فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



حضور مراکز پخش در نمایشگاه کتاب برای اولین‌‌بار


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا توکل صدیقی نایب رئیس اول اتحایه ناشران و عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره تحولات امسال گفت: در مردادماه امسال شاهد تشکیل شورای سیاستگذاری بیست و نهمین دوره نمایشگاه بودیم که با اندکی تغییرات نسبت به سال گذشته تشکیل شد. ساختار شورا نیز شامل سه گروه مدیران وزارت ارشاد، چهره‌های فرهنگی و دست‌اندرکاران حوزه نشر و فرهنگ شامل برخی مدیران و نماینده تشکل‌های نشر است. از طرف تشکل‌های نشر از سه تشکل خواستند نماینده‌ای داشته باشند که از اتحادیه ناشران خودم، شرکت‌های تعاونی مهدی اسماعیلی و مجمع ناشران محمد حمزه‌زاده حضور دارند.

وی ادامه داد: طی هفت جلسه‌ای که در این شورا تشکیل شد، نقاط ضعف و قوت بررسی و سیاست‌ها و راهبردها بررسی شد. حاصل بحث‌ها بر ادامه روند واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی، چابک‌سازی نمایشگاه به این صورت که از تعداد کمیته‌ها کاسته و هزینه‌ها کاهش یابد و تقویت بعد نمایشگاهی و ترویجی در حوزه کتابخوانی است. امسال با توجه به اینکه قرار است در چهارچوب واگذاری‌ها بیش از گذشته باشد، به تدوین چهارچوب واگذاری پرداختیم  و کارگروهی را تشکیل دادیم که در آن ابعاد واگذاری و ساختار تشکیلاتی نمایشگاه را بررسی کردیم.

نایب رئیس اول اتحایه ناشران عنوان کرد: قرار است امسال به ابعاد بصری و گرافیکی نمایشگاه کتاب تهران توجه بیشتری شود و به همین دلیل دفتری به همین منظور تشکیل خواهد شد. بنا به سنتی که تشکل‌ها کنار هم جمع می‌شوند، امسال شورای برنامه‌ریزی تشکل‌های نشر در انتهای شهریور تشکیل شد. این شورا در سال گذشته هفت تشکل داشت که اتحادیه ناشران و چهار انجمن کودک و نوجوان، دانشگاهی، آموزشی و بین الملل و دو شرکت تعاونی آشنا و ناشران و کتاب فروشان شامل آن می‌شدند. امسال علاوه بر دعوت از این هفت تشکل، از مجمع ناشران نیز دعوت کردیم که به جمع ما بپیوندند و این نقطه عطفی در داخل صنف بود که پراکندگی و ناهماهنگی نداشته باشیم. این جمع از تشکل‌هایی تشکیل شده که قبلاً در نمایشگاه کتاب حضور داشتند، بنابراین از تشکل‌های دیگر نشر نیز دعوت می‌کنیم در این رویداد شرکت داشته باشند.

توکل صدیقی با اشاره به اتفاقات شورا طی سه ماه گذشته افزود: ما 11 جلسه برگزار کردیم و در آن به نقاط ضعف و قوت و اینکه به چه اموری در نمایشگاه باید بپردازیم و با چه کسی قرارداد ببندیم، پرداختیم. همچنین نماینده تشکل‌ها را برای عقد قرارداد مشخص کردیم. اتحادیه به نمایندگی از کل تشکل‌ها این کارها را انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته چهار کمیته اجرایی و رفاهی، پشتیبانی و مالی، حراست و انتظامات را برعهده گرفتیم و امسال نیز سعی می‌کنیم کیفیت را در این چهار کمیته ارتقا دهیم و علاوه بر این حدود دو الی سه حوزه را به آن اضافه کردیم که کمیته روابط عمومی و تبلیغات امسال در اختیار ماست و همچنین کمیته فعالیت جنبی با سرای اهل قلم ادغام می‌شوند و کمیته فعالیت فرهنگی را تشکیل می‌دهند. در بخشی ک متعلق به ارشاد بود حدود 7 الی 8 کمیته وجود داشت که امسال با یکدیگر ادغام می‌شوند و کمیته اجرایی و رفاهی با هم تشکیل می‌شود.

عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به محل برگزاری نمایشگاه تهران در مصلی توضیح داد: موقعیت نمایشگاه در مصلی تهران مشکلات بسیاری دارد. مصلی مکان مناسبی به لحاظ زیرساخت‌های اجرایی برای نمایشگاه نیست، اما وقتی با گزینه‌های دیگر مواجه می‌شویم، می‌بینیم که شرایط آنها نیز خوب نیست و در این میان، مزیت مهم مصلی بر دیگر گزینه‌ها در امکان دسترسی مردم به خطوط مترو است. باغ کتاب نیز برای این امر مناسب نیست، هرچند شهرداری تهران می‌خواهد در این رابطه کاری انجام دهد.

وی درباره قرارداد با مصلی نیز یادآور شد: سال گذشته قرارداد با مصلی حدود سه و نیم میلیارد بود، اما از مدیریت مصلی خواستیم که صنف‌ها و تشکل‌ها وارد مباحث تبلیغاتی شوند.

توکل صدیقی افزود: در نشستی که مدیران ارشاد با نماینده دفتر رهبر معظم انقلاب داشتند، وی گفت که نظر رهبر انقلاب نیز این است که مصلی تنها نباید مصلی باشد بلکه کارکردهای دیگری نیز دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد. اگر روی مصلی کار کنند، 80 درصد نیاز ما را برطرف می‌کند و همچنین اگر رواق شرقی و غربی کامل شود، می‌توان از  حدود 40 هزار مترمربع نیز استفاده کنیم.

وی در ادامه درباره کمیته‌های نمایشگاه تهران توضیح داد: قرار است چهار کمیته اجرایی و رفاهی، پشتیانی و مالی و حراست و انتظامات زیر نظر وزارت ارشاد باشد. کمیته‌های تحت نظر صنف امسال شامل کمیته اطلاع‌رسانی، ناشران داخلی، بین الملل و فعالیت‌های فرهنگی هستند. 

نایب رئیس اول اتحایه ناشران درباره بودجه‌ها وهزینه‌های نمایشگاه کتاب گفت: سال گذشته یک کمیسیون معاملات و قراردادها داشتیم که تعیین می‌کرد نرخ قراردادها و حوزه‌هایی که باید وارد آن شویم، چطور باید باشد، اما امسال در انتخاب پیمانکارها، بودجه‌ها و هزینه‌ها صنف نقش کلیدی دارد. در واقع سال گذشته مدیریت مالی در اختیار ما نبود، اما امسال سهم بیشتری در این رابطه داریم.

توکل صدیقی افزود: امسال سعی می‌کنیم شفافیت مالی بیشتری داشته باشیم. حدود دو میلیارد و 900 میلیون از غرفه‌ها دریافت کردیم و تمام اینها به صورت شفاف مشخص و منتشر شد. سال گذشته به دلیل شرایط اقتصادی کشور از ما خواستند که سه میلیارد از غرفه‌داران دریافت کنیم و 7 میلیارد باقی‌مانده را آنها تأمین خواهند کرد، اما از طرفی سقف هزینه‌ها کاهش پیدا نکرد و بیشتر هزینه‌ها در بخشی کاهش یافت که مربوط به تشکل‌ها بود. امسال ضوابط ما بنابر افزایش هزینه اجاره غرفه‌ها نیست، اما به تبع غرفه‌های دولتی و بزرگتر در نمایشگاه کتاب تهران هزینه‌های بیشتری پرداخت کردند. هنوز بعد از هفت ماه از نمایشگاه دو کمیته همچنان تسویه حساب نکردند.

وی با اعلام جزئیات هزینه‌های صورت گرفته در نمایشگاه کتاب تهران افزود: حدود دو میلیارد و 780 میلیون تومان از ناشران داخلی و بین‌المللی دریافت کردیم که بابت اجاره سازه و سالن و فضا 133 میلیون و بابت اجرای سازه‌های آلومینیومی 568 میلیون بوده است. به طور کلی بابت اجرای سالن‌ها، غرفه‌بندی، تفاوت مالیات بر ارزش افزوده، اجاره صندلی برای کمیته اطلاع‌رسانی و در جمع دو میلیارد و 870 میلیون هزینه کردیم که 600 میلیون آن باقیمانده و مؤسسه باید به زیرمجموعه‌های خود پرداخت کند.

عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در ادامه در خصوص امور نظارتی و حراست نیز بیان کرد: امور نظاراتی حاکمیتی است. طبیعی است که نخواهیم در‌ آن دخالت کنیم. مرجع ارزشیابی وزارت ارشاد است، اما قرار شد در مسائل نظارتی نمایندگان صنف نیز حضور فعال داشته باشند و در شوراهایی از قبیل نظارت و ارزشیابی حاضر باشند. همچنین قرار است ستاد خبری زیر نظر رئیس نمایشگاه و معاونت باشد که در تولید خبر تشکل‌ها نیز می‌توانند مشارکت داشته باشند.

توکل صدیقی با اشاره به مزیت‌های برگزاری نمایشگاه کتاب تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه از زاویه ترویج کتابخوانی خوب است و می‌تواند به رشد این مسئله کمک کند اما برخی معتقدند بازار کتابفروش‌ها را می گیرد. وقتی نمایشگاه کتاب وجود دارد مراجعه به کتاب فروشی‌ها به خاطر تب کتاب فروشی بالا می‌رود.

وی افزود: امسال به پیشنهاد ما قرار است مراکز پخش غرفه بگیرند، اما کتاب نفروشند و در زمینه بازرگانی و ارتباط با کتاب‌فروشان شهرستان فعالیت کنند.

نایب رئیس اول اتحایه ناشران در پایان صحبت‌های خود با اشاره به تخلفاتی که در سالن های متعدد نمایشگاه کتاب صورت می‌گیرد، گفت: برخی غرفه‌داران غرفه اجاره می‌کنند و کتاب‌های دیگران را می‌فروشند و برخی ناشران شهرستانی نیز با کتاب‌های اندکی می‌آیند و هزینه غرفه، غذا و اقامت آنها بیشتر از ناشران تهرانی است؛ به همین دلیل آنها سعی می‌کنند چند کتاب ناشران دیگر را به غرفه خود بیاورند تا هزینه‌های خود را تأمین کنند. به طور کلی آمادگی خود را برای عقد قرارداد برای برگزاری نمایشگاه کتاب اعلام کردیم، اما هنوز قراردادی با مصلی نبسته‌ایم. اگر این روند زودتر از موعد مقرر انجام شود، روند ثبت‌نام الکترونیک نیز مانند سال گذشته دچار مشکل نخواهد شد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
پخش کلیپ رقصیدن زن در نمایشگاه کتاب