فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



جلیسه:‌ تنها 630 کتاب از 72 هزار عنوان منتشره در سال نقد و بررسی می‌شوند


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب با حضور سید‌عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد،‌ مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب و اردکانی دبیر این جایزه در پژوهشگاه فرهنگ‌، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد.

مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در این مراسم در سخنانی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های متعدد در حوزه کتاب گفت:‌ یکی از آفات جدی جشنواره‌های کتاب روزمرگی‌ است. متأسفانه با وجود برگزاری این جشنواره‌ها اتفاق خاصی در حوزه کتاب نمی‌افتد. شاید مهمترین دلیل دچار شدن به روزمرگی نبود اراده جدی از سوی مسئولان این جشنواره‌ها باشد‌، چرا که معمولاً می‌خواهند طبق برنامه‌ای روتین اقدام به برگزاری می‌کنند.

وی افزود:  ما در خانه کتاب طی دو سال گذشته به دنبال دوری روزمرگی از جشنواره‌ها بودیم،‌ چه در کتاب سال و چه جشنواره نقد کتاب. در این راستا در دوازدهمین دوره دو ویژگی مهم نسبت به دوره‌های گذشته داشتیم. حضور سید حسن اسلامی اردکانی به عنوان منتقد صاحب‌نام کمک کرد تا وضع علمی جشنواره را تحول بخشیم،‌ از این رو در این دوره دغدغه‌ای به لحاظ کیفی و داوری نداشتیم.

جلیسه تصریح کرد: هم‌چنین امسال تلاش کردیم جشنواره را به شیوه الکترونیک برگزار کنیم، کما اینکه 50 درصد ساز و کار جایزه کتاب سال نیز به شکل الکترونیک اجرا  می‌شود. در جشنواره  این اتفاق امسال به نحو شایسته‌ای رخ داد و باعث شد که ما از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. نیازی به حضور فیزیکی داوران در دبیرخانه جشنواره نبود و در واقع به نوعی مرکز زدایی کردیم.

وی از تغییر قابل توجه در دوره سیزدهم جشنواره نقد کتاب خبر داد و گفت:‌ برای دوره سیزدهم با توجه به زیرساخت‌های موجود، از فردا ثبت نام را آغاز خواهیم کرد. فاصله فراخوان امسال تا داوری سه ماه بود اما ما می‌توانیم این فاصله را بیشتر کنیم تا داوران نسبت به بررسی آثار اقدام کنند.

مدیرعامل خانه کتاب افزود:‌ در سال حدود 72 هزار عنوان کتاب منتشر می‌شود‌، که در مقابل آن جلسات نقد و تعداد منتقدان بسیاراندک است‌، البته در معاونت فرهنگی ارشاد طی دو سال گذشته اراده جدی برای توسعه فضای نقد وجود داشته است. از همین رو در خانه کتاب و سرای اهل قلم حدود 300 تا 400 جلسه نقد کتاب در سال برگزار می‌شود. مجموعه مجلات نقد کتاب ما در خانه کتاب 13 جلد است و 80 درصد محتوای این مطالب نقد کتاب است. این فصلنامه‌ها امکانی را فراهم می‌کنند تا از لحاظ کمی و کیفی از نقد کتاب مطلع باشیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم بررسی دقیقی داشته باشیم تعداد مقاله‌ها نسبت به آثار منتشر شده پایین است. با توجه به رقم انتشار کتاب یعنی 72 هزار عنوان، تنها 630 عنوان کتاب مورد نقد و بررسی و ارزیابی همه‌سویه قرار می‌گیرد. در سال حدود هزار نقد شفاهی وجود دارد که البته باز هم نشان از خلاء در حوزه نقد دارد. در واقع به ازای هر 150 عنوان کتاب یک منتقد داریم.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
نقد و بررسی کتاب دین رسانه و کودک2