سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اگر اموال ایران مورد دستبرد قرار بگیرد از همه راه‌های در اختیار برای استیفای حقوق خود استفاده می‌کنیم


به گزارش خبرنگار گروه سیاست‌ خارجی خبرگزاری فارس، حسین جابرانصاری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی امروز (دوشنبه) خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات ضدایرانی رجب طیب اردوغان رئیس‌ جمهور ترکیه گفت: این نخستین بار نیست که چنین ادبیاتی درباره جمهوری اسلامی به کار می‌رود که با اهداف خاص سیاسی و در چارچوب منازعات منطقه‌ای دنبال می‌شود و ما مسئول سخن دیگران نیستیم.

* سیاست روشن ایران در قبال سوریه و منطقه

وی ادامه داد: سیاست جمهوری اسلامی در سوریه مبتنی بر اصول اساسی است که نخستین بند آن حق مشروع ملت سوریه برای تعیین سرنوشت خود است و دومین بند آن مخالفت جدی ایران با استفاده ابزاری از تروریسم و خشونت برای تحقق اهداف سیاسی می‌باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه سیاست ایران در مورد سوریه و منطقه در چارچوب روشنی دنبال می‌شود، ابراز امیدواری کرد که برخی کشورها با تغییر رویه خود امکان پیگیری مدیریت وضعیت فعلی با کمترین خسارت‌ها را فراهم کنند.

*اگر در جایی اموال جمهوری اسلامی هدف دستبرد مدرن قرار گیرد، از همه راه‌های در اختیار برای استیفای حقوق خود استفاده می‌کنیم

جابرانصاری در خصوص موضوع غرامت گروگان‌های آمریکایی در ایران که از سوی کنگره دنبال می‌شود، نیز گفت: در این خصوص چند موضوع کنار هم قرار دارد و دنبال می‌شود. اول توضیح وضعیت اتفاقات روی داده است که در آن یک بحث به عنوان آنچه غرامت گروگانگیری مطرح است، از محل جریمه یک بانک فرانسوی توسط دولت آمریکا دنبال می‌شود که بخشی از این جریمه به پرداخت غرامت اختصاص دارد. همچنین در بخش دیگر باید گفت به دلیل تعارض این موضوع با بیانیه الجزایر، امکان دریافت غرامت از ایران منتفی است.

وی ادامه داد: در بخش دیگر از سال 86 تلاش می‌شود تا از محل ذخایر مالی و اقتصادی ایران این غرامت پرداخت شود که از آن سال اقامه دعوی شده است. آن چه به دولت ایران ارتباط دارد در صورتی که دستبردی به اموال جمهوری اسلامی صورت بگیرد در چارچوب تحولات داخلی آمریکا از حقوق خود دفاع کرده و مسئول آن را دولت آمریکا می‌دانیم.

جابرانصاری تصریح کرد: اگر در جایی اموال جمهوری اسلامی هدف دستبرد مدرن قرار گیرد، ایران از همه راه‌های در اختیار برای استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.

*براساس تصمیمات کمیته عالی نظارت بر برجام اقدامات خود را دنبال می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص تناقض برخی اقدامات آمریکا با روند برجام نیز گفت: در چارچوب برجام بندی وجودی دارد که امکان رسیدگی به اختلافات را در خود دارد. همچنین در داخل ایران نیز کمیته نظارت بر برجام نیز وجود دارد که نظارت در سطحی عالی در این روند را دنبال می‌کند تا وزارت خارجه هم تصمیمات کمیته عالی نظارت بر اجرای برجام را اجرا کند و یکی از روش‌های در اختیار ما مراجعه به کمیسیون بین‌المللی رسیدگی به روند برجام است.

وی افزود: ما بر اساس تصمیماتی که کمیته عالی نظارت در برجام خواهد داشت اقدامات خود را دنبال می‌کنیم.

* ائتلاف‌‌های نظامی دوران جنگ سرد پاسخگوی نیازهای نظام کنونی بین‌الملی نیست

جابرانصاری در پاسخ به سؤالی در خصوص توسعه ناتو به شرق گفت: جمهوری اسلامی ائتلاف‌های نظامی را که در دوران جنگ سرد شکل گرفته را پاسخگوی نیازهای نظام کنونی بین‌الملل که در حال گذار نیز می‌باشد، نمی‌داند. این موضع اساسی ما در خصوص بلوک‌بندی‌هاست.

به گفته وی بلوک‌بندی که از دوران سابق باقی مانده در دوره کنونی تلاش دارد که حوزه نفوذ خود را گسترش دهد و این موضوع یکی از موارد تشدید تنش‌ها است که ایران با آن مخالف است.

به گزارش خبرنگار فارس، جابرانصاری در ابتدای نشست هفتگی خود با بیان اینکه خوشحالم در بهترین ایام سال که میلاد پیامبر اسلام و همین طور میلاد حضرت مسیح و نیز میلاد امام جعفر صادق در خدمت شما هستم، گفت: امیدواریم این ایام فرصت خوبی باشد برای مدیریت درست ارتباطات بین ملت‌ها و خروج از وضعیت بحرانی که در منطقه و سراسر جهان به وجود آمده است.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

http://fna.ir/I1CSJQ


ویدیو مرتبط :
وقتی اپل واچ در مخلوط کن قرار بگیرد