اختصاص هفت هزار میلیارد تومان اعتبار ویژه به مطالبات تاریخی پژوهش و فناوری


رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اظهار داشت: در لایحه بودجه سال 95 برای اولین بار در تاریخ ایران، سهم اعتبارات پژوهشی از تولید ناخالص داخلی از مرز 1.2 درصد گذشته است.

دکتر بهزاد قره یاضی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پژوهشی ایسنا اظهار داشت: با وجود تاکید برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه بر سهم سه درصدی پژوهش از تولید ناخالص داخلی و تاکیدات و پیگیری های مستمر مقام معظم رهبری، این سهم در پایان دولت‌های احمدی‌نژاد به زیر نیم درصد رسید. با احیای سازمان مدیریت، تحقق این خواسته رهبری در دستور کار قرار گرفت و در گام اول در لایحه بودجه 95 سهم پژوهش به 1.2 درصد رسیده که اکنون بر نمایندگان مجلس است که با دقت نظر به فرامین رهبری به ویژه «بند 8-2 سیاست‌های کلی علم و فناوری» (افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل 4 درصد تولید ناخالص داخلی تا پایان سال 1404 با تأکید بر مصرف بهینه منابع و ارتقاء بهره‌وری) مراقبت کنند که حین تصویب لایحه، خدشه‌ای به این بخش وارد نشود.

وی خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه سال آینده مقرر شده، اعتباری بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان علاوه بر بودجه سنواتی موسسات پژوهشی و واحدهای پژوهشی دانشگاه‌ها که - مثل همه دستگاه‌ها - حدود 15 درصد نسبت به بودجه امسال آنها افزایش خواهد داشت برای تامین نیازهای تکمیلی این واحدها تخصیص داده شود. با توزیع این اعتبارات بر اساس جدولی که در لایحه بودجه آمده، نیازهای تکمیلی واحدهای علمی فناوری کشور تامین شده و بسیاری از خواسته‌ها و مطالبات تاریخی آنها تحقق می یابد.

قره‌یاضی به عنوان نمونه به اختصاص مبلغ 900 میلیارد دلار تنها به فعالیتهای پژوهشی شاخص و پیشروی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم و کمک به روزآمدسازی منابع و تجهیزات پژوهشی با اختصاص 400 میلیون دلار (1300 میلیارد تومان) به صورت ارزی به علاوه 600 میلیارد تومان دیگر اشاره کرد و گفت: 45 میلیارد تومان دیگر برای تحقق تعهدات بین‌المللی این حوزه و 120 میلیارد تومان هم برای تکمیل فضاهای پژوهشی پارکهای علم و فناوری کشور در نظر گرفته شده است. از ویژگی‌های لایحه بودجه 95 این است که انجمن‌های علمی مورد حمایت ویژه قرار گرفته و آرزوی تاریخی آنها مبنی بر داشتن ردیفی مستقل محقق شده است. بودجه پیش بینی شده بالغ بر 113 میلیارد تومان است که احتمالا 100 میلیارد تومان آن صرف خرید ساختمان برای استقرار انجمن‌های علمی خواهد شد.

قره یاضی، حمایت از جذب دانشجویان خارجی و برگزاری همایش‌های بین‌المللی معتبر و بهره برداری از اولین شناور تحقیقاتی اقیانوس‌پیما ساخت ایران را از دیگر زمینه های مورد توجه در لایحه بودجه سال آینده عنوان کرد و گفت: در لایحه به فناوری‌های نو هم توجه ویژه شده به طوری که بودجه خوبی برای تکمیل ساختمان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، حمایت از پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و تقویت ذخایر توارث ژنتیکی و بانک‌های ژن کشور و ... در این لایحه دیده شده است. قرار است با اعتبارات این لایحه طرح‌های مربوط به 15 داروی ضد سرطان، دیابت و ام‌اس در پژوهشگاه رویان، فناوری‌های نوین ابن سینا و سایر واحدهای فناوری آغاز و طرح‌های پیشتازی نظیر رصد خانه ملی،‌ چشمه نور و همکاری‌های علمی بین‌المللی در قالب سرن و پروژه های مشابه جدی تر از گذشته دنبال خواهند شد.

رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور توجه ویژه و بی سابقه به تحقیقات علوم انسانی و معارف دینی و علوم اسلامی را از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه 95 در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد.

قره یاضی در پایان در پاسخ به این سوال که با توجه به تجربه سالهای گذشته تا چه حد به محقق شدن عملی بودجه پیش بینی شده در لایحه امیدوار است، گفت: با توجه به شناختی که از اراده و صداقت دکتر روحانی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و دیگر اعضای هیات دولت دارم یقین دارم در صورت تصویب مجلس، متناسب با تحقق درآمدهای کشور، این اعتبارات نیز محقق خواهد شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اختصاص 2 میلیارد تومان اعتبار برای مساجد استان کردستان