سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ديدگاه پژوهشگر سوري در مورد حضورمستشاري ايران در اين کشور


ديدگاه پژوهشگر سوري در مورد حضورمستشاري ايران در اين کشور

فارس/ پژوهشگر حقوق بين الملل سوريه با تاکيد بر اينکه اماراتي‌ها حقي در مالکيت جزاير سه‌گانه جنوب ايران ندارند، گفت: حضور مستشاري ايران در سوريه منطبق بر قوانين بين‌المللي است.

«نعيم آقبيق» پژوهشگر حقوق بين الملل سوريه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در دمشق درباره تکرار ادعاهاي امارات در خصوص مالکيت جزاير سه گانه در جنوب ايران از سوي دبير کل شوراي همکاري خليج فارس اظهار داشت: در شرايطي که بايد همه توجهات منطقه به حل بحران سوريه باشد، مطرح شدن مساله جزاير مورد مناقشه ايران و امارات تلاشي براي افزايش تنش‌ها با ايران است .

وي افزود: دبير کل شوراي همکاري در اظهارات اخير خود ضمن تکرار ادعاي مالکيت امارات بر جزاير سه گانه ايراني در اظهاراتي مداخله جويانه خواستار خروج نيروهاي مستشاري ايران از سوريه شده بنابراين بايد بررسي شود چه کسي شيخ نشين‌ها را به طور غير قابل قبولي به مرتبط کردن دو پرونده جزاير سه گانه و بحران سوريه سوق داده است.

آقبيق گفت: اماراتي‌ها بايد از طريق قوانين بين المللي اختلاف خود را با ايراني‌ها حل کنند اگر امارات و ديگر شيخ نشين‌ها مدارکي مبني بر مالکيت جزاير مورد مناقشه در اختيار دارند بايد به محاکم بين المللي رجوع کنند .

وي افزود: بر اساس ماده 133 منشور سازمان ملل راه‌هاي قانوني متعددي براي حل اين اختلاف از طريق متون قانون سازمان ملل وجود دارد، اگر اماراتي‌ها ثابت کردند که اين جزاير به آنها تعلق دارد ايران در مقام کشوري که به قانون و نهادهاي بين المللي احترام مي‌گذارد به تکليف قانوني خود در اين خصوص عمل مي‌کند، اما از آنجايي که اماراتي‌ها با وجود ديرينه بودن اختلافشان با ايران بر سر جزاير سه گانه، هيچ ادله و مدرکي براي ادعاي خود ارائه نداده‌اند، حقي براي خود در اين زمينه نگذاشته‌اند.

اين پژوهشگر حقوقي سوريه درباره دعوت دبير کل شوراي همکاري از ايران براي خروج از سوريه گفت: قوانين بين المللي کشور سوريه را از انعقاد قرارداد با مستشاران نظامي هيچ کشوري برحذر نمي‌دارد و اين توافقنامه‌هاي امضا شده بين سوريه و ايران است که حضور مستشاران ايراني در سوريه را از لحاظ قانوني موجه کرده است و اين علاوه بر روابط مشترک ايران و سوريه در رويارويي با کشورهاي حامي تروريسم و مقابله با طرح‌هاي صهيونيستي-آمريکايي در خاک سوريه است.

آقبيق با اشاره به ضرورت تمايز بين نيات صادقانه ايران در تعامل با کشورهاي عربي و آنچه که رسانه‌هاي صهيونيستي-آمريکايي درباره سياست‌هاي ايران شايعه مي‌کنند، گفت: امروز شيخ نشين‌هاي خليج فارس بايد بدانند که ايران در مقام کشوري که به داشتن روابط خوب با همسايگان خود معروف است، اقدام به اشغال بخشي از خاک کشوري ديگر نمي‌کند .

کارشناس سوري گفت: آنهايي که عمق رابطه سوريه با ايران را از محاسبات خود حذف کرده‌اند تا در راستاي نقشه‌هاي واشنگتن براي منطقه گام بردارند بايد دست از اين کار خود بردارند، شيخ‌نشين‌ها بايد بدانند در آينده پيش رو اگر با سوريه در مبارزه با تروريسم همکاري نکنند، دود آتش تروريسم به چشم آنها هم خواهد رفت .

وي تاکيد کرد: ايران عمق و ابعاد خطر تکفيري‌ها براي منطقه را درک کرده و از همين جهت با کشور سوريه در همه سطوح براي مقابله با اين خطر همکاري مي‌کند.

پژوهشگر حقوقي سوريه گفت :ايران همواره خواستار برقراري روابط با همسايگان خود بر اساس حسن همجواري و همکاري در زمينه‌هاي مختلف علمي و اقتصادي است و از سوي ديگر در دفاع از اسلام صرف نظر از مسائل قومي مذهبي، پيشگام است.

آقبيق افزود: اين در حالي است که عربستان به دنبال تعميق اختلافات مذهبي خود با ايران و ديگر مذاهب اسلامي است تا در صفوف جهان اسلام مقابله با اسرائيل شکاف ايجاد کند.

«عبداللطيف بن راشد الزياني» دبيرکل شوراي همکاري خليج فارس، 2 روز پيش در گفت‌وگو با شبکه العربيه ادعاي نخ نما و کهنه امارات را در خصوص مالکيت جزاير سه گانه جنوب ايران تکرار کرد و از تهران خواست اين جزاير را به امارات واگذار کند.

وي همچنين در اظهاراتي مداخله جويانه خواستار خروج مستشاران ايراني از سوريه و توقف حمايت از حزب الله لبنان شد.

دبير کل شوراي همکاري خليج فارس، با بيان اينکه فرصت برقراري صلح ميان ايران و کشورهاي حاشيه خليج فارس وجود دارد، بدون آن که به سياست هاي خصمانه عربستان و برخي ديگر از کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس عليه ايران اشاره اي کند، مدعي شد کشورهاي حاشيه خليج فارس همواره در پي صلح با ايران هستند.

بن راشد با بيان اين که دست دوستي شوراي همکاري پيوسته به سوي ايران باز است مدعي شد: اميدواريم ايران نيز از فرصت استفاده و حسن نيت خود را اثبات کند.

وي با لحني تهديد آميز گفت: يا ايران بايد به صورت جدي درخصوص جزاير سه گانه با امارات وارد مذاکره شود و يا مجبور مي شويم به دادگاه بين المللي رجوع کنيم.


ویدیو مرتبط :
دیپورت پژوهشگر ایرانی از آمریکا به کشور با وجود داشتن ویزای معتبر