصوص کتاب او با نام «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» بسیار مشهور است اما یک کتاب دیگر هم از این نویسنده به فارسی منتشر شده است که اگر از کارتان خسته و دل‌زده شده‌اید و احساس می‌کنید که تمدن شهری در حال نابود کردن شما و همه چیزهای مهم دیگر دنیاست، به دردتان می‌خورد.

«خوشی‌ها و مصائب کار» نام این کتاب است که توسط نشر به‌نگار منتشر شده به چاپ دوم هم رسیده است؛ کتاب خوش‌خوانی که نیمی از حجمش مربوط به عکس‌هایی از دفترها و محل‌های کار مختلف و آدم‌ها در موقعیت‌های شغلی‌شان است. اگر رانندگی نمی‌کنید می‌توانید این کتاب را در مسیر رفت و برگشت به محل کارتان بخوانید و ببینید که چه طور می‌شود از کار،‌ زندگی شهری و همه چیزهایی که دور و برتان هست، متنفر نباشید.

کتاب اگر چه ترجمه روانی دارد اما بعضی اشکالات ویرایشی هم دارد که باید با ذره‌بین دنبال آنها بگردید. سعی کنید سخت‌گیر نباشید و هر 9 فصل کتاب را بخوانید. در پایان کتاب برای شما که خوش‌قول بوده‌اید یک مصاحبه غافل‌گیر کننده با آلن دوباتن وجود دارد که لذت تمام‌کردن کتاب را چند برابر می‌کند. ‌

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
باربی سواسوار کار من