سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مقام روسی: پرونده گسترش روابط با ایران زیر نظر پوتین پیگیری می شود


مقام روسی: پرونده گسترش روابط با ایران زیر نظر پوتین پیگیری می شود

ایرنا/ موفقیت در گسترش فراگیر روابط تهران و مسکو به ویژه در دو سال گذشته در اولویت راهبرد مشترک دو کشور قرار گرفته است، به گونه ای که یک مقام بلندپایه روسی گفت: پرونده روابط ایران و روسیه زیر نظر «ولادیمیر پوتین» پیگیری می شود.

«ایگور شووالف» معاون اول نخست وزیر روسیه در دیدار با «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در راس یک هیات برای برگزاری دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه در مسکو بسر می برد، نظارت مستقیم رییس جمهوری روسیه را برای گسترش روابط تهران و روسیه مورد تاکید قرار داد.
شووالف گفت که دستور کار روابط تهران و مسکو همیشه توسط رییس جمهوری روسیه پیگیری و توصیه ها و دستورهای لازم از سوی «ولادیمیر پوتین» برای توسعه همکاری ها ارائه می شود.
واعظی نیز در این دیدار اظهار کرد: روابط تهران و مسکو باتوجه به تاکید سران دو کشوروارد مرحله جدیدی از پیشرفت شده است.
اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های به عنوان بزرگترین نشست دو کشور در این زمینه، سه شنبه (دیروز) با حضور واعظی و «الکساندر نوواک» وزیر انرژی به عنوان رییس روسی این نشست در مسکو آغاز شد.
کارشناسان و اعضای هیات های دو کشور در این نشست سه روزه، مذاکرات در بخش های مختلف از جمله توسعه همکاری های انرژی، نفت، نیروگاهی، صنعتی، بازرگانی، علمی و فناوری، فرهنگی و گسترش فعالیت بخش خصوصی را انجام خواهند داد و نقشه راه ارتقای همکاری های ایران و روسیه را از روند رو به رشد کنونی به سطح بسیار بالاتری ترسیم خواهند کرد.
ایران و روسیه پایین ترین سطح روابط تجاری را پیش از آغاز کار دولت یازدهم و سال 1392 و با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه کردند که اکنون بر اساس برنامه های توسعه ای دو جانبه به حدود دو میلیارد دلار رسیده است.
دو کشور براساس راهبرد اتکا به یکدیگر برای تامین نیاز بازارهای داخلی، درصدد استفاده از مزیت ها و تولیدات در ایران و روسیه هستند تا همزمان با کاهش هزینه تمام شده به دلیل هم مرز بودن دو کشور، زمینه ارتباط بیشتر بخش های خصوصی نیز فراهم شود.
«مهدی سنایی» سفیر ایران در روسیه از روند رو به رشد مبادلات بازرگانی ایران و روسیه و قابلیت رسیدن به سطح 10 میلیارد دلار در سال خبر داده است.
به گفته وی، ارزش مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال 2014 با پنج درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به رقم یک میلیارد و 700 میلیون دلار نزدیک شده است.
نتایج مذاکرات سه روزه مسکو ، این بخش می تواند اصلی ترین مسیر برای رسیدن به هدف ارتقای همکاری های بازرگانی به سطح 10 میلیارد دلار بین دو کشور باشد.


ویدیو مرتبط :
تاکید مقام عالی مجلس اروپا بر گسترش روابط با ایران