علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



پربازدیدترین جزیره زمین که وجود خارجی ندارد!


پربازدیدترین جزیره زمین که وجود خارجی ندارد!خبرآنلاین/ شاید به نظر بیاید که که «وجود داشتن» شرط اولیه هویت یک نقطه مکانی است، اما، واقعیت این است که یکی از پربازدید‌ترین نقاط سیاره زمین مکانی خیالی به نام جزیره پوچ است که وجود فیزیکی ندارد.
این جزیره روی نقشه در مختصات صفر درجه شمالی و صفر درجه شرقی اقیانوس اطلس جنوبی قرار گرفته‌است و موجودیت غیرحقیقی آن ناشی از خطاهایی است که دراثر استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی جغرافیایی (GIS) مختلف ایجاد می‌شوند.

GIS سیستمی رایانه‌ای است که داده‌های جغرافیایی را ذخیره،‌تحلیل و اداره می‌کند و تمامی این داده‌ها را در قالب یک نقشه مصور می‌سازد. به بیانی دیگر این یک سیستم پشت‌صحنه‌ای است که امکان قرارگیری اطلاعات در جای درست و مصور‌سازی آنها را فراهم می‌آورد تا انسان‌ها بتوانند درک درستی از داده‌ها به دست آورند.

برای مثال محققان از سیستم GIS برای مطالعه تغییرات آب و هوایی استفاده می‌کنند، اما می‌توان برای فعالیت‌های روزمره‌ای مانند یافتن مکان یک رستوران نیز از آن استفاده کرد.

یکی از کارایی‌های این سیستم کدیابی جغرافیایی است، فرایندی که داده‌هایی مانند آدرس‌ها را به مختصات تبدیل می‌کند تا به راحتی روی نقشه‌ها قابل شناسایی باشند. به این شکل به راحتی می‌توان موقعیت مکانی را براساس مختصات طول و عرض جغرافیایی آن روی نقشه تعیین کرد.

شاید این کار در ابتدا ساده به نظر بیاید،‌ اما زمانی که به کدیاب جغرافیایی اطلاعات نادرست داده شود، کارکردن با آن دشوارتر خواهد‌شد. در حقیقت وارد کردن داده‌های نادرست،‌نقص نرم‌افزاری، و دیگر انواع نقص‌های فنی باعث می‌شوند کدیاب‌جغرافیایی مختصات 0,0 را نمایش دهد و مکان‌هایی نادرست را مشخص سازد.

مختصات 0 درجه شرقی 0 درجه شمالی نیز مکانی است که واقعا در میان اقیانوس اطلس جنوبی وجود دارد. از آنجایی که جغرافی‌دانان در حین برطرف کردن خطاهای مختصاتی، همواره با این مختصات سروکار دارند،‌به آن جزیره پوچ می‌گویند.

این تجربه مشترک در میان جغرافی‌دانان باعث شکل‌گیری شهرت و جذابیت جزیره پوچ شده‌است، تاحدی که علاقمندان GIS نقشه‌هایی فانتزی،‌پرچمی ملی،‌و مقاله ای درباره تاریخ غنی و البته تقلبی جزیره پوچ ایجاد کرده‌ و در فضاهای مجازی منتشر کرده‌اند.

پس از سال‌ها بروز خطا در کد‌یاب‌های جغرافیایی،‌جزیره پوچ اکنون دارای چندین آدرس و مکان مختلف است که در واقعیت در آن مکان‌ها وجود ندارد. این به آن معنی است این جزیره یکی از پربازدید‌ترین و جالب‌ترین مکان‌های روی زمین است،‌اگرچه در واقعیت این جزیره تنها خطای اطلاعاتی است که توسط جغرافیدانان ایجاد شده‌است.





منبع: خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
آیا جزیره افسانه ای Hy Brasil در ایرلند وجود دارد ؟