سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رئیس اداره خاورمیانه وزارت خارجه در گفتگو با «ندای ایرانیان»: حضور ایران در گفتگوهای سوریه، یک گام به جلو هست


رئیس اداره خاورمیانه وزارت خارجه در گفتگو با «ندای ایرانیان»: حضور ایران در گفتگوهای سوریه، یک گام به جلو هست

ندای ایرانیان/ متن پیش رو در ندای ایرانیان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

به همان میزانی که کمک شود تا ارامش، صلح و امنیت در سوریه پا بگیرد، ما شاهد یک روند جدیدی در آینده این کشور خواهیم بود.
در حالی که این روزها فاجعه انسانی شرم‌آور و مملو از رنج و آوارگی ملت سوریه به خاطر یکه‌تازی گروه‌های افراطی و تکفیری هم‌چون داعش و جبهه النصره به تراژدی بزرگ قرن حاضر تبدیل شده است و هر روز اخباری در مورد سیل مهاجرت این آوارگان به کشورهای اروپایی مطرح است سوال بزرگی که افکار عمومی جهان اسلام و حتی جهان را درگیر کرده نوع برخورد و عملکرد ضعیف برخی از کشورهای اسلامی نسبتا غنی در مورد این بحران و برخورد با برادران و خواهران سوری است؛ کشورهایی که از حدود چهار سال پیش تلاش کردند اراده سیاسی خود را به مردم سوریه تحمیل کنند و برای پیشبرد این اهداف اقدام به حمایت از گروه‌های تکفیری چون داعش و جبهه النصره کردند و آتش جنگ و درگیری در این کشور را شعله‌ورتر کردند. تاکنون راه حل های زیادی برای حل این بحران امتحان شده که همگی به شکست منتهی گردیده است. اما حالا با اضافه شدن ایران به روند گفتگوها امیدهای تازه ای برای حل این بحران در دل ها زنده شده است. در همین مورد «ندای ایرانیان» گفتگویی را با حمیدرضا دهقانی رئیس اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ترتیب داده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

پیوستن ایران به دور جدید گفتگوهای سوریه را چطور ارزیابی می کنید؟

به نظر می رسد که حضور جمهوری اسلامی ایران در این گفتگوها، یک گام به جلو هست. از این جهت که برخی کشورهای منطقه یا فرامنطقه ای در نشست های گذشته به ویژه در ژنو یک و ژنو دو از حضور جمهوری اسلامی ایران استقبال نکردند و همین هم موجب شکست این اجلاس ها شد، چراکه واقعیت های صحنه در نظر گرفته نشده بود. به نظر می رسد این اقدام به مثابه صرف نظر کردن از دیدگاه های گذشته مبنی بر نادیده گرفتن جمهوری اسلامی ایران است و در کل اقدامی مثبت به شمار می رود.

چه دلیلی باعث شد همگان از حضور ایران استقبال کنند؟

چند تحول در صحنه منطقه ای و بین المللی رخ داده که از عوامل واسباب این دعوت هست. یکی از ان توافق جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 5+1 است که در موضوع هسته ای صورت گرفت که در نتیجه ان به نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه بیش از پیش توجه شد. همچنین انچه که در داخل سوریه و عراق رخ داده، یعنی اوج گیری حرکت تروریست های داعش که منجر به خطر افرینی در این دو کشور، منطقه و جهان گردیده است، برخی از تحلیل گران و سیاست مداران کشورهایی که واقع بینانه تر نگاه می کردند را به گردن نهادن به چنین تصمیمی واداشت.

همچنین انچه که تحت عنوان سیل اوارگان به سمت اروپا عنوان شد، ان ها را با یک خطر عمده مواجه کرد. چون هم بار انسانی بر دوش ان ها نهاد و هم از حیث امنیتی احساس خطر کردند که در این سیل عظیم انسانی تروریست ها نیز وارد مرزهای انان شوند.

و سرانجام توافقی که بین ایران، روسیه، عراق و سوریه انجام شد تا یک مقابله چهارجانبه با تروریسم انجام شود برخی کشورها را به این نتیجه رساند که اقدامات ظاهری را که برای سرکوب تروریسم انجام می دادند و تاثیر چندانی نداشت را وانهند و ضرورت مشارکت ایران و روسیه برای اینده سوریه و مبارزه با تروریسم اشکار گشت.

پیش بینی شما از نتیجه این حضور چیست؟

هنوز نمی تواینم بگوییم که همه طرف ها در این گفتگو ها به راه حل قطعی تن می دهند و به سادگی از آن تبعیت می کنند. اما در مجموع می توانییم بگوییم که نگاه به سمتی هست که حداقل در دوره مبارزه با تروریسم و در حقیقت دوره اننتقالی، دیدگاه کشورها بهم نزدیک می شود و در عین حال حضور اقای بشار اسد در روند صلح و سازش انکارناپذیر است. در مورد آینده سوریه هم به نظر می رسد دیدگاهی که جمهوری اسلامی ایران دارد ان است که اینده کشور سوریه و همچنین رئیس جمهور آن، باید توسط مردم سوریه تعیین شود؛ نه توسط قدرت های منطقه ای و یا کشورهایی که در منطقه عمده مشکل سوریه و عراق را ایجاد کردند.

ایا کشورهای معارض حاکیت سوریه به حضور اسد در فرایند گفتگوها تن می دهند؟

به هرحال این خود تحول بزرگی است و ممکن است که شاهد این باشیم که کشورها همه بر این مورد تجمیع کنند تا اینده سوریه بر محور مردم تعیین شود.

راهکارهای شکست خورده در این مورد فراوانند! چقدر احتمال می دهید این دور جدید از گفتگوها هم چنین سرنوشتی داشته باشند؟

ببینید اصلا اینطور نیست انچه که در گذشته اتفاق افتاده اکنون هم همان اجرا شود. اینطور نیست که راهکار را شکست خورده بپنداریم و از طرفی نباید اینگونه تصور شود که سریعا بحران سوریه تمام شود و از گذشته خود فاصله بگیرد. به همان میزانی که کمک شود تا ارامش، صلح و امنیت در سوریه پا بگیرد، ما شاهد یک روند جدیدی در آینده این کشور خواهیم بود. بنابراین ضرورت دارد که ابتدا در مورد موارد عمده ای مثل بحث مقابله با تروریسم، بحث متوقف کردن ارسال نیرو و سلاح و پول به تروریست ها یک توافقاتی صورت بگیرد و از طرفی در مورد شرکت همه گروه ها، احزاب، نیرو های مسلح البته به جز گروهک هایی مثل داعش و النصره و ... هم توافق شود تا به روند سیاسی بپیوندند. تنها در این صورت است که رای مردم سوریه به ملثه ظهور رسیده و دولت بر مبنای رای مردم تشکیل می شود.


ویدیو مرتبط :
گفتگو با معاون وزیر خارجه در مورد حضور نظامی در سوریه