کمدی معناگرا در نمایش «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی»


کمدی معناگرا در نمایش «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی»باشگاه خبرنگاران/ «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» یک کمدی معناگرا نوشته فردریش دورنمات به کارگردانی احسان فلاحت پیشه است.
نمایش«ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» که در شهریور و مهر ماه 94 در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفت، در بخش مرور سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر نیز حضور دارد.
«ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» به کارگردانی احسان فلاحت پیشه 26 سال پیش توسط استاد سمندریان نیز به روی صحنه رفته است.
این اثر نمایشی نوشته فردریش دورنمارت، داستان کشور بی‌نام و نشانی است که خواستار استقرار عدالت مطلق در جهان است و شخصیت اصلی این نمایش، زن اول خود را به دلایلی به قتل رسانده و همین امر اتفاقاتی را برایش رقم می‌زند.
این اثر نمایشی تلفیقی از مجموعه سبک‌ها و گونه‌های نمایشی است و به جهت اینکه دورنمات در این نمایش بیشتر از دیگر نمایشنامه‌هایش، به سمت فضای کمدی روی آورده است. فضاسازی کمیک استریپ و فانتزی نیز در اثر مشاهده می‌شود.
همچنین در عین حال رگه‌هایی از سبک اکسپرسیونیستی در بازی، گریم، دکور، طراحی نور و صحنه به کاربرده شده است تا با این تلفیق گروتسک موجود در اثر را بیشتر نشان داده شود.
دورنمات در این متن، فضای نمایشنامه را کشور بی‌نام و نشانی قرار داده که با استفاده از فضای تمثیلی و نمادین وضعیت اجتماعی را نقد می‌کند. در این متن اسامی شخصیت‌ها و کاراکترهای نمایش ریشه روسی، فرانسوی، آمریکای لاتینی و ... دارند و بر همین اساس می‌توان گفت که این اثر به جغرافیای خاصی اشاره ندارد.
دورنمات نویسنده‌ای بود که در ستیزه‌اش با جنبه‌های ظالمانه سرمایه‌داری شکی نیست. در این اثر فراعنه سرمایه‌داری را در حال غرق شدن درون «می سی سی پی» فساد و تباهی اخلاقی خودشان نشان می‌دهد، همچنین که رود نیل فزعون مصر باستان را در اوج غرور و ستمگری بلعید و این نگاه با توجه به مذهبی بودن فردریش دورنمات شکل گرفته است.
محمدصادق ملک، آرش (علی) فلاحت پیشه، محمدرضا مالکی، مهدی نصرتی، آرزو نبوت، کامبیز منصف، فرانک جلیلی علی افشاری، محمد سلیم از بازیگران این اثر نمایشی هستند.
سایر عوامل نمایش «ازدواج آقای می سی سی پی»:
سرپرست گروه و مشاور کارگردان: حبیب الله دانش
مدیر پروژه: محمد میر علی اکبری
طراح لباس: الهام شعبانی
طراح گریم: عاطفه ابیضی
طراح صدا و موزیک: پویا نوروزی
مدیر هنری و طراح پوستر: مازیار تهرانی
مدیر اجرای دکور: حمیدرضا خوشنویس
دستیار، برنامه ریز و مدیر تولید: پژمان عبدی
دستیار کارگردان: الهه افخمی
منشی صحنه: سارا محبی
مدیر صحنه: علی افشاری
دستیاران صحنه: محمد سلیم، بنیامین صیادی نیا
تصویرساز: امین منتظری
نوازنده درام: محسن حسین
نوازنده ساکسیفون: سعید شمس
مجریان گریم: عاطفه ابیضی، ثمین سالک



منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
دستگاه سی ان سی گوشه تمیز کن یو پی وی سی اصلان