سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



«برجام» دستاورد داشته است، اما مردم متوجه نیستند!/ اصغرزاده هم حرف‌هایش را درباره دستاوردهای توافق پس گرفت


بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

 

***

 

جشن هسته‌ای برای لباسی که بر تن پادشاه نبود...

برجام دستاورد داشته اما مردم متوجه نیستند!

غلامرضا تاجگردون، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی اخیراً طی سخنانی در یک مراسم استانی گفته است:‌ برخی زوایای مثبت برجام برای ملت هنوز روشن نشده است!

به گزارش سایت حزب ندای ایرانیان، او همچنین درباره چیزی به نام «پیامدهای مثبت برجام بر اقتصاد ایران اسلامی» سخن گفته و تأکید کرده است:‌ توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی برگ زرینی در تاریخ ایران اسلامی است.

 

*با اینکه حدود یک‌هفته از اجرایی شدن برجام می‌گذرد اما چیزی از دستاوردهای توافق ویَنی دولت عاید مردم نشده است.

معاریف اصلاح‌طلب یا همچون سخنان بالا از این می‌گویند که در برجام، زوایای مثبتی وجود دارد که برای مردم روشن نیستند! یا همچون گفته‌های عباس عبدی در مصاحبه با روزنامه ایران؛ حضور دولت روحانی در گفت‌وگوهای سوریه از دستاوردهای برجام است!

چندی قبل نیز، شهربانو امانی، از فعالان زن اصلاح‌طلب طی سخنانی با اشاره به برجام گفته بود: «مشکلات اقتصادی حل نشد ولی فشار از مردم ایران برداشته شد»!

 البته کم‌فهم دانستن مردم در ماجرای هسته‌ای فقط منوط به این صحبت‌ها نیست.

چند ماه قبل و پس از تفاهم دولت یازدهم و کشورهای 1+5 در لوزان، صادق زیباکلام، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز در همین زمینه طی مطلبی عمومی که سایت جماران هم آنرا منتشر کرد نوشت:

«ﺑﺎ ﮐﻤﺎﻝ ﺗﺄﺳﻒ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﮏ ﺑﺎﺯﯼ ﻓﻮﺗﺒﺎﻝ ﺁﻥﮔﻮﻧﻪ ﺷﺎﺩﻣﺎﻧﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﭘﯿﺮﻭﺯﯼ ﻭ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻫﯿﭻ ﻭﺍﮐﻨﺸﯽ ﻧﺸﺎﻥ ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ. ﺍﯾﻦ ﺑﯽﺗﻔﺎﻭﺗﯽ ﯾﻘﯿﻨﺎً ﺑﻪﻭﺍﺳﻄﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﺪﻡ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎﯼ ﻫﺴﺘﻪﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ»

مسئله دستاوردهای برجام، می‌رود تا تبدیل به معضلی غامض برای جریانی سیاسی بشود که 2 سال تمام را به وعده و وعید دادن به افکار عمومی مبنی بر بهتر شدن اوضاع اقتصادی و معیشتی پس از مذاکره و پس از توافق با غرب مشغول بود.

این در حالی است که اوضاع اقتصادی ایران از اول هم حاوی مشاکل مورد اشاره این جریان سیاسی نبود و روالی معقول و طبیعی را می‌پیمود و همچنان نیز در حال پیمایش همین مسیر پیشرفت است که توانسته جایگاه هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا را کسب کند.

مسئله تحریم‌ها هم بر خلاف ادعای جریان سیاسی خاص، هیچگاه اثری بیش از 30 درصد بر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران نداشت.

و لذا اکنون و در هنگامه‌ای که جریان سیاسی خاص و جریان هواخواه مذاکره، باید کارنامه عملی وعده‌های خود را در پیشگاه افکار عمومی بگشایند، شاهدیم که مردم متهم به عدم آگاهی و در جریان نبودن! می‌شوند و یا در صحنه‌ای دیگر، حضور در یک اجلاس، به نشانه رهاورد برجام به مردم پیشکش می‌شود!

یادآور می‌شود ابراهیم اصغرزاده، از دیگر فعالان اصلاح‌طلب چندی قبل در اشاره به روند مذاکرات و توافقات عنوان کرده بود که «باید دست روحانی و ظریف را بوسید»!

 

***

 

شیرزاد از خطر رقابت اصلاح‌طلبان و دولت سخن گفت

احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از نمایندگان مشهور مجلس ششم، اخیراً طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز با اشاره به انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی و استراتژی اصلاح‌طلبان در این رابطه، نوشت:

خطری که ممکن است در این میان اتفاق بیافتد رقابت اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان است؛ اگر این دو طیف بخواهند با یکدیگر رقابت کنند به نفع اصولگرایان خواهد بود!

وی در ادامه افزوده است: حرکت زیبایی‌ که دکتر عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری داشتند و به‌موقع انصراف دادند باعث شده است که اصلاح‌طلبان تا این لحظه از نتایج آن حرکت بهره‌مند شوند. نظیر این حرکت باید الگوی تمامی حوزه‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان شود. ما نمی‌خواهیم فضایی را به وجود آوریم که ضرر کرده یا خدایی ناکرده شکست بخوریم. اصلاح‌طلبان تنها باید به فکر این باشند که کرسی‌های بیشتری در مجلس آینده به دست آورند. هدف مهم اصلاح‌طلبان باید این باشد که از ورود تندروها به مجلس جلوگیری کنند و برای رسیدن به این هدف باید حاضر باشند همه نوع فداکاری‌ و تلاشی انجام دهند.

 

*چهره‌های جریان سیاسی خاص، طی 2 سال گذشته همواره ترجیح دادند که درباره چیزی به نام «اختلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان» صحبت نکنند.

در این باره حتی کار به جایی رسید که افرادی در اردوگاه این جریان، اعتدال و اصلاحات را یکی خواندند و تفارق میان آنها را بی‌معنی!

با اینهمه اما هجمه‌های گسترده اصلاح‌طلبان به برخی اطرافیان روحانی طی 2 سال اخیر و همچنین انتقاداتی که درباره روحانی و یا شرط‌گذاری برای حمایت از وی! از لسان اصلاح‌طلبان ساطع شد، تردیدها را کنار زد و خطوط قرمز میان این دو جریان سیاسی را آشکارتر کرد.

در این زمینه حتی سعید حجاریان نیز طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که شکست روحانی، شکست اصلاح‌طلبان محسوب نمی‌شود.

اما گویا احمد شیرزاد به هر دلیلی ترجیح داده در این زمینه لفّافه‌گویی را کنار بگذارد و صراحتاً خطر رقابت جریان متبوع خود با اعتدالگرایان دولتی را گوشزد کند.

این در حالی است که جریان اصولگرا نیز از تفرقه میان رقبای سیاسی خود احساس خوبی ندارد و همانگونه که هویداست، صدای خطر تفارق و دوئیت، همواره از سوی خود اصلاح‌طلبان بوده است که در اشاره به اعتدالگرایان بلند بوده است.

جالب آنکه حتی اعتدالگرایان اطراف روحانی هم صحبت چندانی در این زمینه نمی‌کنند و صرفاً صدای اصلاح‌طلبان است که در این باره به گوش می‌رسد.

در اشاره به صحبت‌های شیرزاد همچنین یادآور می‌شود که محمدرضا عارف با دلگیری و بدون اینکه هیچ حمایت خاصی از روحانی داشته باشد، از دور انتخابات سال 92 کنار رفت (و این کنار رفتن به این علت بود که وی بر اساس نظرسنجی‌ها در رده‌های آخر قرار داشت و از آنجا که بعنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان نیز شناخته می‌شد، شکست او آثار فوق‌العاده زیانباری برای جریان سیاسی خاص بر جا می‌گذاشت) و همچنین به نظر می‌رسد اصرارهای شیرزاد برای اینکه اصلاح‌طلبان باید برای رسیدن به هدفشان هر نوع فداکاری! انجام بدهند، بیشتر به این معناست که آنها باید راه را برای ورود بیشتر اعتدالگرایان به مجلس آینده (که در بحث تأیید صلاحیت‌ها به‌صورت عمومی با مشکل خاصی مواجه نیستند) هموار سازند.

یادآور می‌شود، «روزنامه آرمان امروز» نیز اوایل امسال طی مقاله‌ای با هجمه به سمت حزب اصلاح‌طلب اعتماد ملی، نوشته بود:‌ به نظر می‌رسد این حزب نسبت به وحدت و دادن لیست مشترک همان مواضع دهه 80 را البته این‌بار با تز «عبور از روحانی» پیش گرفته است.

 

***

 

اصغرزاده هم حرف‌هایش را درباره دستاوردهای توافق پس گرفت

ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در بخشی از گفت‌وگو با شماره چهارشنبه گذشته روزنامه بهار پیرامون «برجام» اظهار کرده است: اجرای برجام به‌این خواهد انجامید که ایران از دوران پیشابرجام و دوران جنگ سرد یا دوره ذهنیت سرد عبور کند و این موضوع خیلی مهم است.

وی همچنین گفته است:

برجام برای عبور ایران از دوران پیشابرجام و دوران جنگ سردش با دنیای غرب بسیار ارزنده است. منتهی این به‌معنای آن نیست که از فردای اجرای برجام ایران گلستان شود، مسائل و مشکلات حل شود یا آمریکایی‌ها پایشان به ایران باز شود. قطعا همه این‌ها مراحلی دارد که براساس یک نقشه‌راه جلو خواهد رفت!

 

*بایستی اذعان کرد که جریان سیاسی خاص، متأسفانه در قبال برجام و دستاوردهایی که قرار بود داشته باشد، در حال به‌هم ریختن کافه است.

کما اینکه شخص اصغرزاده، 5 ماه قبل، یعنی در خرداد ماه امسال طی گفت‌وگو با روزنامه آرمان امروز درباره دستاوردهای توافقات هسته‌ای اظهار کرده بود:

«دولت نزدیک به دوسال است اولویت نخست خود را آن‌هم به قیمت تعویق سایر برنامه‌ها به حل مناقشه هسته‌ای داده که قابل قبول است. بنابراین مردم حق دارند آثار فوری نتایج این توافق را نیز ببینند.»

و یا مثلاً محمدرضا تابش، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در صبح روز امضای توافقنامه موقت ژنو در 2 سال قبل اعلام کرد که «توافقنامه ژنو موجب گشایش در وضعیت اقتصادی و معیشت مردم می‌شود» اما نشد و همه چیز به برجام گره خورد و درباره برجام هم، در حال حاضر یا از مشاور اقتصادی روحانی از این می‌گوید که تا سال 97! خبری از رونق نیست و یا کسانی همانند اصغرزاده و دیگر اصلاح‌طلبان عنوان می‌کنند که قرار نیست ایران از فردا گلستان شود، توافق به ارزانی منتج نمی‌شود، توافق عصای موسی(ع) نیست که معجزه کند، روحانی نبود که همه چیز را به تحریم‌ها گره زد و قس علی هذا...

همچنین است که قرار بود برجام به حل چیزی به نام مشکلات اقتصادی و لغو تمام تحریم‌ها بیانجامد نه اینکه به مردم گفته شود با برجام، از دوران ذهنیت سرد عبور کردیم و یا اکنون می‌توانیم در اجلاس تصمیم‌گیری برای سوریه شرکت کنیم! (اشاره به اظهارات اصغرزاده در بالا و صحبت‌های اخیر عباس عبدی در مصاحبه با روزنامه ایران)

به نظر می‌رسد دولت باید حقایق برجام و سطح دستاوردهایش را به مردم بگوید و بیش از این در معرض آسیب نوستالژی‌های پساسعدآباد و پساژنو قرار نگیرد.

نوستالژی‌های تلخی که جز شکست یا بی‌دستاوردی چیز دیگری نداشتند و البته عده‌ای نیز بعدها تلاش کردند بی‌توشگی خود از این دو ماجرا را به گردن سایرین بیاندازند.

علی خرّم، دیپلمات سابق و از چهره‌های نزدیک به دولت، چند ماه پس از امضای توافق موقت ژنو میان دولت یازدهم و کشورهای 1+5، طی یادداشتی نوشته بود: «ظرف 10 ماه آثار موفقیت‌های سیاست‌های خارجی در اقتصاد، صنعت و اوضاع اجتماعی پدید آمد و اگرچه با "اعمال نفوذ برخی تفکرات" دامنه این موفقیت‌ها نتوانست وسعت یابد»!

خرّم البته هرگز توضیح نداد که منظورش از تفکرات بانفوذ قوی‌تر از دولت چه بوده است...؟!


ویدیو مرتبط :
مروری بر دستاوردهای قیام عاشورا - دستاورد سوم