هفته ای شگفت انگیز در انتظار سینمای جهان


برترین ها/ در هفته‌ای که پیش‌رو داریم هفت فیلم در سالن‌های سینماهای آمریکا به نمایش در خواهند آمد. از میان این آثار پنج فیلم در بخش‌های مختلف جوایز اسکار و دیگر جوایز مهم سال مدعی محسوب می‌شوند و از شانس قابل‌ملاحظه‌ای برای کسب این جوایز بهره می‌برند.

در حقیقت هفته‌ای که در پیش خواهیم داشت بهترین هفته اکران فیلم‌های مهم سال محسوب می‌شود و آثار کارگردان‌های مهمی چون کوئنتین تارانتینو و الخاندرو گونزالس ایناریتو از لحاظ مختلف به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

بهترین هفته اکران در سینمای جهان

این هفته از حیث حضور ستارگان به روی پرده‌های عریض سینما نیز هفته مهمی تلقی می‌شود. حضور لئوناردو دی‌کاپریو، تام هاردی، جنیفر لارنس، ویل اسمیت، مارک والبرگ و چندی دیگر از بازیگران بزرگ تاریخ سینما چون رابرت دنیرو و ساموئل ال جکسون به صورت همزمان در آثاری که اکران خواهند شد بر اهمیت هفته‌ای که در مقابل خواهیم داشت افزوده است.

سینما دوستان باید در نظر داشته باشند احتمال پیروزی یکی از آثار هفته آینده در رشته‌هایی نظیر بهترین فیلم و یا بهترین فیلمنامه هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار بسیار محتمل است.

از سویی تقابل فیلم‌های مهم سال با فیلم پرفروش «جنگ ستارگان: بیداری قدرت‌ها» در گیشه می‌تواند چالشی جدی برای آثار هنری امسال محسوب شود، زیرا طی سالیان گذشته هیچ بلاک باستر محبوبی جز «شوالیه تاریکی» در فصل جوایز به نمایش درنیامده و این هم زمانی می‌تواند بر فروش هردو گونه سینما تاثیر‌گذار باشد، این در حالی است که قسمت هفتم سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما در اکران هفته اول را شکست و با خیالی راحت به استقبال اکران آثار مهم سال در هفته آینده می رود.

1 - هشت نفرت انگیز
خلاصه داستان: پس از اتمام جنگ داخلی وایومینگ، جایزه بگیران سعی می‌کنند طوفان سهمگینِ فصل زمستان را درون سرپناهی سپری کنند، غافل از این‌که سرپناه مذکور که جمعی از این اشخاص را دور هم جمع کرده بستر مناسبی برای خیانت، توطئه و فریب میان آن‌ها مهیا کرده است. مکانی که امکان زنده بیرون آمدن از آن حتی برای افراد با تجربه‌ای چون جان روث (کرت راسل) بسیار کم است.
کارگردان: کوئنتین تارانتینو
بازیگران: جنیفر جیسون لی، کرت راسل، ساموئل ال جکسون، چنینگ تاتوم، تیم راث،
بروس درن و مایکل مدسن
ژانر: وسترن
مدت زمان: 168 دقیقه
توضیحات: هشتمین اثر کوئنتین تارانتینو با بودجه‌ای 60 میلیون دلاری ساخته شد و تا پیش از اکرانش با حرف و حدیث‌های زیادی مواجه بود. مشکلاتی چون درگیری‌های تارانتینو با دپارتمان‌های پلیس شهرهای مختلف و صحبت از تحریم فیلم از سوی این ارگان‌ها، در هر صورت تمام این حاشیه‌ها مثل دفعات گذشته تا زمان اولین رونمایی‌های فیلم به طول انجامید و فیلم به خودیِ خود چنان تجربه سه ساعته و باشکوهی را ارائه می‌دهد که مخاطبان با اصرار دنیای خارج از آن را به دست فراموشی می‌سپرند.

«هشت نفرت انگیز» روی فیلم 70 میلی متری فیلمبرداری شده است و در همان قالب نیز ارائه می‌شود تا تماشاگران را با وجوه جدیدی از غرب وحشی و ضدقهرمان‌های به یادماندنی تارانتینو همراه کند.

فیلم از لحاظ موسیقی نیز ویژگی بسیار منحصربه‌فردی دارد، تارانتینو که در آثار پیشین خود با اصرار از آلبوم‌های مورد علاقه‌اش قطعه‌هایی ارزشمند و مشهور را کنار هم می‌چید این‌بار توانست انیو موریکونه را راضی به ساخت قطعاتی تازه برای این فیلم کند، همکاری که جرقه‌هایش از مدت‌ها پیش بین این دو هنرمند زده می‌شد و سرانجام به وقوع پیوست.

رابرت ریچاردسون مانند آثار دیگر تارانتینو وظیفه فیلمبرداری اثر را بر عهده دارد و همراه با فیلمنامه جزو مدعیان اصلی جایزه اسکار محسوب می‌شوند.

حضور جنیفر جیسون‌لی پس از مدت‌ها در آثار جریان اصلی سینما نیز جذابیت‌های خود را دارد، بازیگری که در دهه نود اوج حرفه‌ای کار خود را سپری کرد و پس از دو دهه می‌تواند در نقش اصلی «هشت نفرت‌انگیز» دیده شود و همچون جان تراولتا در «داستان عامه‌پسند» به روزهای اوج خود بازگردد.

2 - جوی
خلاصه داستان: شرح حال زندگی جوی مانگانو و خانواده ایتالیایی و آمریکایی‌اش که برای چهار نسل کسب و کار خانوادگی خود را ادامه می‌دهند. شرایط زندگی جوی او را به انتخاب میان گزینه‌هایی سوق می‌دهد که هر لحظه بیم آن می‌رود از او زنی همچون مادرش بسازد و ...
کارگردان: دیوید اُ راسل
بازیگران: جنیفر لارنس، رابرت دنیرو، برادلی کوپر، ادگار رامیرز، دایان لد، ویرجینیا مدسن و ایزابل روسلینی
ژانر: زندگینامه‌ای، کمدی، درام
مدت زمان: 124 دقیقه
توضیحات: فیلم بر واژه‌هایی نظیر تغییر شخصیت و رسیدن به موفقیت و هزینه‌ای که در ازای آن باید پرداخت، تکیه کرده است، فیلمی که سومین همکاری مشترک کارگردان و نویسنده آن با بازیگرانی چون لارنس، دنیرو و کوپر است، گروهی که در سال‌های گذشته عملکردی قابل تحسین با فیلم‌هایی چون «راهنمای بارقه‌های امید» و «کلاهبرداری آمریکایی» در مراسم اسکار داشتند.

راسل فیلمنامه اثر تازه‌اش را با کمک آنی مومالو و با الهام از وقایعی حقیقی به رشته تحریر در آورده است.

نکته قابل اعتنا و مهم فیلم را می‌توان در برداشت متفاوت اُ راسل از فیلم‌های زندگینامه‌ای دید، زیرا برخلاف اکثر این قبیل آثار که جریان موفقیت مالی و معنوی را با آب و تاب روایت می‌کنند «جوی» از افتادن در ورطه احساسات خودداری کرده و سفر درون تخیلات شخصیت اصلیش بر بار طنز آن افزوده است.

3 - نقطه شکست
خلاصه داستان: یک مامور جوان اف بی آی خود را در میان یک گروه ورزشکار که هر از چندگاهی به سرقت‌های محیرالعقول دست می‌زنند جا می‌کند تا در زمان مناسب آن‌ها را در تله انداخته و دستگیر کند، مشکل این‌جاست که پس از مدتی متوجه می‌شود از لحاظ عاطفی به اعضای گروه وابسته شده است.
کارگردان: اریکسون کُر
بازیگران: ادگار رامیرز، لوک بریسی، ری
وینستون، تریسا پالمر
ژانر: اکشن، جنایی، ورزشی
مدت زمان: 113 دقیقه
توضیحات: فیلم بازسازی اثر درخشان کاترین بیگلو با همین نام است، فیلمی که در نسخه اصلی میزبان بازیگرانی چون پاتریک سویزی و کیانو ریوز بود و حال با زوج رامیرز و بریسی شکل گرفته است.

این دومین فیلم ادگار رامیرز است که این هفته به نمایش در می‌آید، بازیگری که این هفته با نقشی فرعی در فیلم «جوی» نیز بر پرده سینما ظاهر خواهد شد و در «نقطه شکست» جایگزین پاتریک سویزی شده است.

فیلمنامه اثر توسط کرت ویمر با توجه به فیلمنامه سال 1991 به قلم دابلیو پیتر ایلیف و ریک کینگ، نگارش شده است.

4 - بابا خونه‌اس
خلاصه داستان: براد (فرل) یک مدیر اجرایی رادیوی آرام و متین است که همواره سعی و تلاش فراوانی برای جلب توجه همسرش و دو فرزندخوانده‌اش دارد، برنامه‌های براد زمانی به هم می‌ریزد که پدر واقعی بچه‌ها که فردی همه فن حریف به نظر می‌رسد، برای مدتی به خانه بازمی‌گردد و براد باید در رقابتی سخت محبت بیشتر و صحیح‌تری را برای اهالی منزل به معرض نمایش بگذارد.
کارگردان: شان اندرز
بازیگران: ویل فرل، مارک والبرگ، توماس هدن چرچ، الساندرا آمبروزیو، لیندا کاردلینی
ژانر: کمدی
مدت زمان: 96 دقیقه
توضیحات: فیلم دومین حضور مشترک فرل و والبرگ در یک فیلم کمدی است و تجربه آن را در «رفقای دیگر» از سر‌ گذرانده‌اند، از قرار معلوم ابتدا بنا بر این بوده که نقش پدر واقعی خانواده را که والبرگ در حال حاضر برعهده دارد توسط وینس ون ایفا شود که در آن صورت به احتمال زیاد کلیت فیلم دچار تغییر و تحول زیادی می‌شد.

کارگردان اثر شان اندرز در کارنامه‌اش تجربه کمدی موفقی چون «روسای ترسناک 2» را دارد و از طرفی دیگر کمدی نازل «این پسر منه» را نیز کارگردانی کرده است.

فیلمنامه را نیز اندرز به کمک برایان برنز و جان موریس نوشته است و نکته دیگر این‌که فیلم از لحاظ کارهای برات گونه اسم و رسمی برای خود مهیا کرده و ویل فرل بدون هماهنگی در مقابل انظار عمومی در قالب شخصیتش ظاهر شده و نقش‌آفرینی کرده است.

5 - ضربه مغزی
خلاصه داستان: دکتر بنت امالو (ویل اسمیت) که در پیتسبورگ یک آسیب‌شناس مغز و اعصاب است به این حقیقت پی می‌برد که بازیکنان فوتبال آمریکایی با موارد مخرب آسیب‌های مغزی مواجه هستند و تا آخر عمرشان به علت ضربه‌های مکرری که در طول دوران بازی به آن‌ها وارد می‌شود از این مشکلات رنج می‌برند.
کارگردان: پیتر لندزمن
بازیگران: ویل اسمیت، لوک ویلسون، گوگو ماباتا راو، استیفن مویر، آلبرت بروکز و آلک بالدوین
ژانر: ورزشی، درام
مدت زمان: 123 دقیقه
توضیحات: فیلمنامه اثر براساس مقاله‌ای به قلم جین ماری لاسکاس که در مجله «جی کیو» ورزشی منتشر شده است به رشته تحریر درآمده و در ابتدای امر قرار بود ریدلی اسکات کارگردانی آن را بر‌عهده داشته باشد که این امر محقق نشد و کارگردانی چون لندزمن که در کارنامه‌اش آثار قابل‌توجهی چون «کشتن پیام آور» با بازی جرمی رینر و «پارکلند» با بازی زاک افرون که وقایع نگاری جالبی از ترور جان اف کندی بود، را دارد بر عهده گرفته است.

لندزمن درصدد این بود که با توجه به قدرت ستارگی ویل اسمیت، فیلمنامه‌اش را در اختیار کارگردانی با سابقه چون اسکات بگذارد اما به نظر می‌رسد داستان پردازی در دل اتفاقات مهم تاریخ یکی از ویژگی‌های لندزمن است و در چنین شرایطی معمولا سکان هدایت کل پروژه در نهایت به دستان نویسنده سپرده می‌شود.

6 - از گور برخاسته
خلاصه داستان: در 1820 یکی از مرزنشینان با نام هیو گلس (دی‌کاپریو) به نیت انتقام گرفتن از اشخاصی که او را پس از حادثه حمله یک خرس مرده انگاشته و رها کرده‌اند بر می‌آید.
کارگردان: آلخاندرو گونزالس ایناریتو
بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، تام هاردی، دامهال گلیسون، ویل پولتر
ژانر: حادثه‌ای، درام، هیجانی
مدت زمان: 156 دقیقه
توضیحات: شرح کاملی از فیلم در شماره‌های پیشین این صفحه داده شده است اما باز هم باید اشاره کرد «از گور برخاسته» شاید مهم‌ترین فیلم سال از حیث موقعیت خالقش است، ایناریتو پس از موفقیت‌های «مردپرنده‌ای» اثری جنجال برانگیز و متفاوت را ارائه داده است.

فیلم با نور طبیعی فیلمبرداری شده است و حضور دی‌کاپریو و هاردی تحت عنوان دو قطب مهم بازیگری روزگار ما در برابر هم می‌تواند واجد جذابیت‌هایی خاص باشد.

با توجه به صحنه‌هایی که از فیلم دیده‌ایم و داستانی که روایت می‌کند و شاخصه تولید بالایی که دارد می‌توان در انتظار یک شگفتی بود، آن هم در صورتی که ایناریتو اسکار بهترین کارگردانی یا فیلم را برای دومین سال پیاپی دریافت کند.

7 - 45 سال
خلاصه داستان: در هفته‌ای که منتهی به چهل و پنجمین سالگرد ازدواج یک زوج پا به سن گذاشته می‌شود این زوج نامه‌ای غیرمنتظره دریافت می‌کنند که محتویات آن به راحتی می‌تواند شرایط زندگی مشترک آن‌ها را تغییر دهد.
کارگردان: اندرو های
بازیگران: شارلوت رمپلینگ، تام کورتنی، دالی
ولز، جرالدین جیمز
ژانر: عاشقانه، درام
مدت زمان: 95 دقیقه
محصول: انگلستان
توضیحات: اندرو های به علاوه کارگردانی اثر، فیلمنامه را از داستان کوتاه دیوید کنستانتین اقتباس کرده است، فیلم گره‌ای سخت به فرهنگ انگلیسی و شکستن تابوهای موجود در این کشور خورده است، شارلوت رمپلینگ تا به امروز برای این فیلم جوایز متعددی دریافت کرده که میان آن‌ها می‌توان به بهترین بازیگر زن از فستیوال برلین اشاره کرد.

این دومین همکاری رمپلینگ و کورتنی است که در سال 2013 تجربه همکاری با هم را در فیلم «ترن شبانه به مقصد لیسبون» داشته‌اند.

اندرو های با ارائه دو فیلم بلند و چند اثر کوتاه به خوبی نشان داده که کارگردان ریزبین و خوش آتیه‌ای است، او در سال 2011 با فیلم «آخر هفته» توانست نظر مساعد منتقدین را به خود جلب کند و در حال حاضر با توجه به تمهیدات و جزییاتِ به کار رفته در اثر مانند تغییر فصل فضای بیرون از پنجره‌های خانه در طول یک هفته و بازی اعجاب‌انگیز شارلوت رمپلینگ می‌توان آینده خوبی برای ادامه فصل جوایز برای فیلم در نظر گرفت.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
نقد و بررسی دیجی کالا - طرراحی شگفت انگیز - پردازنده شگفت انگیز - صفحه نمایش شگفت انگیز