سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



هشدار به نادیده گرفتن سبک زندگی اسلامی در جامعه


دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه با هر چه می‌شود بازی کرد ولی با فرهنگ نمی‌شود، گفت: از فرهنگ است که جامعه به راه می‌آید یا از راه به در می‌شود چون فرهنگ، بنیادی است و بستر فرهنگ، سبک زندگی اسلامی است.

دکتر «سید رحمت‌اله موسوی‌مقدم» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: سبک در لغت به معنای شیوه، روش، چارچوب، قالب و فرمت و سایر مفاهیم مترادف با این قالب را در برمی‌گیرد اما از نظر اصطلاحی عبارت است از یک سری قالب‌ها، چارچوب‌ها، نگرش‌ها، قوانین، آداب‌ورسوم که بر فرد عرضه می‌شوند، هدف و در واقع مسائل زندگی او را تبیین می‌کنند، به فرد جهت می‌دهند، یعنی راهکارها و مسیر حرکت را برای او مشخص می‌کند.

دبیر دفتر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: در این سبک، بایدها و نبایدها که هم حوزه اخلاق و ارزش‌ها است و هم درواقع متن است را در برمی‌گیرد، سبک زندگی مبتنی بر همین بایدها و نبایدهاست، در حقیقت خطوط قرمز و مرزهای زندگی ما تعریف می‌شوند، قطعاً وقتی در این فضا صحبت می‌کنیم مسائل و مقوله‌های دیگری از قبیل بحث اعتقادات و عقیده، اهداف زندگی، اولویت‌بندی در زندگی را شامل می‌شود و به تعبیر ساده، سبک زندگی عبارت است از همه آنچه که دست‌به‌دست هم می‌دهند تا رسالت زندگی، سعادت فرد و معنای زندگی را برای ما تعریف کند.

موسوی‌مقدم با اشاره به اینکه با این نگاه که سبک زندگی مثل چتر بزرگی است که همه ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اخلاقی و حوزه‌های تخصصی و عرصه‌های خصوصی فرد را در بر می‌گیرد، خاطرنشان کرد: با این نگرش که سبک زندگی یک عرصه بسیار گسترده، عمیق و سرنوشت‌ساز است آنچه که ما به‌عنوان وظیفه برای خودمان تلقی کنیم ضرورت داشتن فهمی درست، معقول و کاربردی از این عرصه است که بتواند به خواسته‌ها، نیازهای اصیل و آنچه که مصلحت یک انسان معقول است پاسخ دهد. با این تفسیر، هیچ لحظه‌ای از حیات انسان را نمی‌توان فرض کرد که بخشی از سبک زندگی را اشغال نکرده باشد، حتی طرز نشستن ما در سبک زندگی دارای قوانین و مقررات خاص خود است.

اسلام برای همه‌ی نیازها برنامه دارد

وی تصریح کرد: این در یک نگاه عمومی و مشترک بین همه فرهنگ‌هاست. وقتی دم از سبک زندگی اسلامی و ایرانی می‌زنیم، مسئله بسیار عمیق‌تر، تخصصی‌تر و معنادارتر می‌شود، مخصوصاً با نگاه دینی اسلامی. چرا؟ به لحاظ اینکه، اسلام تخصصا یک مکتب فرهنگی تربیتی و انسان‌ساز است هیچ عرصه از حیات بشر را مهمل نینگاشته و رها نکرده است. به‌طور مثال ما برای هر فعل و عملی، چه فردی و چه اجتماعی در فرهنگ اسلامی، قانون و راهکار داریم مثلاً برای یک مسئله ظاهراً حاشیه‌ای مانند رفع حاجت (دستشویی رفتن)، ما در اسلام ده‌ها قانون داریم که مستحب اکیدند که رعایت شوند در این سبک، انسان باید این‌گونه موارد را رعایت کند مثلاً دستشویی در فرهنگ اسلامی نباید روبه‌قبله باشد، فرد در حین اجابت مزاج نباید رو و یا پشت به قبله باشد، باید با پای چپ وارد و با پای راست خارج شود، در هنگام اجابت مزاج نباید عجله کند و نباید در آنجا چیزی بخورد یا بیاشامد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه تحقیقات نشان داده که همه این‌ها دارای دلایل علمی خاص خود هستند که اگر رعایت نشوند منجر به بیماری‌های جسمی و روانی خواهند شد، گفت: وقتی یک فرهنگ به یک مسئله حاشیه‌ای که در اکثر فرهنگ‌ها به آن توجه نمی‌شود توجه می‌کند آیا برای مسئله‌ای مهم‌تر مثل سعادت، آینده و عاقبت انسان و مهم‌تر از همه برای زندگی پس از مرگ که هدف انسان برای آنجاست می‌شود برنامه‌ای نداشته باشد؟ بدون شک برنامه دارد.

موسوی‌مقدم ادامه داد: سبک زندگی اسلامی و ایرانی در قیاس با سبک‌های دیگر به‌خصوص سبک غربی که الآن رقیب داعیه‌دار سبک زندگی اسلامی است و ما سبک زندگی اسلامی را تخصصا در مقایسه با سبک زندگی غربی و اروپایی بکار می‌بریم نه در قیاس مثلاً سبک زندگی ژاپنی، چینی و یا بنگلادشی، گر چه آن‌ها دارای قالب خاص خود هستند اما به لحاظ اینکه آن‌ها داعیه تحمیل سبک زندگی خود را به جهان ندارند و با ما کاری ندارند و ما هم کاری با آن‌ها نداریم اما سبکی که ما را تهدید می‌کند و با شعار «جهانی‌سازی و سلطه بر جهان» بستر موفقیت خود را در بحث تمدن‌سازی غربی، غالب کردن سبک زندگی خود بر همه ملت‌ها می‌داند در مقابل ماست، پس ما می‌توانیم سبک زندگی را با این نگاه به دو بخش غربی (آمریکایی اروپایی) و بخش اسلامی ایرانی تقسیم‌بندی ‌کنیم.

دبیر دفترهم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ازآنجاکه آن‌ها هم این پتانسیل را در فرهنگ اسلامی درک کرده‌اند تحریف سبک زندگی اسلامی را در دستور کار قرار داده‌اند و با ما مقابله خواهند کرد. هیچ دعوایی با هیچ سبک زندگی دیگری ندارند چون آن‌ها به خاطر استحاله درونی و استثمار بودن، دفاعی از سبک زندگی خود ندارند و تنها فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی است که غرب را تهدید می‌کند. این هم به لحاظ حساسیت بعد سیاسی و اجتماعی موضوع است.

موسوی‌مقدم افزود: سبک زندگی با تأکید مقام معظم رهبری در چند سال گذشته سر زبان‌ها افتاد، کار خیلی زیادی در این زمینه صورت نگرفته است و در چند سال اخیر اقداماتی در قالب مقاله و همایش‌ها و یا بعضی کتب صورت گرفته است اما این مسئله به حدی عمیق و دقیق است و به لحاظ اغفالش در دهه‌های گذشته به‌خصوص در دوران طاغوت و غلبه فرهنگ غربی بر فرهنگ ما و تغییر و استحاله آیتم‌های تخصصی سبک زندگی اسلامی به خاطر تقلید از سبک زندگی غربی که از طریق رسانه‌ها به‌خصوص ماهواره و شبکه‌های اجتماعی به مردم عرضه می‌شود، حساسیتی در این خصوص در خانواده‌ها و فرهنگ عمومی دیده نشده است و مردم فکر کردند که اسلامی و درست رفتار می‌کنند. الآن که این بحث در محافل علمی مد شده و جلسات تخصصی برگزار می‌شود تازه مردم متوجه می‌شوند که تاکنون شانسی زندگی کرده‌اند یا اصلاً متوجه این مسئله نبودند یا اغفال کردند و ازنظر تصمیم‌گیری فرهنگی مقصر هستند لذا وقتی‌که ما وارد بحث مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی می‌شویم به این معنا که اگر بخواهیم کالبدشکافی و تحلیل کنیم اجزای سبک زندگی چه هستند؟ باید بگوییم ما در فضای بی‌نهایت نمی‌توانیم کاری ماندگار انجام دهیم.

بدون اینکه بفهمیم غارت می‌شویم

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام مهم‌ترین مؤلفه‌های سبک زندگی را خانواده، تغذیه، پوشاک، معماری، ادبیات و هنر، اوقات فراغت، آرایش و مد، موسیقی، فرهنگ عمومی و از همه مهم‌تر مقوله ازدواج دانست و گفت: اهداف مقدس ما استحاله شده‌اند، بدون اینکه ما بفهمیم داریم غارت می‌شویم و از درون می‌پوکیم، گاهی اوقات در مباحث فرهنگی چون دید تخصصی و بنیادی و ساختاری نداریم، همه ارزش‌ها را نیز خواسته و یا ناخواسته از دست می‌دهیم. اصطلاحی در اقتصاد اسلامی داریم تحت عنوان «خسران» که قرآن هم به آن اشاره می‌کند یعنی در مقابل خسران، ضرر و زیان داریم در تفاوت بین خسران و ضرر متخصصین معتقدند که زیان زمانی است که شما اصل سرمایه‌ات باقی مانده و فقط سود نمی‌کند ولی بعضی وقت‌ها هم اصل سرمایه می‌رود و هم سود نمی‌کند، قرآن کریم کلمه خسران را بیان می‌کند می‌گوید انسان‌ها متوجه نمی‌شوند و وقتی متوجه می‌شوند که دیگر چیزی برای زندگی نمانده است، سبک زندگی جایگاهی دارد که اگر به آن نگاه نکنیم خسران مبین کرده‌ایم، اصل سرمایه‌مان که فرصت زندگی است از بین می‌رود.

دبیر دفتر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: در بحث خانواده که بنیاد سبک زندگی است، مقام معظم رهبری یک بحث زیبا دارند که ما باید تمدن اسلامی را در جهان احیاء کنیم، ایشان فرمودند: «سبک زندگی اسلامی مبنای شکل‌گیری تمدن اسلامی است» یعنی ما هرگز نمی‌توانیم دم از تمدن اسلامی بزنیم مگر اینکه همه مؤلفه‌ها را اسلامی کرده باشیم. در سبک زندگی اسلامی مبنا خانواده است.

موسوی‌مقدم ادامه داد: ما در بحث خانواده با غرب چالش بنیادی و تضاد واقعی داریم به این معنا که در فرهنگ اسلامی بنیاد زندگی سعادتمندانه خانواده است. خانواده اصیل و معنادار است. خود این نیز یک بحث تحت عنوان اصالت فرد یا اصالت جمع است.

وی خاطرنشان کرد: در غرب بحث کاملاً جدی است و یک عده هستند که اصالت را به فرد می‌دهند، یعنی «من» را در رأس قرار می‌دهند. مثلاً یکی از سردمداران این حوزه در جریان فرهنگی فلسفی اومانیسم (اصالت بشر) نیچه، اومانیست اکزیستانسیالیست اصالت فردی و معتقد به انسان برتر است، تفکر بنیادی وی در خصوص انسان‌محوری یا انسان‌خدایی می‌شود، یک مبنایی برای جهان خوارگی و به وجود آمدن فردی مانند «هیتلر» و با این نگاه که آلمان نژاد برتر است و می‌خواهد تمام جهان را تسخیر کند، محصول این طغیان، کشته شدن 70 میلیون نفر است. نیچه و همکاران او وقتی اصالت را به فرد می‌دهند سؤال می‌کنند که ارزش چیست؟ چه چیزی را خوب می‌دانید؟ جواب می‌دهند که ارزش عبارت است از آنچه که من می‌خواهم و احساس لذت می‌کنم، آنچه که من خوشم می‌آید.

نفوذهای نامریی و مرموز در نهاد خانواده

دبیر دفتر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه بدون شک جوان ما در مقابل نیچه کم می‌آورد، گفت: فمینیسم یا زن‌سالاری نیز مکتبی است که ازدواج و بچه‌داری را توهین به زن می‌داند، باورش شده که خداست و باید آزاد باشد و نباید حرف‌شنوی از هیچ‌کسی داشته باشد. تن به فحشا می‌دهند. به همین خاطر بازار کار در غرب ارزان است. معتقد هستند که دین اسلام مردسالار است. لذا الهیات فمینیستی تشکیل داده‌اند و در آنجا زن، سالار است.

موسوی‌مقدم فمینیسم را آنتی خانواده دانست و ادامه داد: چقدر طلاق‌های توافقی داریم، تعجب می‌کنم که چرا دفاتر ثبت ازدواج تن به قیودی مانند دادن حق طلاق به زن، مسافرت رفتن بدون اجازه شوهر، آشپزی نکردن و بچه نیاوردن را به زن می‌دهد. این نوعی سبک زندگی است، فرهنگ خانواده اصیل اسلامی را فراموش کرده‌ایم، ارزش‌های فرهنگ اصیل باید پاس داشته شود و خانواده خودبه‌خود زنده نمی‌ماند وقتی‌که از آن نگهداری نشود.

وی اظهار کرد: ما در نگاه اسلامی به خانواده می‌بینیم وقتی‌که خداوند ما را برای زندگی آورد، آدم و حوا را به زمین کشاند و خانواده هبوط کرد، بنیاد زندگی از خانواده بود، به خانواده که می‌نگریم بسیار مقدس است، در یک حدیث قدسی آمده است که پیامبر «به مردم بگو اگر نبود ترس از مشرک شدن مردم به‌جز سجده در مقابل خودم، دستور می‌دادم در 2 جای دیگر نیز مردم سجده کنند، یکی فرزندان در مقابل پدر و مادر و دیگری زنان در مقابل شوهران»

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: برخی ناهنجاری‌ها و بی‌حرمتی‌ها به والدین وجود دارد و شاهد طغیان‌ها و انحراف‌هایی در سبک زندگی هستیم. این غلبه و قدرت فرهنگ غرب است یعنی چنان در ما نفوذ کرده که ارزش‌های بنیادی و اعتقادات ما را نابود کرده است، چه عواملی مشخصاً مؤثر هستند، اولین پاسخ این است رسانه، یعنی بار تبلیغ و تحقیق زندگی غربی به دوش رسانه است. از بین این رسانه‌ها 2 عامل مخ‌زن (فریب دهنده) وجود دارد، یکی از آن‌ها ماهواره است و یکی هم شبکه‌های اجتماعی که این‌ها به لحاظ نفوذ مرموز و نامرئی که دارند در دل خانواده‌ها وارد شده‌اند به‌گونه‌ای که در خانواده‌هایی که ماهواره دارند شبکه‌های ایرانی را نگاه نمی‌کنند.

روان‌گردان‌ها دیگر فقط قرص نیستند

موسوی‌مقدم با اشاره به اینکه علت نفوذ ماهواره در خانواده‌ها این است که فیلم‌های ماهواره زیر نظر متخصصین فراماسونری ساخته می‌شوند، تصریح کرد: این‌ها از شبکه‌های هالیوودی بهره می‌گیرند و مطالعات عمیقی روی شیعه دارند و در مقابل متأسفانه کارگردانان ما مخاطب و فرهنگ‌شناس نیستند، نگاه‌ها تجاری شده است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار کرد: بر اساس تحقیق یکی از دانشجویان در دوره دکتری، اسراییل به‌طور متوسط در هرماه 17 تا 19 میلیون تومان برای برنامه‌های ماهواره‌ی هر خانوار ایرانی هزینه می‌کند تا از این طریق فرهنگ ما را استحاله کنند. بخشی از کار آن‌ها از طریق سریال‌هاست. این سریال‌ها با هوای نفس مخاطب خوب بازی می‌کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه ماهواره مرز حرمت‌های بین انسان‌ها را از بین برده خاطرنشان کرد: چرا هیچ غربی‌ای بسیجی نمی‌شود؟ چرا هیچ زن غربی چادر به سر نمی‌کند؟ چرا ما مصرف‌کننده سبک زندگی دیگران باشیم؟ چرا در ترکیه می‌توان با هر پوششی در خیابان حاضر شد ولی همین‌که می‌خواهید وارد دانشگاه شوید باید بی‌حجاب باشید در فرانسه و انگلیس هم این‌گونه است، سبک زندگی در غرب این‌قدر مهم است که تو را با حجاب راه نمی‌دهند، نامگذاری فرزندان در بین بعضی از خانواده‌ها غربی شده ما باید از طریق اسامی، فرهنگ خود را حفظ کنیم زبان و لباس نماد و فرهنگ هستند، ما الآن نمادها را از دست داده‌ایم، نمادها چراغ‌راهنما هستند، در خانواده‌ها طراحی فرهنگ دینی طوری است که سعادت انسان و خواسته‌های اصیل انسانی یعنی دنیا و آخرت ما تضمین می‌شود.

موسوی‌مقدم در پایان اظهار کرد: الآن در جهیزیه زوج‌ها مهر و تسبیح و خاک و کربلا دیده نمی‌شود الآن سر سفره‌های عقد چگونه است؟ چوب حراج به حیثیت فرهنگی ما از خانواده زده شده است؛ یعنی پدر از پدری افتاد، مادر از مادری افتاد، وقتی عمو از عمویی افتاد و با ورود شبکه‌های اجتماعی همه در کنجی جا گرفتند و شب‌نشینی‌ها تمام شد، عرف‌های دینی صله‌رحم از بین رفت، خانواده مرد. الآن روان‌گردان‌ها دیگر فقط قرص نیستند بلکه کتاب و فیلم و موسیقی و رمان هم هستند که همه‌ی این موارد رسالت ما را بیشتر می‌کند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
سبک زندگی اسلامی؛ قسمت1 (تعریفی از سبک زندگی دینی)