حمایت 45 میلیون تومانی از رساله های کاربردی/اعطای 30 کرسی پژوهشی تا پایان سال


رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از افزایش کرسی های پژوهشی کشور به 60 کرسی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: مقرر شده که سالانه 50 میلیون تومان به استادان دارای کرسی و 80 میلیون تومان بابت دانشجویان پسا دکتری به کرسی‌های پژوهشی اعطاء شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، ‌دکتر نصرت‌الله ضرغام با اعلام اعطای گرنت به 15 پژوهشگر برتر در هفته پژوهش خاطرنشان کرد: این پژوهشگران برتر توسط وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتخاب شده‌اند و صندوق حمایت از پژوهشگران هیچ دخالتی در انتخاب آنها ندارد. در این راستا هماهنگی‌های خوبی با وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته که زمینه استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های موجود در کشور را فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش موسسه تامسون رویتر، صندوق حمایت از پژوهشگران در سال 2014 بزرگترین حامی پژوهشگران و محققان کشور بوده است.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران با تاکید بر این که این صندوق تنها به دنبال حمایت از اساتید دانشگاه‌ها نیست، خاطرنشان کرد: این صندوق همچنین برنامه‌های حمایتی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 77 هزار دانشجوی دکتری در کشور تحصیل می‌کنند که این صندوق تا 30 میلیون تومان از رساله‌ها حمایت می‌کند. البته اگر رساله‌ دانشجویی کاربردی باشد 50 درصد هم به این مبلغ افزوده خواهد شد.

ایجاد هسته‌های علمی در دانشگاه‌ها

ضرغام با اشاره به برنامه این صندوق در زمینه ایجاد هسته‌های علمی در دانشگاه‌ها گفت: برنامه داریم تا هسته‌های علمی را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم و در این راستا حتی قصد داریم دانشجویان مقطع کارشناسی را نیز مورد حمایت قرار دهیم.

همکاری‌های بین‌المللی صندوق حمایت از پژوهشگران

وی با تاکید بر این که این صندوق ارتباطات مناسبی با مراکز علمی سایر کشورها دارد، گفت: این صندوق با مراکز تحقیقاتی خارج از کشور در ارتباط است تا از این طریق بتوانیم از ظرفیت‌های آنها استفاده کنیم. علاوه بر این با بنیادهای علم و فناوری سایر کشورها تفاهم‌نامه‌هایی را منعقد کرده ایم.

ضرغام خاطرنشان کرد: از جمله بنیادهای طرف قرارداد صندوق، بنیاد علم یاسا با 24 عضو است که در زمینه‌ تغییر اقلیم، گرمایش زمین، محیط زیست و بحران آب فعالیت دارد.

به گزارش ایسنا، رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور امضای تفاهم‌نامه با فرهنگستانهای روسیه، آلمان و اتریش را از دیگر همکاری‌های بین‌المللی این صندوق عنوان و تصریح کرد: اخیرا نشستی با کشور استرالیا برگزار شد و در این نشست قرار شد که ایران عضو شورای پژوهشی کشورها شود.

فعالیت صندوق حمایت از پژوهشگران در حوزه پسا دکتری

ضرغام تصریح کرد: در سال جاری 40 میلیارد تومان تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و نیرو در قالب اجرای دوره‌های پسا دکتری به امضاء رساندیم. تاکنون در مجموع بالغ بر 800 دوره پسا دکتری از سوی این صندوق اجرایی شده است.

ایجاد بنیاد حامیان توسعه پژوهش و فناوری

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران از راه‌اندازی بنیاد حامیان توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری خبر داد و گفت: اساسنامه این بنیاد که دارای 20 عضو هیات موسس است در هفته جاری تصویب خواهد شد.

اعطای کرسی‌های پژوهشی

ضرغام با تاکید بر این که تاکنون از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران 30 کرسی پژوهشی به پژوهشگران اعطاء شده است، اظهار داشت: تا پایان سال جاری این تعداد به 60 کرسی افزایش می‌یابد که بر اساس آن اساتید به مدت 10 سال مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: به هر یک از صاحبان کرسی‌ها یک تا دو پژوهشگر پسا دکتری داده می‌شود و برنامه داریم به افراد دارای کرسی یک تا دو استادیار جوان معرفی کنیم.

به گفته رییس صندوق حمایت از پژوهشگران، هزینه پروژه های ارائه شده از سوی استادیاران جوان هم از سوی صندوق پرداخت می‌شود.

ضرغام خاطرنشان کرد: برنامه داریم تا چند پروژه تحول‌آفرین در علم و فناوری تعریف کنیم که البته ریسک اجرایی این پروژه‌ها بسیار بالا و اجرای آنها زمان‌بر است.

حمایت صندوق از ثبت دارایی‌های فکری

ضرغام با اشاره به برنامه‌های این صندوق در حوزه ثبت دارایی‌های فکری یادآور شد: به منظور افزایش دارایی‌های فکری از ثبت اختراعات افراد دانشگاهی و غیر دانشگاهی به صورت صددرصد حمایت می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر آن از ثبت اختراع ایرانیان خارج از کشور نیز حمایت و هزینه‌های آن را پرداخت می‌کنیم.

برگزاری گردهمایی مدیریت استعدادها

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران کشور با اشاره به برگزاری گردهمایی بین‌المللی مدیریت استعدادها از 24 تا 26 آذر ماه در دانشگاه تربیت مدرس گفت: این گردهمایی با موضوعات مدیریت استعداد و مفاهیم کاربردی، مدیریت استعداد و سیاست‌گذاری، مدیریت استعداد و امور اعصاب، مدیریت استعداد و آموزش و مدیریت استعداد، تکنولوژی و رسانه برگزار خواهد شد. در این گردهمایی از شش استاد برجسته از کشورهای استرالیا، اتحادیه اروپا، اکوادور و سه نفر از آمریکا حضور خواهند داشت.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اعطای جایزه به رساله پژوهشگر ایرانی در فرانسه - سال ۱۹۶۱