سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



انتقاد دانشجویان از اعمال فشار بر گروه‌های اسلامی در تاجیکستان


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، در پی بازداشت 13 نفر از اعضای ارشد حزب نهضت اسلامی تاجیکستان به جرم اسلامگرایی، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و دانشگاه امام صادق (ع) نشستی را با عنوان "محکومان شریعت" با حضور برخی از اعضای این حزب در کافه کراسه برگزار کردند.

حسن‌لو مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در ابتدای این نشست خبری گفت: بنا بود این جلسه با حضور محمد کبیری مسئول رسانه‌ای حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، شاه‌نعیم مسئول دفتر این حزب در ایران و فرزند یکی از محکومان حبس ابد این حزب برگزار شود که حضور این افراد به دلیل فشارهای وارد شده به اعضای حزب، میسر نشد.

وی ابراز امیدواری کرد: دستگاه دیپلماسی کشورمان باید پیگیر حقوق مسلمان در همه نقاط جهان اسلام و به خصوص تاجیکستان باشد.

احسان ابراهیمی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در ابتدای این نشست خبری با اشاره به اتفاقات رخ داده در تاجیکستان علیه حزب اسلامگرای این کشور اظهار داشت: امسال شاهد فشارهای جدیدی بر تنها حزب قانونی اسلامگرای منطقه آسیای میانه در تاجیکستان هستیم، از نگاه ما پروژه جدیدی در منطقه علیه اسلام در حال رخ دادن است.

وی افزود: هر چه جلوتر می‌رویم  نمونه‌های جدید و روشنی از تقابل دو جریان تاریخی یعنی جبهه مستضعفین و جریان استکبار و ظلم دیده می‌شود. اتفاقاتی که امروز در سوریه، عراق، یمن و حتی در افغانستان در حال وقوع است، به طور چشمگیری این مسئله را نشان می‌دهد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران اضافه کرد: پس از وقوع انقلاب اسلامی شاهد رشد و گسترش نگاه‌ و گفتمان انقلاب اسلامی در منطقه هستیم، در این راستا شاهد افزایش فشارها و محکومیت جریان‌های اسلامگرا و افراد شاخص این جریانها در کشورهای اسلامی هستیم.

**فشارها بر جریان‌‌های اسلامگرا  گویای فصل جدیدی از رشد انقلاب اسلامی است

ابراهیمی تاکید کرد: فشارها بر جریان‌‌های اسلامگرا به خودی خود گویای فصل جدیدی از رشد انقلاب اسلامی در جهان را مطرح می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بررسی اتفاقات رخ داده نشان می‌دهد که ما همواره با دوگانه جریان عدالتخواه اسلامی و جریان استکبار مواجه هستیم، گفت: نمونه روشن این مسئله آرمان فلسطین است، امام خمینی(ره) به ما آموخت در تحلیل اتفاقات عالم، دوگانه حق و باطل در جهت‌گیری‌ها و تصمیم‌های ما تعیین کننده است؛ لذا  مجددا به مسئولان کشور یادآوری می‌کنیم حمایت از جبهه مقاومت و جبهه اسلامگرا در منطقه و جهان تنها مسیر کسب آبرو برای دولت‌های نظام اسلامی است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به حمایت آمریکا از جریان اسلامگرایی تاجیکستان ادامه داد: همواره در طول تاریخ دیده‌ایم که نظام کفر برای بر هم زدن تفکر حاکم بر حق  دست به اقدامات این‌چنینی می‌زند تا با ایجاد تفرقه نظم جبهه مقاومت را در هم شکند لذا معتقدیم دستگاه دیپلماسی کشورمان باید در این زمینه ورود کند و صحنه را مدیریت کرده تا با حمایت دستگاه دیپلماسی فعالیت قانونی جریان اسلامگرای تاجیکستان از سر گرفته شود.

"مسلم‌یار" از دانشجویان افغانستانی دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه نشست خبری "محکومان شریعت" با بیان اینکه از نگاه اسلام امت اسلامی، "امت واحده" است، اظهار داشت: اگر امروز مسلمانان در تاجیکستان به جرم داشتن اسلام زندانی می‌شوند از دیدگاه اسلامی امت اسلام باید تاسف خورده و در قبال آن مسئولیت دارد.

وی با بیان اینکه برخی زمامداران دولت‌های اسلامی در گذشته از خود تاریخ تاریکی را به یادگار به جا گذاشته‌اند، گفت: از مسئولان دولت تاجیکستان می‌خواهیم اشتباه زمامداران گذشته برخی کشورهای اسلامی را مرتکب نشده و از خود تاریخی تاریک به جا نگذارد زیرا طی 70 سال گذشته با اقدامات رخ داده، شعله اسلام در آسیای میانه خاموش نشده و نخواهد شد.

این دانشجوی افغانی با بیان اینکه اسلام در دنیا با دو روش در حال حرکت است، تصریح کرد: حرکت اسلام از یک طرف  بر مدار اعتدال و سازگار با شرایط روز که امام خمینی(ره) آن را پایه‌گذاری کرد در حال حرکت است و از سوی دیگر جریان‌های کفر و تکفیری به ادعای خود به دنبال ترویج اسلام هستند.

وی در همین زمینه ادامه داد: اگر زمامداران و دولتمردان اسلامی حرکت‌های معتدل اسلامی را محصور کنند جوانان به سمت گروه‌های تکفیری جذب می‌شوند که عواقب خطرناکی را برای آنها به همراه خواهد داشت.

مسلم یار گفت: رفتارها و سیاست‌های برخی دولتمردان تاجیکستانی در بی‌حرمتی به مسلمانان، بسیار اقدام زشتی است.

عزت‌الله اریف از دیگر دانشجوی افغانستانی حاضر در این نشست  با اشاره به بازی استکبار در قبال آرمان فلسطین ادامه داد: اینکه تلاش شد، قضیه فلسطین ماجرایی در جهان عرب تعریف شود و مسلمانان در آن کنار گذاشته شوند، ممکن است در سایر مسائل جهان اسلام نیز عمومیت یابد، لذا نباید نگاه ما به اسلام و جریان‌های اسلامی به گونه‌ای باشد که نظام استکبار را به هدف خود نزدیک کند.

اریف خاطرنشان کرد: اگر امروز در قبال حوادث رخ داده در تاجیکستان سکوت کنیم، ممکن است فردا این رفتارها با تک تک مسلمانان در جهان صورت گیرد لذا همه جهان اسلام باید در قبال این حوادث موضعگیری کرده و به یاری امت اسلامی در جهان بشتابند.

رئیسی دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز در نشست خبری محکومان شریعت که به همت جمعی از دانشجویان به منظور بررسی حوادث اخیر تاجیکستان برگزار شد، اظهار داشت: دستگاه سیاست خارجی وظیفه پیگیری سیاست‌های انقلاب اسلامی و نفوذ معنوی نظام جمهوری اسلامی را در کشورهای جهان و بخصوص کشورهای اسلامی برعهده دارد و  نباید برای دستیابی به منافع کوتاه مدت از این مسئله به راحتی عبور کرد.

وی با اشاره به دو قطبی سازی شیعه و سنی در جهان اسلام  اضافه کرد: برخی به دنبال این هستند که عنوان کنند جمهوری اسلامی ایران به دنبال حمایت از نهضت‌های شیعی و با اهل سنت در تقابل است، در حالی که در قضیه فلسطین اینگونه نبود و جمهوری اسلامی ایران از برادران‌مان در حزب‌الله و حماس، به خوبی حمایت کرد.

اصغری مسئول دفتر مطالعات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به حکم ناعادلانه برای 13 نفر از اعضای ارشد نهضت اسلامی در تاجیکستان گفت: در تاجیکستان نامگذاری فرزندان با نام‌های اسلامی ممنوع اعلام شده است و براساس همین رفتارهای نادرست اخیرا علیه اعضای ارشد نهضت اسلامگرای تاجیکستان محکومیت‌های شدیدی اعمال شده که جای تاسف است.

وی گفت: از مسئولان و دولتمردان کشورمان می‌خواهیم با اقدامات و پیگیری‌های دیپلماسی زمینه را برای فعالیت قانونی این حزب در تاجیکستان فراهم کنند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
قلعه های تاجیکستان جلوه گاه هنر ایرانی اسلامی