فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



پیاده تا اربعین


اربعین به عنوان چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش در صحرای کربلا در میان آزادیخواهان جهان و بخصوص شیعیان از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است و بنا بر روایات اربعین حسینی در واقع به عنوان سالروز بازگشت اسرای کربلا از شام به عراق بمناسبت چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) در 20 صفر سال 61 هجری قمری است.
اربعین به عنوان تنها بزرگداشت چهلمین روز شهادت امام معصوم در تقویم شمسی و قمری به ثبت رسیده و بر اساس یافته های پژوهشگران اسلامی و دینی این نخستین و تنها مراسم اربعین در دنیای اسلام است.
در دهه گذشته و با از بین رفتن حکومت بعث در عراق، شیعیان این کشور از آزادی عمل بیشتری در برپایی مراسم و سنت دینی برخوردار شدند و با برپایی تکایا و مواکب فراوان در نزدیکی شهرهای زیارتی به پذیرایی از زائران می پردازند.
با نزدیک شدن به اربعین حسینی و آغاز ماههای محرم و صفر، مسلمانان و بخصوص شیعیان کشور عراق با برپایی موکب هایی در مسیر نجف به کربلا، کاظمین به کربلا، بصره به نجف و کاظمین به نجف به پذیرایی از زوار می پردازند و بنا بر سنت قومی و قبیله ای اعراب در این موکب ها، همه افراد و خانواده های طایفه و یا قبیله، حضوری فعال از نظر مادی و معنوی دارند.

***چه وسایلی با خود ببریم
به دلیل پیاده روی زائران در اربعین حتی الامکان باید سعی شود از همراه داشتن وسایل غیرضروری و سنگین خودداری شود.
همراه داشتن یک کوله پشتی راحت و سبک به همراه یک پتوی مسافرتی و یک کیسه خواب سبک توصیه می شود.
برای عبور از مرز همراه داشتن گذرنامه با تاریخ اعتبار حداقل سه ماه و ویزای معتبر کشور عراق از ضروریات این سفر است و توصیه شده از همراه داشتن کارت ملی، شناسنامه و یا دیگر کارتهای غیر ضروری خوداری شود.
پاسپورت شما به عنوان یک هویت بین المللی محسوب می شود و ویزای معتبر عراق نیز به عنوان اجازه ورود و حضور شما در خاک عراق محسوب می شود.
در طول مسیر پیاده روی و تا رسیدن به شهرهای زیارتی عراق، جایگاههای و هیات هایی با عنوان 'موکب' به معنی هیات آماده پذیرایی و خدمات رسانی رایگان به زائران است که به این دلیل نیازی برای همراه داشتن آب، غذا و یا وسایل غیر ضروری نیست.
بر اساس اعلام سازمان هلال احمر در مسیر پیاده روی اربعین چادرهای امدادی این سازمان و سازمان پزشکی حج حضور دارند و هلال احمر جمهوری اسلامی نیز با 320 نیروی خود و با ارسال 40 تن دارو و تجهیزات پزشکی آماده خدمات رسانی به زائران است.
افراد بیمار و دارای داروها و یا بیماری خاص نیاز است به میزان مصرف سفر خود داروهای اصلی خود را همراه داشته باشند و در طول مسیر نیز می توانند از خدمات رایگان پایگاههای هلال احمر بهره مند شوند.
با توجه به ازدحام جمعیت برای خروج از کشور عراق پس از پایان مراسم اربعین و احتمال کمبود وسایل نقلیه جابجایی به صورت رایگان، نیاز است مقداری دینار عراقی و یا پول ایرانی با خود همراه داشته باشید تا در صورت نیاز از سواری ها و یا خودروهای مسافر بر در مسیر بازگشت استفاده کنید.
لازم به ذکر است با توجه به عدم آشنایی بسیاری از زائران با زبان عربی، در مواقع ضروری از دیگران زائران و هموطنان عرب زبان برای استفاده از خدمات نظیر اجاره خودرو و یا تهیه مایحتاج کمک بگیرید و در موقع خروج نیز از خودروهای حاضر در گاراژ (ترمینال) استفاده کنید.
بر اساس سنت شیعیان عراق، معامله و خرید در روز عاشورا، اربعین و 28 صفر در میان اقوام حرام خوانده می شود و زائران نیاز است در صورت تمایل به خرید و یا گرفتن بیرق و یا مهر و تسبیح تربت کربلا قبل از روز اربعین این کار را انجام دهند.

***چگونه به مرز برسیم
بر اساس تدابیر اندیشیده شده در خاک ایران، مرزهای خروجی مهران، چزابه و شلمچه برای خروج زوار ایرانی پیش بینی شده که زائران از شهرهای محل زندگی خود می توانند دبه شهرهای مهران در استان ایلام و مرز چزابه در شمال غربی استان خوزستان و شلمچه در جنوب غربی این استان حضور یابند.
مرز مهران در کنار شهر مرهان قرار دارد و مرزهای چزابه در شمال اهواز و شلمچه در غرب آبادان و خرمشهر قرار گرفته اند.

***ورود به عراق و حرکت به عتبات عالیات
در مسیر خروج از مرزهای شلمچه و چزابه و با عبور از شهرهای کوچک و مرزی عراق پس از طی مسیری حدود 5 تا 10 ساعت با اتوبوس و سواری و گذشتن از کنار کوفه به نجف اشرف و بارگاه امیرالمومنین وارد می شوید.
در مسیر خروجی از مرز مهران نیز با عبور از شهر بدره و گذر از جنوب بغداد اغلب زائران به سمت کربلا در حرکت هستند.
با عبور از مرز ایران و ورود به خاک عراق، موکب های پذیرایی قبایل و خانواده های عراقی از زوار اربعین پذیرایی می کنند و این موکب ها در سراسر مسیرهای دستیابی به کربلای معلی تا بعدازظهر اربعین جوابگوی همه زائران هستند.

*** زیارت در نجف
بسیاری از مردم و شیعیان عراق در شهرهای کاظمین، نجف و کربلا در ایام اربعین درب خانه های خود را به سوی زائران باز کرده و از زائران حسینی در این ایام پذیرایی کرده و مهمانان کربلا را در خانه های خود اسکان می دهند.
علاوه بر این مهم، موکب های برپا شده نیز علاوه بر طبخ و توزیع غذای گرم و ارائه خدمات گوناگون نظیر درمان، بهداشت و حمام در کناره های جاده، آمادگی اسکان برای استراحت زائران را در ساعات مختلف شبانه روز دارند.
در طول مسیر بسیاری از خادمان امام حسین (ع) با خواهش و التماس از زائران اربعین با نوای بلند 'هلابیکم یا زوار' از زائران استقبال و آنان را دعوت به اسکان در موکب و یا جایگاه خود می کنند.
در طول مسیر بسیاری از خانه های شیعیان در شهر نجف و ورودی کربلا به گونه های مختلف از زائران پذیرایی می کنند و هر آنچه به عنوان یک خدمت به زائر است، ارائه می دهند.
برخی از خانه ها با پهن کردن تشک و پتوهای خود در پیاده رو، زائران را به رفع خستگی و نشستن لحظه ای بر روی آنها دعوت می کنند تا شاید غبار سفر زائران اربعین برای لحظه ای در زندگی این میزبانان فرود آید.
در پیاده رو برخی از خیابانها نیز جوانان یک خانه یا خانواده با ماساژ دست و پا و یا شستن پای زائران کربلا خود را در قدمهای برداشته شده برای این زیارت معنوی شریک می کنند.
برخی از شیعیان عراق نیز قریب 13 تا 14 روز از شهرهای دور مثل بصره تا کربلا در حال پیاده روی هستند.
با ورود به شهر نجف و گذشتن از کنار وادی السلام به خیابان اصلی حرم حضرت علی (ع) وارد می شوید که در مسیر حرکت گنبد طلایی امیرالمومنین علی (ع) از دور خودنمایی می کند.

***از نجف تا کربلا
فاصله خروجی شهر نجف تا ابتدای شهر کربلا بیش از 80 کیلومتر است و زائران ایرانی معمولا از نجف تا کربلا را پیاده طی می کنند و این سبب شده که بیشتر زائرانی که در حال ورود به شهر کربلا هستند نیز ایرانی ها باشند.
پس از انجام زیارت در حرم نجف اشرف و انجام اعمال زیارت، مسیر اصلی پیاده روی به سمت کربلا و انجام زیارت و مناسک اربعین آغاز می شود.
از ابتدای خروجی شهر نجف اشرف تا ا بتدای خیابان 'شارع العباس' در کربلای معلی، عمودها یا همان تیرک های برق که به فاصله 50 متری از هم قرار دارند، شماره گذاری شده اند.
با خروج از شهر نجف تا رسیدن به حرم حضرت ابوالفضل (ع) 1452 تیرک که آخرین تیر این مسیر به شمار می رود در کنار جاده نصب شده که علاوه بر مسیر یابی اصلی به عنوان محلی برای قرار های زائران در هنگام جدا شدن و یا حضور افراد مختلف در طول مسیر محسوب می شوند.
در طول مسیر 80 کیلومتری کربلا به نجف، دسته جات مختلف عزاداری با پای پیاده در طول مسیر به عزاداری و سینه زنی و قرائت زیارت عاشورا و زیارت اربعین می پردازند و در تمام طول این مسیر موکب های برپا شده، پذیرای زائران حسینی از همه کشورها هستند.
در کنار مسیر پیاده روی نجف تا کربلا، مسیر اصلی جاده ای نیز برای تردد خودروهای مختلف اعم از سواری، اتوبوس، کامیون و تریلر وجود دارد که زائران را تا نزدیک ترین ورودی های کربلا انتقال می دهند.
با نزدیکتر شدن به ورودی شهر کربلا، به دلیل ازدحام جمعیت زائران، از موکب های پذیرایی کم شده و جمعیت از راههای مختلف برای ورود به شهر کربلا به هم می پیوندند.
با رسیدن به تیرک 1452 حرم و بارگاه سقای دشت کربلا را در نزدیکی خود می بینیم و زائران حسینی از دور با عرض ادب و سلام به بین الحرمین، اذن ورود می طلبند.
با ورود به بین الحرمین در سمت چپ خود بارگاه نورانی امام حسین (ع) و در سمت راست خود بارگاه حضرت ابوالفضل (ع) را می توانید در میان خیل عظیم و میلیونی زائران مشاهده کنید.
با توجه به ازدحام میلیونی زائران در بین الحرمین توصیه می شود پس از انجام مناسک و زیارت اربعین از محوطه بین الحرمین خارج شده تا دیگر زائران نیز بتوانند از زیارت معنوی این محل بهره مند شوند.
در طول این مسیر سراسر عشق و خاطره و ایثار به وضوح می توان جلوه های از عاشقی را در میان قدم های زائران مشاهده کرد.
با مشاهده خیل عظیم عزاداران این حدیث پیامبر اکرم (ص) برای همه زائران تداعی می شود که: (برای شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایی در دلهای مومنان است که هرگز سرد و خاموش نمی شود).
آری بار بربندید که اینجا کربلاست، سرزمین پربلا، سرزمین ایثار و شهادت، قطعه ای از بهشت، میعادگاه عاشقان و دلسوختگان.
بر اساس روایات و دستورات دینی قرائت زیارت اربعین در این روز و اقامه دو رکعت نماز زیارت توصیه شده است و جابر بن عبدالله انصاری اولین زائر اربعین حسین علیه السلام؛ این یار صدیق رسول خاتم صلی الله علیه وآله وسلم به بزرگداشت حماسه حسینی می پردازد.
آری اربعین حسینی نقطه آغازی است برای تزریق خون حسین(ع) در کالبد جامعه اسلامی، نقطه آغازی که به قیام نهمین فرزند حسین منتهی می شود.
گزارش از : وحید بیرانوند
7266/6060

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
پناهیان: پیاده روی اربعین یعنی پیاده رویهای تمرین ظهور مهدی