گوناگون/ سلامت روان با مرخصی یک هفته‌ای از فیسبوک


  X  

تاریخ خبر : سه‌شنبه 1394.09.03 - 11:03

گوناگون/ سلامت روان با مرخصی یک هفته‌ای از فیسبوک

تابناک/ تاثیرات شبکه های اجتماعی بر زندگی فردی و اجتماعی ما این روزها به یک مبحث داغ در بین روانکاوان و روانشناسان اجتماعی تبدیل شده است. در حالی که اکثر مطالعات جنبه های منفی شبکه های اجتماعی بر زندگی روزمره افراد را متذکر شده اند، دسته ای از روانشناسان اجتماعی به نوعی از درمان های مدرن دست پیدا کرده اند که منجر به افزایش تمرکز، بهبود روابط اجتماعی و افزایش میزان شادی میشود.
این دسته از درمان ها به هیچ وجه نیاز به دارو یا مشاوره ندارد و تنها راه شروع آن یک مرخصی یک هفته ای از فیسبوک است. نام این درمان از سوی پژوهشگران مبدع آن Taking a Week off Facebook گذاشته شده است:
این روش مبتنی بر پژوهشهایی است که موسسه تحقیقات شادکامی – Happiness Research Institute – صورت داده است که در واقع یک موسسه تحقیقاتی و پژوهشی دانمارکی است. در این مطالعه پژوهشگران 1095 کاربر عادی و روزانه فیسبوک را در دو دسته طبقه بندی کرده اند.
در یک دسته کاربران به شکل معمول، استفاده روزانه خود از فیسبوک را ادامه دادند و دسته دیگر استفاده از فیسبوک را متوقف نمودند. بعد از یک هفته افراد دسته دوم همگی نتایج شگفت آوری را در مورد وضعیت روانی خود گزارش دادند.
این گزارش ها شامل: زندگی روزمره اجتماعی بهتر، سهولت بیشتر در تمرکز بر امور فردی و اجتماعی، تجربه وضعیت روانی بهتر و آرامش بیشتر و اتلاف وقت کمتر بوده است.
بر این اساس افراد گروه دوم در این یک هفته وقت خود را به جای استفاده از فیسبوک، به اموری دیگر نظیر ارتباطات مستقیم و رو در رو با سایرین به ویژه با خانواده، مطالعه و گشت و گذار و مانند آن اختصاص دادند و در مجموع آرامش روانی بیشتری را تجربه کردند.
پژوهشگران در کنار مجموع عوامل اساسی در تغییر رفتار و کنش افراد مورد مطالعه یک موضوع محوری را در دستور کار خود داشتند. به عقیده آنها بخشی از آرامش روانی افراد گروه دوم مربوط به موضوعی در فضای مجازی فیسبوک است که مربوط که «حسادت» و «رشک» میشود.
در واقع نتیجه کار محققان بر اساس این مفروضه بوده است که افراد به شکل عمومی اغلب بهترین و شاد ترین لحظات خود را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک میگذارند و مقایسه ای که در این میان برای فرد به وجود می آید، منجر به احساس «رشک» یا فشار روانی برای وی در نگاه به پست های افراد دیگر میشود.
به عبارت دیگر از نظر پژوهشگران این موسسه نگاه و بازبینی لحظات خوش و خوب دیگران – به جای به یاد آوردن و باز بینی لحظات خوب شخصی خودمان – منجر به یک نوع حس سرخوردگی و افسردگی پنهان میشود. خلاصه ای از نتایج این پژوهش میگوید:
از هر ده نفر 5 نفر در فیسبوک نسبت به پست های شاد دیگران احساس رشک و حسد میکنند. از هر 3 نفر یک نفر نسبت به اینکه دیگران در فیسبوک خوشحال به نظر میرسند احساس رشک میکند و از هر 10 نفر 4 نفر نسبت به موفقیتهای دیگران در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک احساس حسادت و غبطه میکند.
این پژوهش دست آورد مهمی برای محققان روانشناسی اجتماعی بوده است و قدم بعدی در این مسیر آزمایش بر روی گروهی از افراد است که از آنها خواسته میشود برای یکسال مداوم استفاده از فیسبوک را تعطیل کنند!

نظر شما


ویدیو مرتبط :
برنامه استودیو سلامت در هفته سلامت