ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



سرمربی کرواتی که می‌خواهد در ایران تاریخ‌ساز شود


  X  

تاریخ خبر : دوشنبه 1394.09.02 - 11:28

سرمربی کرواتی که می‌خواهد در ایران تاریخ‌ساز شود

تسنیم/ سرمربی تیم فوتبال سپاهان می‌گوید که مسئولان این باشگاه به دنبال قهرمانی بودند که سراغ او رفتند، وگرنه تغییر کادرفنی معنایی نداشته است.
یکی دیگر از مربیان کروات وارد ایران شده است. ایگور استیماچ که اتفاقاً سابقه نشستن روی نیمکت تیم ملی کشورش را هم داشته است و حالا روی نیمکتی نشسته که پیش از این دو هموطن دیگرش آن را تجربه کرده‌اند. سپاهانی که لوکا بوناچیچ و زلاتکو کرانچار را به خود دیده بود و حالا سکان هدایت این تیم در دستان استیماچ است.
ایگو استیماچ در خصوص دیدار تیمش مقابل نفت تهران و شکستن طلسم پیروز نشدن سپاهان، دیدار جام حذفی مقابل ذوب‌آهن، اقداماتی که طلایی‌پوشان قرار است در نقل‌وانتقالات نیم فصل انجام دهند، نحوه همکاری‌اش با محرم نویدکیا و اهدافی که در سپاهان دارد صحبت کرد.
ابتدا در خصوص دیدار مقابل نفت تهران صحبت کنید که سپاهان پس از 6 هفته توانست به پیروزی برسد و به نوعی طلسم پیروز نشدن این تیم در لیگ برتر شکسته شد.
این پیروزی ما را خوشحال کرد و از عملکرد بازیکنانم در بازی با نفت راضی بودم. بعضی از بازیکنان خوب بودند و شاید برخی از آنها فوق‌العاده نبودند اما با این حال خواسته‌های ما را برآورده کردند. چیزی که مرا در بازی با نفت نارحت کرد، زمین بسیار بد ورزشگاه فولادشهر بود. من امکانات سپاهان را دیده بودم که بسیار خوب بود اما وقتی به فولادشهر رفتیم تا با نفت بازی کنیم، می‌دیدم که تاکتیک‌های ما به خاطر شرایط بد زمین خراب می‌شود و این موضوع به ما ضربه زد و باعث شد خیلی عصبی شوم. زمین فولادشهر کار ما را سخت می‌کند و حالا باید در نیمه‌نهایی جام حذفی هم در همین زمین به میدان برویم. امیدوارم برنامه ما در بازی با ذوب‌آهن به خاطر زمین ورزشگاه فولاد شهر به مشکل نخورد؛ دقیقاً همان اتفاقی که در بازی با نفت رقم خورد.
سپاهان مدت‌ها بود که در لیگ به پیروزی نرسیده بود. با برد مقابل نفت فکر می‌کنید تیم از نظر روحی شرایط خوبی پیدا کرده است؟
قطعاً تیمی که چند هفته پیروزی کسب نکرده باشد، آرامش روحی‌وروانی خوبی ندارد اما خوشحالم که افتتاحیه حضورم در سپاهان با برد همراه بود. در این مدت هم عوامل زیادی در نبردن سپاهان نقش داشته و این مسائل دست به دست هم دادند که در نتیجه تصمیم باشگاه تغییر کادر فنی بود. وقتی مرا برای حضور در سپاهان انتخاب کردند، متوجه این شدم که هواداران فقط پیروزی می‌خواهند و من هم در سپاهان فقط برای همین مسئله تلاش می‌کنم. پیروزی سخت مقابل نفت به دست آوردیم اما این برد انرژی خوبی به ما داد تا قبل از بازی با ذوب‌آهن بخشی از آرامش سلب شده که بابت نبردن‌های تیم بود، دوباره به بازیکنان بازگردد. دلیل نبردن‌ها نیز از نظر من حاصل بدشانسی تیم بود و اکنون خوشحالم که آرامش به تیم برگشته است. چیزی که پس از پیروزی مقابل نفت در تیم می‌بینم، وحدت بین بازیکنان و روحیه بسیار خوب آنهاست. امیدوارم این اتفاقات خوب دست به دست هم بدهد تا منجر به اتفاقات خوب دیگر برای سپاهان شود.
پیش‌بینی‌تان از بازی با ذوب‌آهن که روز سه‌شنبه برگزار می‌شود، چیست؟
این دومین بازی است که کنار سپاهان خواهم بود و باید بگویم جنس بازی‌های جام حذفی و لیگ برتر با یکدیگر فرق دارد. نیمه نهایی جام حذفی دیدار مهمی برای ما است که تیم‌مان را به فینال می‌رساند. من بازی‌های ذوب‌آهن را دیده‌ام و می‌دانم که این تیم فصل گذشته در کنار سپاهان که قهرمان لیگ شده بود، قهرمان جام حذفی شده است و حالا از عنوان خود دفاع می‌کند. البته ما هم به دلیل سابقه خوبی که در جام حذفی داریم، می‌خواهیم به فینال برویم. طبق مطالعه من سپاهان همیشه در فینال‌ها برنده بوده و ما هم می‌خواهیم به فینال برسیم و قهرمان شویم. می‌دانم که هواداران سپاهان هم همیشه قهرمانی می‌خواهند و ما می‌توانیم با انجام دو بازی دیگر در جام حذفی به این مهم برسیم و سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را هم کسب کنیم.
در این هفته برای دیدار مقابل ذوب‌آهن آماده شده‌ایم و شاید فاصله بازی جام حذفی با دیدار قبلی‌مان مقابل نفت کم بوده اما همه تمرکزم را روی بازی با ذوب‌آهن گذاشتم تا با داشته‌های‌مان برنده باشیم و به فینال برسیم. می‌دانم که در این دیدار هم ذوب‌آهن میزبان است اما می‌خواهم هواداران که مثل بازی‌های دیگر و تمرینات از سپاهان حمایت می‌کنند، در این بازی هم از ما حمایت کنند. من از کرانچار که در سپاهان کار کرده است، شنیده بودم که هواداران سپاهان می‌توانند برگ برنده تیم باشند و حتی زمانی که تیم عقب است، شرایط را تغییر دهند. امیدوارم هواداران سپاهان در این بازی هم به ورزشگاه بیایند و با تشویق‌های کوبنده خود ما را یاری بدهند تیم به فینال برسیم و جام دیگری برای آنها بیاوریم.
تاکنون شرایط را در سپاهان چطور ارزیابی کرده‌اید و امکانات باشگاه، شرایط تمرینی بازیکنان و وضعیت آمادگی تیم‌تان چطور بوده است؟
پیش از آمدنم به سپاهان و زمانی که این پیشنهاد به من رسید، اطلاعاتی در زمینه باشگاه کسب کرده بودم. حضور هموطنانم در تیم‌های ایرانی باعث شده بود اخبار لیگ ایران و به‌خصوص سپاهان را که بوناچیچ و کرانچار در اینجا کار کرده‌اند، بررسی کنم. شنیده و خوانده بودم که سپاهان استانداردهای خوبی دارد، تیمی بین‌المللی است و وقتی به اینجا آمدم و امکانات را از نزدیک دیدم، متوجه شدم شنیده‌هایم واقعی بوده است. شرایط بازیکنان هم خوب است و آنها را حرفه‌ای دیدم و با مدیران باشگاه نیز ارتباط تنگاتنگی دارم.
هواداران‌مان به تمرینات می‌آیند که با شعارهای خود به ما روحیه می‌دهند و امیدوارم آنها همیشه کنار تیم باشند. بازیکنان تیم هم در حال حاضر مجموعه‌ای از بازیکنان با تجربه و جوان هستند که از آکادمی باشگاه به تیم بزرگسالان اضافه شده‌اند. جوان‌های تیم نویدبخش آینده خوب برای سپاهان هستند و امیدوارم تجربه آنها بیشتر و بیشتر شود تا بتوانند در آینده جای باتجربه‌های تیم را که به مرور سن‌شان بیشتر می‌شود، بگیرند. بازیکنان با تجربه خوبی هم داریم که نقطه اتکای ما هستند.
با توجه به کمبود بازیکن در برخی پست‌ها و تاکتیک‌هایی که مدنظر خودتان است، برای جذب بازیکن در نیم فصل چه برنامه‌ای دارید و در کدام پست‌ها احساس نیاز به بازیکن کرده‌اید؟
امیدوارم تا نیم‌فصل بتوانیم با همین موجودی بازی‌ها را به خوبی پشت سر بگذاریم. در فرصت نقل‌وانتقالات با مشورتی که با کادر فنی و مدیریت باشگاه انجام می‌دهم می‌توانیم تیم را تقویت کنیم اما اکنون باید دیدارهای پیش‌رو را پشت سر بگذاریم. داشته‌های ما در حال حاضر همین بازیکنان هستند که قابل اتکا هم بوده‌اند. قطعاً برای نقل‌وانتقالات به دنبال جذب بازیکن خواهیم بود، چراکه باید در لیگ قهرمانان آسیا بازی کنیم و نیاز داریم که مجهز باشیم. باید در ادامه راه پرتوان ظاهر شویم اما اینکه مشخصاً چه کسی را جذب کنیم، مسئله‌ای است که باید به جمع‌بندی برسیم.
رفتن حسین فرکی و آمدن شما با حاشیه‌هایی همراه بود. این حاشیه‌ها روی عملکرد شما و تیم تأثیرگذار است؟
در صحبت‌های قبلی‌ام از حسین فرکی تشکر کرده‌ام و به نظرم او تلاش خود را در سپاهان کرد اما اتفاقاتی رخ داد که نتوانست به کارش ادامه دهد. همانطور که مشخص است، نتیجه نگرفتن تیم باعث ایجاد حاشیه شده بود که با برد قبلی در بازی با نفت این حاشیه‌ها نیز تمام شد و اکنون بازیکنان یک‌دل شده‌اند. بازیکنانم این یک‌دلی را در تمرین و بازی نشان دادند و هواداران هم به خوبی پشت تیم هستند. مدیران هم تاکنون حمایت‌های خوبی داشتند و در این روزها دیگر حاشیه و جو منفی در تیم نمی‌بینم. احساس می‌کنم بعد از بردی که طلسم نبردن‌های سپاهان را شکست، حاشیه‌ها از بین رفته و امیدوارم بازی با ذوب‌آهن را هم با پیروزی پشت سر بگذاریم که ترمزمان کشیده نشود و دیگر انرژی منفی وارد تیم نشود.
محرم نویدکیا بازیکنی محبوب و نظراتش در سپاهان تأثیرگذار است. چقدر از این بازیکن و نظراتش استفاده خواهید کرد و به نظرتان او می‌تواند به کادرفنی کمک کند یا اینطور نیست؟
دیدگاهم را در این باره گفته‌ام و شاید صحبت کردن درباره محرم نویدکیا تکراری باشد اما بازهم می‌گویم. از قبل درباره نویدکیا شنیده بودم، همچنین محبوبیت و تاثیرگذاری او را دیده‌ام. به نظرم خیلی خوب است که سپاهان چنین مهره قابل اتکایی دارد که ستون تیم است. محرم برای سپاهان یک اسطوره محسوب می‌شود و همه به او می‌بالند. اکنون هم این بازیکن کاپیتان تیم من است که دوست دارد همچنان فوتبال بازی کند و من هم از بازی کردن او لذت می‌برم. محرم با وجود آسیب‌دیدگی‌های قبلی‌اش بازهم عملکرد خوبی دارد و تاثیرگذاری او را در تیم دیده‌ام.
در خصوص نظر گرفتن از محرم هم باید بگویم هر جا لازم باشد با کاپیتان تیمم مشورت می‌کنم، چون او را یک مهره قابل اتکا می‌دانم. می‌دانم که موفقیت سپاهان چقدر برای نویدکیا مهم است و این بازیکن موفقیت تیم را با هیچ چیزی معاوضه نمی‌کند، به همین دلیل هرجایی که لازم باشد، از او مشاوره می‌گیرم، همانطور که از سایر بازیکنان با تجربه مشورت می‌گیرم اما محرم کاپیتان تیم است.
اما خیلی‌ها معتقدند نویدکیا یکی از افراد تأثیرگذار در کادرفنی نیز هست، همانطور که پس از برکناری فرکی به طور موقت هدایت سپاهان را به عهده داشت.
محرم عضو کادرفنی نیست و بازیکن تیم است، اما چون در شرایط سنی خاصی قرار دارد و کم کم به سنی می‌رسد که تا چند سال آینده و البته با تصمیم خودش ممکن است از فوتبال خداحافظی کند، باید تجربیات مربیگری را هم کسب کند. من به عنوان کسی که تجربیاتی در مربیگری دارم، این تجربیات را در اختیار محرم می‌گذارم تا او در آینده بتواند با قدرت وارد عرصه مربیگری شود.
سپاهان در این چند سال همیشه عملکرد مثبتی داشته و پرافتخارترین تیم لیگ برتر است. فکر می‌کنید بتوانید با این تیم موفق عمل کنید و سپاهان را دوباره قهرمان کنید؟
کارنامه سپاهان وظیفه ما را سخت‌تر می‌کند. مروری بر کارنامه تیمی که در 14 سال اخیر 9 جام مختلف در لیگ برتر و جام حذفی کسب کرده، باعث می‌شود هواداران به غیر از قهرمانی با چیز دیگری راضی نشوند و البته این مسئله شخصیت بزرگ سپاهان را هم می‌رساند. اکنون هم تغییرات در کادرفنی برای همین مسئله بوده و من را به سپاهان آوردند تا تیم را به قهرمانی برسانم، وگرنه تغییرات در چنین شرایطی معنا نداشت. ما هم باید در نیم فصل دوم تلاش‌مان را به کار بگیریم تا فاصله‌ای که بین ما و رقبا افتاده را جبران کنیم و خیز بلندی برای قهرمانی برداریم.
بازی با ذوب‌آهن هم ما را به یکی از جام‌ها نزدیک خواهد کرد و می‌توانیم با پیروزی در تک فینال جام حذفی یک جام به دست بیاوریم. در ادامه لیگ هم بازی‌های زیادی داریم و فرصت هست تا امتیازات از دست رفته را به دست بیاوریم. ما برای هر دو جام برنامه داریم و می‌خواهیم قهرمان شویم. این خواسته هواداران، خودم و تیم است. در اصل باید بگویم ماهیت باشگاه سپاهان رسیدن به قهرمانی است که ما باید برای این هدف بجنگیم و اگر هم قهرمان نشدیم، تا نفس آخرمان برای این مهم تلاش کنیم.
ارزیابی‌تان از لیگ ایران چیست و با توجه به مدت زمانی که هدایت سپاهان را به عهده گرفته‌اید، شرایط فوتبال ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟
همانطور که گفتم حضور چند نفر از هموطن‌هایم مثل لوکا بوناچیچ، دراگان اسکوچیچ، زلاتکو کرانچار و برانکو ایوانکوویچ در ایران باعث شده بود همیشه فوتبال ایران را دنبال کنم. وقتی می‌دیدم مربیان با کارنامه‌ای از کرواسی به ایران می‌روند، مسلماً نشان دهنده این بود که ایران فوتبال بزرگی در آسیا دارد و قابل احترام است. حضور مربیان با کارنامه‌ای مثل برانکو و کرانچار در ایران باعث شد فوتبال ایران برای ما هم مهم شود و وقتی می‌دیدیم هموطن‌هایم در فوتبال ایران موفق می‌شوند، ما هم خوشحال می‌شدیم، چون این مسئله باعث می‌شد که به مربیان کروات اعتماد بیشتری شود.
این مسئله نشان می‌دهد که پیگیر فوتبال ایران بوده‌ام. شما فوتبالی قابل احترام دارید، لیگ خوب است و سال به سال کیفیت آن بیشتر می‌شود و امیدوارم این روند رو به رشد همچنان ادامه داشته باشد. من هم در اولین سال حضورم در ایران به دنبال کارهای بزرگی هستم و هدفم تاریخ‌سازی است. می‌خواهم تاریخ‌سازی کنم و با تکرار موفقیت‌های، به موفقیت‌های بیشتری برسیم. ما می‌توانیم در کنار مبارزه در فوتبال ایران، به دنبال یک کار جدید هم باشیم که آن هم موفقیت جدید در آسیاست. من به شدت تشنه موفقیت در فوتبال آسیا هستم.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
گفتگو با سرمربی تیم شگفتی ساز بوندس لیگا