سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



شش میلیارد ریال برای مقابله با لکه سفید مزارع میگو درهرمزگان اختصاص یافت


محمد جانباز عصرجمعه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت موضوع اظهار کرد: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی 22آبان ماه جاری در سفر به هرمزگان با اختصاص این مبلغ موافقت کرد.
وی با اشاره به عاری بودن مزارع میگوی پرورشی هرمزگان از لکه سفید میگو(تا قبل از این) اظهار کرد: متاسفانه حدود یک ماه قبل بیماری لکه سفید از مزارع پرورش میگو مغان واقع در غرب این استان گزارش شد.
وی با اشاره به بحران ناشی از این بیماری درسالهای ابتدایی دهه هشتاد هجری خورشیدی در مزارع پرورش میگو بوشهر و حتی خوزستان ابراز داشت: از آنجایی که لاروهای مورد استفاده سایت بندر مغان از بوشهر خریداری شده این احتمال وجود دارد که منبع آلودگی استان همسایه غربی ما باشد.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با بیان اینکه گسترش لکه سفید میگوقادر به از بین بردن صنعت پرورش میگو است افزود: با استفاده از تجربیات استانهای دیگر تمهیدات لازم را برای مقابله و جلوگیری از گسترش این بیماری به مزارع دیگر از جمله شرق هرمزگان اندیشیده شده است.
جانباز دراین زمینه به برداشت میگوهای پرورشی به وزن 426 تن از سایت مغان اشاره کرد و گفت: طرح های مختلفی نیز برای جلوگیری از سرایت بیماری لکه سفید به دیگر مزارع این استان تهیه و به مورد اجرا گذاشته شده است.
این درحالی است که مدیرعامل اتحادیه تکثیر و صادرات آبزیان کشور نهم آبان ماه امسال در گفت وگو با خبرنگاران از سازمان دامپزشکی بعنوان مقصر اصلی بروز بیماری لکه سفید مزارع میگو نام برد.
ارسلان قاسمی از بیماری لکه سفید بعنوان مهمترین بیماری میگوهای پرورشی نام برد که در یک دهه گذشته تاکنون در مزارع میگو کم و زیاد وجود داشته اما در سال جاری مقصر اصلی بروز آن سازمان دامپزشکی کشور است.
وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی در مرحله لاروین موظف بوده که لاروهای وارده به مزارع میگو را از نظر بیماری لکه سفید تست و آزمایش کند تصریح کرد: با اطلاعات به دست آمده حاکی است از کیت هایی استفاده شده که به خوبی این بیماری را نشان نداده و از سویی تولید کنندگان لاروها را نیز وارد مزارع کرده و این امر موجب بیماری شده است.
قاسمی در ادامه گفت: در واقع بعد از شیوع بیماری نیز سازمان دامپزشکی به وظیفه خود در ریشه کنی و کنترل بیماری عمل نکرده و از طرفی حاضر نیست که خسارات وارده به تولید کنندگان را پرداخت کند.
وی بیان کرد: متاسفانه در سال جاری به علت شیوع بیماری لکه سفید در مزارع افت 50 الی 60 درصدی پیش بینی می شود.
مدیرعامل اتحادیه تکثیر و صادرات آبزیان کشور تصریح کرد: در سال جاری شیوع بیماری لکه سفید همه مزارع پرورشی را درگیر کرده اما با توجه به اینکه بیشترین حجم تولید مربوط به استان بوشهر است لذا شدت آلودگی در این استان بیش از سایر نقاط کشور است.
وی خاطرنشان ساخت: هرچند بیمار ی همراه موجود زنده است اما کنترل، پیشگیری و آموزش اصلاح روش های تولید هم زمان با فعالیت به تولید کنندگان از وظایف سازمان دامپزشکی و شیلات کشور است.
کارشناسان شیلات تاقبل از مشاهده بیماری لکه سفید میگو در سایت مغان، از نبود حتی علایم بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگوی هرمزگان به عنوان یکی از امتیازهای مهم این استان در زمینه بهداشت و جلوگیری از ورود این بیماری نام می بردند که سرایت آن در دهه گذشته به مزارع بوشهر، خوزستان و حتی چابهار ضرر و زیانهای فراوان و حتی جبران ناپذیری به پرورش دهندگان میگو در این استانها وارد آورد.
مدیر کل شیلات هرمزگان از شناسایی حدود 50 هزار هکتار زمین مستعد برای ایجاد مزارع پرورش میگو با امکان توسعه و تولید بیش از 120 هزار تن میگو، 13 مرکز تکثیر لار و میگو با تولید سالانه یک هزار و 160 میلیون قطعه لارو و 9 کارگاه تولید بچه میگو با تولید سالانه 362 میلیون قطعه به عنوان داشته ها و قابلیت های این استان در ارتباط با صنعت پرورش میگو نام برد.
این استان با 565 نفر آبزی پرور با تجربه و متخصص در زمینه میگو و دارا بودن یک هزار و 413 هکتار مزرعه فعال پرورش سالانه حدود سه هزارتن میگو تولید می کند که این میزان 24 درصد از کل میگوی پرورشی کشور (12 هزار و 698 تن) را شامل می شود.
پرویز محبی ادامه داد: چهار سایت پرورش میگو در مجموع به وسعت حدود دو هزار هکتار و ظرفیت تولید سالانه هفت هزار و 700 تن در شهرستانهای سیریک، جاسک، بندرعباس و بندرلنگه در حال احداث، تکمیل و یا بهره برداری است.
با تامین برق دو سایت آن به نامهای کولغان با ظرفیت یکهزار و 120 تن و حسینه با ظرفیت سالانه سه هزار و 500 تن با بهره برداری کامل از پنج سایت و فعال کردن کامل سایت های سابق شامل تیاب شمالی و جنوبی در میناب، سایه خوش و مقام در بندر لنگه و هنگام در قشم مجموع ظرفیت تولید میگو دراین استان به حدود 10 هزار تن در سال افزایش می یابد.
' در اطلاعات منتشره یکی از بزرگترین ویروسهای جدا شده از میگو بعنوان عامل ایجاد کننده بیماری لکه سفید نام برده شده است.
بیماری لکه سفید هم اکنون بعنوان سخت ترین و جدی ترین بیماری ویروسی تاثیر گذار در انواع گونه های میگو معرفی شده که عامل آن بیماری باکولوویروس است .
هر چند 22سال پیش در اثر شیوع بیماری لکه سفید افزون بر 80درصد از میگوهای پرورشی مزارع ژاپن و چین را از بین برد اما گفته شده لکه سفید میگو درقاره کهن آسیا جنبه اپیدمیک دارد.
این درحالی است که کارشناسان پرورش میگو با افزودن عصاره گیاهان داروئی، ویتامین ها، مشوق های ایمنی زا به غذا و همچنین اصلاح باکتریائی به موفقیت هائی دست یافته اند.
ازآنجایی که میگوهای آلوده به این ویروس، پلاکهای سفید رنگی را از خود به جای می گذارند که دلیل آن رسوب و عدم جذب کلسیم است این بیماری لکه سفید نامیده شده است.
از وجود لکه های سفید در بدن میگو بعنوان علائم ظاهری این بیماری نام برده شده که در مرحله پیشرفته بدن میگو را لکه های سفید می پوشانند طوریکه پوست آبزی از بدن آن جدا می شود.
گسترش این بیماری از طریق حرکت لاروهای آلوده یا مولدین و انتقال آن بین مزارع و استخرهای پرورشی می تواند از طریق آب خروجی استخرهای آلوده، دستگاههای هواده، حشرات، پرندگان، تجهیزات آلوده، انسان ها و حتی جانوران آبزی مثل انواع خرچنگ انجام شود.
از انتخاب مولدین سالم، جلوگیری از واردات مولیدن و لاروهای بیمار، کنترل میگوهای سالم با استفاده از آزمایش و همچنین متعادل کردن تراکم استخرها بعنوان مهم ترین راههای پیشگیری از بیماری لکه سفید میگو نام برده شده است.
از آنجایی که تاکنون درمان موفقی برای غلبه بر بیماری لکه سفید گزارش نشده باید تلاش کرد تا میزان تلفات مزارع آلوده به این بیماری را به حداقل برسد.
معاون رئیس جمهوری ورئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور هفته گذشته درسفر به هرمزگان درنشست شورای اداری هرمزگان شش میلیاردریال اعتبار رفع بیماری لکه سفید میگو به دست اندرکاران این بخش اختصاص داده بود.ک/4
6149 /6048

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
اختصاص 5 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای حمایت از خانواد