پرورش کاهو به روش هیدروپونیک در خانه


یک کشاورز جهرمی موفق شد با استفاده از روش هیدروپونیک و در خانه، کاهو پرورش دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، جمال ثابت، کارشناس علوم کشاورزی است و در زمینه کاشت گیاهان به روش بدون خاک (هیدروپونیک) مهارت دارد و موفق به کاشت کاهو با استفاده از این روش شده است.

وی که طی‌سال‌های گذشته تاکنون در منزل خود گونه‌های گیاهی بسیاری را با این روش پرورش داده، در گلدان، کاهو کاشته و پرورش داده است.

این کارشناس کشاورزی گفت: هیدروپونیک، فن کشت گیاه بدون استفاده از خاک است که در آن گیاه در آب غنی شده در مواد مغذی و عاری از هرگونه آفت، کشت می‌شود. این‌گونه کشت علاوه بر کیفیت بالای محصول، در استفاده از سم بی‌نیاز است و استفاده از روش هیدروپونیک سبب افزایش 2 برابری تولیدات گیاهی می‌شود.

وی به کم‌هزینه بودن و استفاده حداکثری از محیط برای پرورش گیاهان در این روش از کشت، اشاره و خاطرنشان کرد: با استفاده از این روش، گیاه کاهو را در گلدان‌های کوچک تولید کرده‌ام.

ثابت در مورد این اقدام خود در پرورش کاهو به روش هیدروپونیک گفت: نوع بستر کاشت در این کشت، 50 درصد کوکوپیت، 40 درصد شن و 10 درصد پرلیت است که با حجم بستر 500 سانتی متری (نیم لیتر) انجام شده است.

به گفته این کارشناس کشاورزی، طول دوره پرورش این گیاه به روش هیدوپونیک، 60 روز است و تغذیه آن با محلول غذایی خاص انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، بیش از 10 هکتار از مزارع شهرستان جهرم به کشت گلخانه‌ای اختصاص دارد. حدود 2 هکتار از گلخانه‌های شهرستان به کاشت خیار و توت فرنگی با روش هیدروپونیک اختصاص داده شده و گلخانه‌داران جهرمی سالانه حدود 2000 تُن محصول از جمله خیار، گوجه فرنگی و توت فرنگی را روانه بازار می‌کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
گلخانه هیدروپونیک تولید کاهو