نشست مشترک مسؤولان حوزه‌های اجرایی، تحقیقاتی و دانشگاهی بخش کشاورزی خوزستان برگزار شد


نشست مشترک مسؤولان حوزه‌های اجرایی، تحقیقاتی و دانشگاهی بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان در دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد و مسؤولان سه بخش به ارائه چالش‌ها و نیازهای پژوهشی حوزه خود و راهکارهای ایجاد ارتباط مؤثر میان این بخش‌ها پداختند.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، نوراله معلمی در این نشست، با اشاره به سابقه ارتباط و همکاری‌های دانشکده کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان در دوره‌های قبل، اظهار داشت: این ارتباطات به‌ ویژه در سال گذشته بیشتر بود طوری که طرح‌ها و نقطه نظرات گروه‌های آموزشی و مراکز تحقیقاتی به تهران ارسال و جمع‌بندی شد.

وی با بیان این‌ که این دانشکده در قالب پنج گروه خاک‌شناسی، باغبانی، زراعت، گیاه‌پزشکی و ماشین‌آلات کشاورزی فعالیت می‌کند، گفت: ما می‌توانیم با جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقات همکاری و از تجارب و امکانات یکدیگر به‌ صورت مشترک استفاده کنیم.

لزوم تبیین سهم کشاورزی در صنعت در "کنگره همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت"

رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز بر لزوم مطرح‌ شدن دو موضوع حیاتی خرما و گلخانه‌ها در نوزدهمین کنگره همکای‌های دولت، دانشگاه و صنعت تأکید کرد و افزود: باید سهم بخش کشاورزی از حوزه صنعت در این کنگره تبیین و برای آن برنامه‌ریزی شود همچنین لازم است ظرفیت‌های دانشکده کشاورزی برای حل مشکلات بخش اجرایی در کشاورزی شناسانده شود.

معلمی همچنین با بیان این‌ که دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صرفأ برای ارتباط با بخش صنعت نیست، اظهار کرد: در این دفتر ارتباطاتی میان دانشگاه با بخش صنعتی کشاورزی برقرار و حتی طرح‌های تحقیقاتی در خصوص بخش کشاورزی در صنایع مختلف از این طریق انجام شده است.

رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز با تأکید بر ضرورت نهادینه‌ شدن حوزه کشاورزی به‌ عنوان یکی از زیربخش‌های صنعت در اذهان مسؤولان، افزود: تولیدات کشاورزی محرک بخش‌های صنعتی مختلف است و چه از نظر سطح زیرکشت و میزان تولید محصولات کشاورزی نه تنها در خوزستان که قطب تولید در کشور محسوب می‌شود، این موضوع در استان‌های دیگر نیز حائز اهمیت است.

همچنین دکتر نبی‌الله خون میرزایی مدیرکل شیلات خوزستان در این نشست با اشاره به سهم برجسته کشاورزی در تولید ناخالص ملی و جایگاه خوزستان در کشاورزی کشور، بر لزوم تبیین و شناساندن سهم صنعت در توسعه کشاورزی و جایگاه صنعت در توسعه کشاورزی در کنگره همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت تأکید کرد.

وی با بیان این‌ که در موضوع امکان‌سنجی استفاده از ظرفیت دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران برای حل مشکلات بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان، در حال حاضر ارتباط خوبی بین سازمان کشاورزی و مدیریت ترویج شیلات به‌ویژه در حوزه آموزش‌های تطبیقی این بخش برقرار شده است، گفت: پژوهشکده آبزی‌پروری به‌عنوان یک قطب علمی در کشور در سال‌های گذشته در پیشبرد برنامه‌های شیلاتی نقش برجسته‌ای را ایفا کرده است اما با توجه به پتانسیل‌های بسیار بالای کشاورزی و صنعت در خوزستان پتانسیل شیلات مورد غفلت واقع می‌شود.

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: به دنبال ایجاد یک ارتباط منسجم و تفاهم کلی با دانشگاه شهید چمران اهواز هستیم با توجه به خشکسالی و مشکلات زیست‌محیطی ضرورت استفاده بهینه از منابع آب ایجاب می‌کند که به سمت استفاده تطبیقی از آب در بخش‌های کشاورزی و شیلات حرکت کنیم.

خون میرزایی پرورش ماهی در استخرهای بتنی، پرورش متراکم ماهی، نیازهای آموزشی بهره‌برداران زیر‌بخش شیلات در طرح احیای اراضی 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری، بازدیدهای ترویجی و تهیه نشریه‌های ترویجی، پرورش ماهی در مجاورت کانال‌های آب و امکان‌سنجی پرورش ماهی با استفاده از پساب‌های مزارع را از جمله محورها و رویکردهای اداره‌کل شیلات برای همکاری تحقیقاتی با دانشگاه‌ شهید چمران اهواز عنوان کرد.

وی افزود: همچنین در موضوع مکانیزاسیون نیز با توجه به برنامه پنج ساله شیلات و همچنین شرایط کنونی کشور توسعه مکانیزاسیون در حوزه شیلات برای افزایش ظرفیت تولید ضروری است و در این خصوص باید یک کارگروه نیز تشکیل شود همچنین دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران می‌تواند در این حوزه همکاری‌های بسیاری داشته باشد.

مدیر کل شیلات خوزستان با بیان این‌ که زمینه‌های همکاری در حوزه‌های مختلف با دانشکده کشاورزی و دیگر بخش‌های دانشگاه شهید چمران اهواز وجود دارد، نسبت به شکل‌گیری این همکاری‌ها ابراز امیدواری کرد.

همچنین در این نشست دکتر احمد لندی عضو هیأت‌علمی گروه خاک‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، با بیان این‌ که شاید در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری چندان مستقیم در برگزاری کنگره‌ها مانند بخش صنعت انجام نمی‌شود، گفت: با توجه به حمایت بخش‌های صنعتی از کنگره همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت پر‌رنگ‌بودن بخش صنعت در این کنگره امری طبیعی است البته ما به دنبال آن نیستیم که بخش صنعت را کم‌رنگ کنیم بلکه می‌خواهیم حوزه کشاورزی در کنگره پررنگ‌تر دیده شود.

وی با بیان این‌که در حوزه ارتباط میان دانشگاه و بخش اجرایی کشاورزی سه بستر ارتباطی وجود دارد، اظهار کرد: تعریف طرح‌های تحقیقاتی در قالب تفاهم‌نامه میان اساتید و بخش‌های اجرایی حوزه کشاورزی و منابع طبیعی و تعریف و اجرای پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری به‌ صورت مشترک سه روش ایجاد این ارتباط است.

این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین به امکان گنجاندن موارد مدنظر بخش‌های اجرایی کشاورزی استان در سرفصل‌های آموزشی تا 20 درصد واحدهای درسی اشاره کرد و گفت: حتی اگر دانشگاه نتواند واحدهای مجزایی برای سرفصل های مدنظر بخش‌های اجرا و تحقیقات ارایه دهد می‌توان این موارد را در درس‌هایی مانند روش تحقیق گنجاند و حتی دانشکده می‌تواند در زمینه تبیین خط مشی کشاورزی در استان به‌صورت تعیین‌کننده عمل کند.

همچنین در این نشست دکتر جاسم غفله مرمضی رییس پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور، با اشاره به لزوم توسعه آبزی‌پروری و شیلات با استفاده از بعضی ظرفیت‌ها در بخش کشاورزی بر ضرورت توجه به همکاری دانشگاه و بخش شیلات تأکید و اظهار کرد: موضوعاتی وجود دارد که در مسایل پژوهشی نقطه تلاقی کار حوزه آبزی‌پروری و شیلات با دانشگاه است.

وی با اشاره به این‌که امروز با محدودیت استفاده از منابع آب شیرین مواجه هستیم، گفت: چالش‌ها و ضرورت استفاده بهینه از منابع آب شیرین، چالش‌های زیست‌محیطی در موضوع توسعه آبزی‌پروری با توجه به افزایش روز‌افزون تولید پساب‌های صنایع و برخی از حوزه‌های کشاورزی مانند نیشکر که می‌تواند در حوزه آبزی‌پروری مورد استفاده قرار گیرد، کشت توأم ماهی با بعضی محصولات زراعی و مباحث آکواپونیک از موارد تلاقی همکاری شیلات و کشاورزی است که می‌تواند در موضوعات پژوهشی دانشگاه مد نظر قرار گیرد.

رییس پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور خاطرنشان کرد: می‌توان در پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی روی مباحث آکواپونیک کار کرد همچنین ارائه راه‌حل برای رفع چالش‌های کمبود آب و استفاده از پساب‌ها برای افزایش راندمان تولید از دیگر موضوعاتی است که می‌توان در این همکاری‌ها به آن توجه کرد. این موارد البته باید به نوعی در سرفصل‌های آموزشی نیز دیده شود که ابتدا از نظر تئوریک یک ذهنیت برای دانشجویان ایجاد و سپس زمینه انجام پایان‌نامه‌های پژوهشی در این حوزه فراهم شود.

همچنین در این نشست دکتر مسعود لطیفیان رییس مؤسسه تحقیقات خرما و میوه‌های گرمسیری، با بیان این‌که برای حل معضلات بخش خرما و میوه‌های گرمسیری در حوزه‌های مختلف بر اساس برنامه جامع پنج ساله مرکز 600 پروژه تحقیقاتی کاربردی تعریف شد، اظهار کرد: از این تعداد تا پایان برنامه پنجم حدود 180 پروژه در کل کشور انجام شد که درصد عمده آن مربوط به خوزستان بوده است.

وی درصد پیشرفت این کار را حدود 30 درصد عنوان کرد و افزود: کمتر از پنج درصد این پروژه‌ها به‌صورت مشترک با دانشگاه‌های مختلف اجرا شده و عمده آن نیز در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری بوده است.

رییس مؤسسه تحقیقات خرما و میوه‌های گرمسیری با بیان این‌که با توجه به ظرفیت علمی موجود در سراسر کشور برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، پیش‌بینی شده است که در افق 1404 نیازهای اساسی فناوری محصول خرما رفع شود، گفت: با توجه به ظرفیت‌های نیروهای تحقیقاتی شاغل در بخش تحقیقات این حوزه به‌جز با بهره‌برداری از کل ظرفیت علمی کشور این هدف‌گذاری محقق نمی‌شود.

لطیفیان با تصریح بر این‌ که ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری‌های مشترک با دانشگاه وجود دارد، به ظرفیت‌های مختلف آزمایشگاهی، باغات مادری و غیره اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر این مؤسسه دارای پنج آزمایشگاه مجهز در حوزه‌های مختلف تخصصی کشاورزی و 450 هکتار باغات مادری در سراسر کشور به‌عنوان بستری مؤثر برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی است که 40 هکتار آن در خوزستان است همچنین 2 کلکسیون شامل 120 رقم مختلف برتر خرما در مؤسسه وجود دارد که از این تعداد 12 رقم از ارقام برتر دنیا محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌ که این ظرفیت‌ها بستر‌های مناسبی برای انجام کارهای تحقیقاتی و ترویجی در حوزه خرما و میوه‌های گرمسیری ایجاد می‌کند، اظهار داشت: معتقدیم اهداف کلی که به‌عنوان معضلات تحقیقاتی خرمای کشور معرفی می‌شود، قابل تفکیک به موضوعات جزئی‌تر در قالب پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی است که از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها به نحو مؤثری استفاده شود. این مؤسسه آمادگی دارد در هر زمینه با دانشگاه برای حل این مشکلات همکاری کند.

در این نشست رحیم اسلامی‌زاده رییس مرکز تحقیقات کشاورزی صفی‌آباد دزفول نیز برگزاری این نشست را سرآغازی برای تحکیم ارتباطات میان دانشگاه و حوزه‌های اجرا و تحقیقات برای رفع مشکلات در زمان کوتاه‌تر عنوان کرد و گفت: با توجه به این‌ که همه مشکلات و گره‌های بخش کشاورزی شناسایی شده است برگزاری این جلسه این امیدواری را ایجاد می‌کند که با اجتناب از موازی‌کاری، هم‌افزایی ظرفیت‌ها در مسیر رفع نیاز‌های بخش کشاورزی انجام شود.

همچنین در این نشست محمد مشکورزاده معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، با اشاره به چالش‌های حوزه امور دام اظهار کرد: در ارتباط با بخش تخصصی حوزه دام ارتباط مستقیمی میان این سازمان با دانشگاه کشاورزی رامین در زمینه اصلاح نژادی و سیستم پرورش برقرار شده اما در پرورش دام سنگین و سبک 70 درصد هزینه‌ها مربوط به خوراک دام است که در بخش کشاورزی تولید می‌شود.

وی به افزایش قیمت ارقام علوفه‌ای در سال‌های اخیر اشاره و تصریح کرد: با توجه به شرایط خشکسالی گاهی مواقع قیمت کاه تا دوسوم قیمت جو نیز رسیده است که این موارد نیاز به بررسی بیشتر در حوزه‌های پژوهشی دانشکده کشاورزی دارد همچنین در زمینه مراتع نیز دانشکده کشاورزی می‌تواند روی احیای مراتع دشت غیزانیه کارهای تحقیقاتی انجام دهد.

همچنین در این نشست دکتر مرتضوی مدیر گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز، با اشاره به روال همکاری بخش کشاورزی و دانشگاه، اظهار کرد: تاکنون همکاری‌ها به‌صورت موردی و برای رفع مشکلات پیش‌آمده انجام شده است که این روند به‌ مرور و براساس تجربه ایجاد شده و به نظر می‌رسد تغییر آن به سادگی امکان‌پذیر نیست.

وی با طرح این پرسش که آیا سند چشم‌انداز بلند‌مدت برای بخش کشاورزی استان وجود دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: اگر چنین سندی وجود دارد، چرا ارائه نمی‌شود و اگر موجود نیست چرا هنوز ایجاد نشده و قرار است چه زمانی و توسط چه کسانی تدوین شود؟ معتقدم اگر چنین سندی وجود ندارد در گام اول باید بر اساس ظرفیت‌های موجود در بخش منابع و نیروی انسانی، اهداف مشخص و تعریف شود.

مرتضوی با بیان این‌که اکنون در بسیاری از زمینه‌ها دانش کشاورز از بخش اجرا و تحقیقات جلوتر است، افزود: اکنون به یک برنامه جامع در حوزه کشاورزی استان نیاز است که دانشگاه بداند روی چه حوزه‌هایی باید سرمایه‌گذاری کند.

همچنین در این نشست دکتر پیمان حسیبی مدیر گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز، یکی از عوامل عدم موفقیت در ارتباط مؤثر میان دانشگاه و بخش‌های تحقیقات و اجرا را نگاه مقاله‌محور و دانشجوی ارشد و دکتری‌ محور به این ارتباط دانست و گفت: باید نگاه کلان به این موضوع شکل بگیرد.

وی با بیان این‌که هر سال شکاف میان عملکرد واقعی با پتانسیل‌های موجود عمیق و عمیق‌تر می‌شود، خاطرنشان کرد: باید این مسأله در سطح کلان نگاه شود و هدف از ایجاد این ارتباط تنها تولید مقاله و فارغ‌التحصیل‌شدن دانشجویان نباشد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
‫تماشاگر // رویانیان و فتح الله زاده نشست خبری مشترک برگزار می کنند‬‎